Flashback bygger pepparkakshus!
2014-07-22, 14:35
Bannlyst
Precis som topic lyder, när jag försöker somna om blir jag paralyzerad i ca 20 sekunder och så fort jag blundar igen blir jag paralyzerad igen! Jag är medveten om att det finns spöken efter mig (jag ser dem när jag blundar) men på medicinskt väg... finns det något som kan hjälpa mig?
Citera
2014-07-22, 14:40
Medlem
DenNyaDealens avatar
Det är väldigt vanligt att man har hallucinationer under sömnparalys, kanske det spökena är?

OnT: Den vettigaste förklaringen jag vet är att hjärnan fortfarande är halvt vaken, medans kroppen och CNS har somnat in.
Senast redigerad av DenNyaDealen 2014-07-22 kl. 14:43.
Citera
2014-07-22, 15:44
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av DenNyaDealen
Det är väldigt vanligt att man har hallucinationer under sömnparalys, kanske det spökena är?

OnT: Den vettigaste förklaringen jag vet är att hjärnan fortfarande är halvt vaken, medans kroppen och CNS har somnat in.
Nej jag ser dem på kvällarna när jag ska sova och jag känner hur madrassen sjunker när ett av spökena/skuggorna går på den för att till slut huka sig precis vid mitt huvud, men ingen paralyz förekommer då. På morgonen (innan paralyzen) känner jag hur den går på madrassen och sedan "BAM!" så kan jag varken röra armar eller ben, eller jo jag kan röra pyttelite på bena som jag försöker få ut ur sängen så jag kan ramla ur den men jag hinner inte för paralyzen tar slut efter ca 20 sek.

edit: finns det någon bra shaman i sthlms-området som kan driva ut dem onda andarna?

edit2: Kan tilläggas att jag slutat med powernaps för somnar jag efter 12 får jag bara mardrömmar.
Citera
2014-07-22, 16:08
Medlem
Sophisticatedcutiepies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boonting
Nej jag ser dem på kvällarna när jag ska sova och jag känner hur madrassen sjunker när ett av spökena/skuggorna går på den för att till slut huka sig precis vid mitt huvud, men ingen paralyz förekommer då. På morgonen (innan paralyzen) känner jag hur den går på madrassen och sedan "BAM!" så kan jag varken röra armar eller ben, eller jo jag kan röra pyttelite på bena som jag försöker få ut ur sängen så jag kan ramla ur den men jag hinner inte för paralyzen tar slut efter ca 20 sek.

edit: finns det någon bra shaman i sthlms-området som kan driva ut dem onda andarna?

edit2: Kan tilläggas att jag slutat med powernaps för somnar jag efter 12 får jag bara mardrömmar.

Det finns inga spöken så det där kan du ta helt med ro. Däremot så får man ofta hallucinationer i samband med sömnparalyser och det är helt normalt. Dessa hallisar kan även vara separata från sömnparalysen också och det är kanske därför du tror det "är på riktigt". Känslan av att det finns någon där som vill en illa är väldigt vanligt. Googla just "Hypnagoga hallucinationer" så får du nog lite svar på dina funderingar.

Edit: Det finns även något som heter Hypnopompa hallucinationer, vilket händer i samband med uppvaknandet, så det är förmodligen det som sker på dina morgnar.
Citera
2014-07-22, 16:56
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Sophisticatedcutiepie
Det finns inga spöken så det där kan du ta helt med ro. Däremot så får man ofta hallucinationer i samband med sömnparalyser och det är helt normalt. Dessa hallisar kan även vara separata från sömnparalysen också och det är kanske därför du tror det "är på riktigt". Känslan av att det finns någon där som vill en illa är väldigt vanligt. Googla just "Hypnagoga hallucinationer" så får du nog lite svar på dina funderingar.

Edit: Det finns även något som heter Hypnopompa hallucinationer, vilket händer i samband med uppvaknandet, så det är förmodligen det som sker på dina morgnar.
Jag blev hypnotiserad för 3 år sen... det var ungefär då allt de onda började med men jag tänker inte berätta mer om det, endast för en schaman om det finns nån sådan bosatt i sverige, pm;a mig gärna.

edit: jag ser skuggorna/spökena varje kväll oavsett om jag är nykter eller drogad.
Citera
2014-07-22, 17:05
Medlem
Citat:
Jag blev hypnotiserad för 3 år sen... det var ungefär då allt de onda började med men jag tänker inte berätta mer om det, endast för en schaman om det finns nån sådan bosatt i sverige, pm;a mig gärna.

edit: jag ser skuggorna/spökena varje kväll oavsett om jag är nykter eller drogad.

Jag har träffat en schaman och varit med på en resa, men en schaman kan inte göra något för att utrota spöken som bara finns i din fantasi. Släng inte bort pengar på sådant.

Läste du på om det jag nämnde ovan? Eller har du ganska enkelt bestämt dig för att det du upplever är på riktigt? Då kanske en psykoterapeut/psykolog vore något istället... Fast nu tror jag inte det är något fel på dig, du måste bara läsa på lite och förstå vad det är du upplever.
Citera
2014-07-22, 17:52
Medlem
Citat:
finns inga onda andar. du är bara dålig på att sova. lägg dig tidigare och sluta med mediciner/droger så kommer du sova bättre, och då kommer du inte få sömnparalyser längre.
Citera
2014-07-22, 17:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av elsydeon
finns inga onda andar. du är bara dålig på att sova. lägg dig tidigare och sluta med mediciner/droger så kommer du sova bättre, och då kommer du inte få sömnparalyser längre.

Trams trams och åter trams, har du inget annat att göra än att snacka strunt??

Visserligen finns inga onda andar eller andar över huvud taget, men sömnparalyser har fan inte ett skit med mediciner och droger att göra! Det är helt naturligt att ha sömnparalys!. Ja, vissa sömnmediciner kan göra det lättare att få sömnparalys, men just sömnparalys är 100% naturligt!
Citera
2014-07-22, 18:58
Bannlyst
Det finns inga bevis på varken eller men jag vet vad jag ser när jag blundar och det är samma hög som nykter.
Citera
2014-07-22, 19:04
Medlem
Citat:
Det finns inga bevis på varken eller men jag vet vad jag ser när jag blundar och det är samma hög som nykter.

Ja, fast jag har ju haft hallisar med just i samband med sömnparalyser/hynopompa/hypnogoga. Jag började få sömnparalyser som liten, och lärde mig med åren vad det faktiskt innebär. Därmed så slutade jag vara rädd och även om det fortfarande var obehagligt, så lärde jag mig både att jag kunde styra vad som hände, samt hur jag skulle komma ur det precis när jag själv ville. Det finns nämligen olika tekniker.

Men, faktum är att nu i vuxen ålder så tycker jag det är ganska intressant med sömnparalys och jag önskar faktiskt att jag fick det mer ofta. Just bara för att jag vill utforska det mer

EDIT: En sak som jag missade i ditt inledande topic, var att så fort du blundar efter en sömnparalys, -så blir du paralyserad igen.
Ja, detta är också helt normalt. Saken är nämligen den att efter en sömnparalys, så måste du vakna ordentligt efteråt, annars så återkommer den som oftast. Jag brukar gå upp ur sängen och in i köket och dricker ett glas vatten, eller går på toa med ljuset påslaget. Då vaknar min hjärna ordentligt, och sömnparalysen återkommer inte då.
Senast redigerad av Sophisticatedcutiepie 2014-07-22 kl. 19:07.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in