2014-08-22, 14:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Yolo1234
Har fått jobb just men ingen aning om hur länge jag får jobba och har inte fått nåt schema, jobbar i snitt ca 30h i veckan...

Ska jag gå med i nån a kassa?
Ja det det är lika bra att gå med då.
Citera
2014-08-22, 14:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av perish79
Ja det det är lika bra att gå med då.
Men vad hander om jag inte får jobba längre efter 5 månader? då har jag ju gått med I onödan som jag förstått det eller?
Citera
2014-08-22, 20:51
Medlem
Citat:
Men vad hander om jag inte får jobba längre efter 5 månader? då har jag ju gått med I onödan som jag förstått det eller?
Nja förhoppningsvis ska du väl jobba mer under ditt liv. Fördelen att gå med nu är att medlemmsvilkoret är att man ska vara medlem minst 12 månader. Det gör att du snabbare kan få ersättning om du blir arbetslös Arbetsvilkoret innebär att det fins krav på ett visst antal arbetade timmar. Dock så fins en del undantag och regler som är enklast att få svar på den A - kassa man är med i.
Citera
2014-08-22, 21:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av perish79
Nja förhoppningsvis ska du väl jobba mer under ditt liv. Fördelen att gå med nu är att medlemmsvilkoret är att man ska vara medlem minst 12 månader. Det gör att du snabbare kan få ersättning om du blir arbetslös Arbetsvilkoret innebär att det fins krav på ett visst antal arbetade timmar. Dock så fins en del undantag och regler som är enklast att få svar på den A - kassa man är med i.
Jo men tänkte att det känns ju ovärt att betala en summa när ingenting är säkert, men måste nog tänka till nu när du sager att man ju måste vara medlem 12 månader minnst oavsett om man har jobb lr inte. Funderar också på vilken jag ska gå med I...
Citera
2014-08-22, 22:12
Medlem
sucuks avatar
Vill man ha hjälp med vilken a-kassa och fack man skall tillhöra så hjälper det att skriva vad man jobbar med, helt omöjligt att besvara annars.
Citera
2014-08-23, 00:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sucuk
Vill man ha hjälp med vilken a-kassa och fack man skall tillhöra så hjälper det att skriva vad man jobbar med, helt omöjligt att besvara annars.
SKulle vara handels isåfall, men ska ju knappast jobba där resten av livet så därför känns det bättre att gå med i alfakassan, även om den är dyraste?
Citera
2014-08-23, 01:04
Medlem
sucuks avatar
Citat:
SKulle vara handels isåfall, men ska ju knappast jobba där resten av livet så därför känns det bättre att gå med i alfakassan, även om den är dyraste?

Man byter helt enkelt bara när man byter bransch, bättre att stå i den man faktiskt jobbar inom.
Citera
2014-08-23, 01:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sucuk
Man byter helt enkelt bara när man byter bransch, bättre att stå i den man faktiskt jobbar inom.
Jamen låt säga att jag jobbar inom handel 3 månader och sedan vård 3 månader, får jag plussa ihop dom då eller? eftersom det är två olika a kassor
Citera
2014-08-23, 09:02
Medlem
sucuks avatar
För 2 månader skulle jag nog inte byta men ja, du får givetvis ta med dig medlemstid i en a-kassa när du begär övergång till en annan, det viktiga är att du inte har något uppehåll utan går du ur en kassa månad 1 så måste du betala i den andra kassan månad 2 och inte vänta till månad 3 eller senare för då bränner du tiden du varit medlem i kassan.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in