2014-07-22, 12:35
Medlem
tjena visste alls vart jag skulle starta denna tråden så om den ligger fel flytta gärna!!!

tjena är så att 2014-07-14 blev jag anställd och det är så nu att jag glömt o gå med i Akassan men det är ju bara det jag vet inte vilken jag ska välja och sen berättade ju min fassa att han är med i både facket och Akassan och lite funderingar på om jag ska gå med i facket med eller om jag bara ska gå med i Akassan så söker någon som kan det här med Akassor och fack och allt det där som skulle kunna hjäpa mig med att hitta något bra att gå med i för tydligen behöver man gå med i Akassan

( aldrig varit med i Akassan innan )

tack på förhand

förlåt fall jag posta fel hittade inte vart jag skulle posta denna frågan
Citera
2014-07-22, 12:37
Medlem
Kirk.Douglass avatar
För det första vad jobbar du med?
Citera
2014-07-22, 13:02
Medlem
TheShapes avatar
Men snälla människa, lär dig sätta punkt och komma.

OnT; "bäst" har helt och göra med vilken yrkesgrupp det berör. Visst kan du snåla med att köra med bara a-kassa, men är man ung och oerfaren inom arbetslivet, så tycker jag att det är ett rätt billigt tillägg att även gå med i facket. Unionen har till exempel inkomstförsäkring inbakad (80% av ens lön vid arbetslöshet i 150 dagar), vilket är skäl nog för mig att vara medlem hos dem.
Citera
2014-07-22, 18:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kirk.Douglas
För det första vad jobbar du med?

börjat på samhall vet det är inte det bästa jobbet men det är ett jobb i alla fall
Citera
2014-07-22, 18:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheShape

OnT; "bäst" har helt och göra med vilken yrkesgrupp det berör. Visst kan du snåla med att köra med bara a-kassa, men är man ung och oerfaren inom arbetslivet, så tycker jag att det är ett rätt billigt tillägg att även gå med i facket. Unionen har till exempel inkomstförsäkring inbakad (80% av ens lön vid arbetslöshet i 150 dagar), vilket är skäl nog för mig att vara medlem hos dem.

har dyslexi glömde skriva med det hadde lite brådis förut

men det är i alla fall samhall jag börjat på och dom sa ju det att det finns mängder med A-kassor så jag vet inte vilken som är bäst eller vad man ska säga
Citera
2014-07-22, 18:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheShape

Är man ung och orefaren så har man LAS emot sig så facket gör inte ett jota där, är man ung och oerfaren så har man antagligen även så låg lön så att fackets inkomstförsäkring inte är värd avgiften.
Citera
2014-07-22, 18:53
Medlem
Fris avatar
Det enda som skiljer, sa vitt jag vet, ar avgiften. 90 kr/manad for AEA t.ex. Andra sags betala ca 500 kr/manad. Men akassor ar diskriminerande neligt marxistiska klassmonster. Den billiga AEA (Akademikernas Erkanda Akassa) far man bara ga med i om man har hogskoleexamen. Lagre "klasser" hanvisas till de mycket dyrare akassorna. Socialdemokraterna skapade detta system och ar mycket stola over det. Ingen foreslar att andra pa det.
Citera
2014-07-22, 18:55
Medlem
Kirk.Douglass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av exztran
börjat på samhall vet det är inte det bästa jobbet men det är ett jobb i alla fall
Det är i alla fall ett av LO-förbunden du tillhör men det beror nog på vad du gör inom Samhall?
Citera
2014-07-22, 19:24
Medlem
Citat:
Det är i alla fall ett av LO-förbunden du tillhör men det beror nog på vad du gör inom Samhall?

gör inget just nu men det ska ju igentligen vara så att jag kommer får testa allt från städ till lager och trägårds skötsel för någon bostadsbolag och sen blir det ju en del utbildningar sen när jag testat allt och kommit fram till vilket jag vill så blir det lönebidrag där
Citera
2014-07-22, 20:00
Medlem
Kirk.Douglass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av exztran
gör inget just nu men det ska ju igentligen vara så att jag kommer får testa allt från städ till lager och trägårds skötsel för någon bostadsbolag och sen blir det ju en del utbildningar sen när jag testat allt och kommit fram till vilket jag vill så blir det lönebidrag där
Då är det nog Fastighets du ska vara med i.

http://www.fastighets.se/

Ring och hör med dem.
Citera
2014-07-22, 20:14
Medlem
Citat:
Då är det nog Fastighets du ska vara med i.

http://www.fastighets.se/

Ring och hör med dem.

okay tack kompis:P ska ringa imon
Citera
2014-08-22, 14:15
Medlem
Har fått jobb just men ingen aning om hur länge jag får jobba och har inte fått nåt schema, jobbar i snitt ca 30h i veckan...

Ska jag gå med i nån a kassa?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in