Vill du frångå en "klassisk" lasagne så är pasta al forno något jag kan rekommendera!
Jag har sett ett par olika varianter men jag använder själv en variant från Sopranos (
länk
Gör köttbullar av nötfärs, rivet vitt bröd, ägg, finhackad persilja och vitlök samt finriven parmesan och eventuellt lite grädde. Salt och svartpeppar också såklart.
Gör bullarna mindre än vanligt och stek i panna. Lägg åt sidan.
Krydda revbenspjäll med salt, peppar, paprika och färsk salvia. Kör i ugnsform med lite olja tills det blir fin färg.
Hacka lök och vitlök och fräs i en gryta. I med tomatpuré, soltorkade tomater och konserverade tomater. Smaka av med salt och peppar. I med revbenen och sjud någon timme. Sen i med köttbullarna och sjud en halvtimme eller så till.
Koka pasta (jag brukar använda penne eller liknande) al dente. Blanda därefter nästan all pasta med en del av såsen, i med det i en ugnsform tillsammans med lite köttbullar och smeta på ricotta, hackad mozzarella och riven parmesan (jag skippade ricottan, det blev bra i alla fall), på med lite mer sås och pasta. Toppa med mer parmesan.
175 grader i ugnen i runt en timme så har du något riktigt gott! Revbenen serveras enklast vid sidan