2014-07-19, 16:57
Medlem
krings avatar
Min kära netbook (ASUS eeePC 1015PN) håller på att gå i bitar totalt och jag är allmänt trött på dess opålitlighet vad gällande lite allt möjligt. Inte ens musik orkar den köra ordentligt längre. 3 år sedan jag skaffade den så det är kanske dags.

Har kollat igenom olika forum, prisjämförelsesajter, artiklar och fastnade till slut för ASUS G750JS. Priset ligger bra till i min budget och med prestandan den har bör den duga åt mig.
Vänder mig hit för en sista koll för att se om någon har något att säga om mitt val, eller kan rekommendera något annat nära den prestandan och priset. Hör gärna åsikter från ägare av modellen också.

Priset ligger på 13000, från NetOnNet. Tänkta användningsområden är spel (självklart) och CAD-modellering/rendering. Även film, musik och det där vanliga, men det kommer inte vara några problem.

Jag vet att för samma pengar får jag en mycket bättre stationär som är bättre lämpad för det jag har tänkt göra med den men på grund av min boende- och jobbsituation är en bärbar mer lämplig.

Tacksam för all input
Citera
2014-07-19, 21:47
Medlem
Sikkans avatar
asus gör fina burkar och deras G-serie är bra, tunga men har grym kylning och går därmed ganska svalt och tyst.

men vad du än gör, sätt i en SSD! ha den medföljande disken som lagring av ISOs, filmer och bilder. Installerat OS, spel och program går dirr in på SSDn

jag har kört SSD i laptop i 2 år nu och det är det bästa köp evar!
Citera
2014-07-19, 23:02
Medlem
krings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sikkan
men vad du än gör, sätt i en SSD! ha den medföljande disken som lagring av ISOs, filmer och bilder. Installerat OS, spel och program går dirr in på SSDn
Tack för ditt svar!

Kollade först på deras modeller med separat SSD men priset drog ju iväg därefter, håller mig gärna till de 13000. Letade lite till och det verkar ju gå att stoppa in en extra hårddisk. Lite mer googlande så hittar jag en 256 Gb SSD för under tusenlappen!

Köper jag datorn och SSD separat sparar jag 1000 gentemot en motsvarande modell med en SSD redan isatt, vilket känns bra. Får fundera lite på det, går ju att vänta en månad på nästa lön för den extra disken

Enligt specifikationen är den medföljande hårddisken en hybrid (750 Gb där 8 Gb är SSD(?)) och enligt vad jag läst så lär sig datorn vad som ska köras med SSD-biten (OS, mjukvara m m) för att det ska gå snabbare.
Hur bra detta är har jag däremot ingen aning om. Lär det vara mycket skillnad i prestanda?
Aldrig haft varken SSD eller hybriddiskar förr.
Citera
2014-07-24, 19:31
Medlem
krings avatar
Följdfråga till posten före:

Någon som har personlig erfarenhet av hur Asus ser på garantin om man installerar en extra disk själv?

Jag har läst runt lite och har sett både att garantin går åt skogen och att det inte ska vara några problem alls att sätta in en ny disk själv. Båda historierna har jag sett på Asus officiella ROG-forum bland annat.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in