• 1
  • 2
2014-07-16, 23:47
Medlem
Jag har en nästintill ny dator, ca 2 veckor. Men helt plötsligt blev den seg som fan, laggar när jag spelar och kommer inte ens in i spelet ibland, det står att jag använder 7,3gb ram av 7,9 och jag tror att det är därför som det laggar.

Om det nu hjälper så mina specs är:
8g ram, 1600 mhz ngt,
MSI gtx 660
Gigabyte GA-Z97X-GAMING 3
Intel i5 4670k
Citera
2014-07-16, 23:53
Medlem
stercjuirs avatar
Är datorn varm. Går den i högvarv på fläckarna. Om den är varm så kan den inte jobba. Den sänker hastigheten så att den inte skall skada sig själv
Citera
2014-07-16, 23:54
Medlem
194.18.169.38s avatar
1. Testa slimdrivers
2. Beter den sig likadant i steam spel under linux är det bara att reklamera. Butiken får testa.
Citera
2014-07-17, 11:57
Medlem
EckiEckis avatar
redan köpt = ej köpråd.

Köpråd - PC: Stationärt --> Hårdvara - PC
/Moderator
Citera
2014-07-17, 14:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stercjuir
Är datorn varm. Går den i högvarv på fläckarna. Om den är varm så kan den inte jobba. Den sänker hastigheten så att den inte skall skada sig själv

Datorn är inte för varm, dock så var den det förut så jag köpte 2 nya fläktar, efter den har den hållit sig kall.

Jag laddar ner slimdrivers nu, men jag har inte linux utan win 8.
Citera
2014-07-18, 12:14
Medlem
194.18.169.38s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skatedanne12345
men jag har inte linux utan win 8.

Linux laddar du i de allra flesta fall ner själv. Om man letar finns det datorer att köpa förinstallerade. Ubuntu lägger sig snällt bredvid Windows. Detta kallas dual boot >>>>>>>> http://bit.ly/1zQ0ieS

Beter datorn sig likadant i Linux är det fel på hårdvaran och du kan styrka att reklamationen bör föranleda test och utbyte av defekt del.
Senast redigerad av 194.18.169.38 2014-07-18 kl. 12:16. Anledning: komplettering
Citera
2014-07-18, 13:58
Medlem
Alltså om datorn använder 7-8 GB ram så är det klart den är seg. Vad är det som används? Det kan vara så att Windows har allokerat allt minne för att sen släppa lös den när ett program behöver den, vilket inte ska påverka prestandan. Antar att du har testat att starta om? Installera nya grafikrutiner?

Har du installerat nya nyligen? Installera en äldre version i så fall. Har du kollat temperaturen med till exempel HWmonitor eller speedfan? Installera något av dessa och kolla, rapportera sen tillbaks.

Alternativet är att du formaterar datorn. Eller så är det ett hårdvarufel. Det är jäkligt svårt att säga.
Senast redigerad av Xennah 2014-07-18 kl. 14:25.
Citera
2014-07-19, 01:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xennah
Alltså om datorn använder 7-8 GB ram så är det klart den är seg. Vad är det som används? Det kan vara så att Windows har allokerat allt minne för att sen släppa lös den när ett program behöver den, vilket inte ska påverka prestandan. Antar att du har testat att starta om? Installera nya grafikrutiner?

Har du installerat nya nyligen? Installera en äldre version i så fall. Har du kollat temperaturen med till exempel HWmonitor eller speedfan? Installera något av dessa och kolla, rapportera sen tillbaks.

Alternativet är att du formaterar datorn. Eller så är det ett hårdvarufel. Det är jäkligt svårt att säga.

Det enda jag hade uppe då var steam, skype och cs go. Jag laddade ner slimdrivers och det funkade ganska bra, den använder doch ca 5-6 ram hela tiden endå... Det laggar inte iaf, bara nån gång å o då.

Jag har installerat alla nya grafikrutiner.

Är ubuntu något till steam? Eller e de typ som att ha 2 operativsystem eller vad? Ny med de här med datorer så fattar inte så mycket
Citera
2014-07-19, 01:24
Medlem
http://imgbox.com/6awLrgAM Såhär ska det väl endå inte se ut? har 1 tb hdd och bara några bilder o typ 5 spel...
men jag tycker att det används mycket ramminne när jag inte har något speciellt uppe...

Och jag har en oäkta windows ifall d gör någon skillnad?
Citera
2014-07-19, 01:25
Medlem
194.18.169.38s avatar
Steam är platsen för att köpa och ladda ner de flesta spel. EA körs sitt eget race som heter Origin. Steam finns numera till Linux med begränsat urval av porterade spel. Linux-distributionerna har ofta RAM-tester vid boot som du kan köra för att kolla att det inte är fel på det. Linux live usb kan hjälpa dig skapa usb-pinne att starta ifrån. Enklare blir det inte. Installation av ubuntu till hårddisk måste du göra annars blir det usb-pinnens prestanda du observerar.
Citera
2014-07-19, 01:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 194.18.169.38
Steam är platsen för att köpa och ladda ner de flesta spel. EA körs sitt eget race som heter Origin. Steam finns numera till Linux med begränsat urval av porterade spel. Linux-distributionerna har ofta RAM-tester vid boot som du kan köra för att kolla att det inte är fel på det. Linux live usb kan hjälpa dig skapa usb-pinne att starta ifrån. Enklare blir det inte. Installation av ubuntu till hårddisk måste du göra annars blir det usb-pinnens prestanda du observerar.

Jo steam och origin vet jag vad det är

Men tack för svaret, jag får väl ta att ladda ner ubuntu då hoppas nu det funkar
Citera
2014-07-19, 01:32
Medlem
194.18.169.38s avatar
null
Senast redigerad av 194.18.169.38 2014-07-19 kl. 01:35. Anledning: entry rendered moot
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in