• 8
  • 9
2014-07-19, 11:11
Medlem
Säg att 1300 kr används för att täcka TS egna utgifter och de där 200 extra var för att täcka kollegans utgifter. 1300 kr för aktivitet. Vad är vansinnigt med att betala 1300 kr för aktivitet + mat & dryck och 200 kr som present till sin kollega?

Kollegorna är säkert bra vänner och vill fixa ett stort firande på fritiden, ypperligt tillfälle att lära känna folk och nätverka lite, kan vara ovärdeligt för framtiden. Tro mig, det är värt det i längden.
Citera
2014-07-21, 21:10
Medlem
rogerks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arga.Apan
Man brukar väl chipa in en femtioribba på sin höjd? 1500? Aldrig.

Edit: Det är inte så att TS missuppfattat detta? Kanske 1500 är målet totalt på säg 50 pers? Dessutom brukar väl arbetsgivaren stå för en present när det vankas fyrtioårsfirande?
arbgivare ger på sin höjd nåt på 50-årsdagen
Citera
2014-07-23, 21:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av brainwhipper
Snåla jävel, byt jobb för allas skull.

Men även ifall det handlar om ett småföretag så borde det ändå kännas uselt att lägga ut 9000 kronor per år i firande på sina arbetskamrater. Om du jobbar där i 10 år och det fortsätter i den takten så har du gjort dig av med 90 000 kronor endast för att dina arbetskamrater gillar att bli dyngraka.

Tycker du det är inte är rimligt för TS att avstå?

Detta är om det minst är 6 andra personer i företaget än TS. Det hela låter inte rimligt.
Citera
2014-07-23, 22:23
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av drak999
Hej,
En av mina kollegor fyller 40 om ett par dagar. Alla på kontoret ska bidra med 1500 kronor till hans firande är tanken.
Man ska lägga pengarna i en låda på jobbet och skriva sitt namn på ett stort gratulationskort och gör man inte det vad jag förstått får man inte vara med på själva firandet.

Till problemet:
Jag blev klar med högskolestudier nu i våras och började arbeta där i början på denna månad. Kalle, som vi kan kalla födelsedagsherrn, var inte sen att ge mig ett ordentligt välkomnande. Jag började på en måndag och fredagen samma vecka bjöd Kalle mig (Endast mig, vi var 6 från kontoret som gick ut tillsammans) på middag och flera glas vin och drinkar trots att jag sa att jag gärna betalar själv. Han insisterade dock och sade att han mindes hur det var innan man fick den första lönen efter högskolan, och då kändes det faktiskt helt okej att bli bjuden på så mycket.

Hur som helst, jag har väldigt ont om pengar och skulle väl kunna skrapa ihop 1500 till firandet men jag har egentligen varken lust eller råd. Dessutom kanske notan under kvällen gick på 900-1000 kronor vilket skulle innebära att jag går back minst 500 kronor på detta. Jag bad ju faktiskt inte honom att bjuda mig på allt det där och om jag fick bestämma skulle jag aldrig bränna den summan på krogen.

Vad säger ni? Är det fel av mig att inte bidra till kassan och kommer jag för alltid i deras ögon vara en snålis? Vill ju göra ett bra intryck på mina nya arbetskamrater samtidigt som jag inte vill bli ruinerad.

är det du treb walker
Citera
2014-07-23, 22:28
Bannlyst
inte en jävel som firas på mitt jobb ...
Citera
2015-12-06, 01:11
Medlem
Haha, hade vägrat lägga 1500kr på någon som jag knappt kände.
Citera
  • 8
  • 9

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in