• 1
  • 2
2014-07-15, 17:42
Medlem
Tjena! Är 19 år gammal och kan med all säkerhet säga att jag har potential att bli den bästa rapparen från Sverige (rappar på engelska), då jag är väldigt insatt i hiphop och vet exakt vad som krävs. Jag har allt som krävs för att få skivkontrakt; image, självförtroende, uttal, flow, röst, den lyriska förmågan och kunskapen.

Hur skaffar man ett skivkontrakt i dagens klimat? Jag har ju helt egenhändigt skrapat ihop 100,000 views på YouTube utan några större problem, men jag slutade med musiken för några månader sedan då jag inte längre hade tillgång till en studio.

Lite tips vore skönt att få.
Citera
2014-07-15, 17:47
Medlem
Skicka demos till olika studior. Dock tror jag mest på Youtube, om du verkligen är så bra som du säger så kommer du bli hittad, bara du fortsätter producera och sprider din youtube.

De hittar dig till slut, utan tvekan, om du är bra dvs. Försök skaffa ett band som har tillgång till studio, eller köp egna prylar.
Citera
2014-07-15, 17:48
Medlem
srednaeifoss avatar
hm jadu länka nåra låtar först så får vi se hur bra du är
Citera
2014-07-15, 17:49
Medlem
Marquesos avatar
Vore kul att höra något!

Annars håller jag med kwame om att det förmodligen är bäst att fortsätta lägga upp saker på YouTube.
Citera
2014-07-15, 17:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kwame
Skicka demos till olika studior. Dock tror jag mest på Youtube, om du verkligen är så bra som du säger så kommer du bli hittad, bara du fortsätter producera och sprider din youtube.

De hittar dig till slut, utan tvekan, om du är bra dvs. Försök skaffa ett band som har tillgång till studio, eller köp egna prylar.

Kan inte fortsätta då jag varken har tillgång pengar eller tillgång till en studio.

Citat:
Ursprungligen postat av srednaeifos
hm jadu länka nåra låtar först så får vi se hur bra du är

https://soundcloud.com/iownuall/kena...d-test/s-MWMQs

https://soundcloud.com/niklas-nordkv...nimix3/s-Y76DT

https://soundcloud.com/iownuall/loldeep/s-8mizr (haha inspelad med G35 headsetmikrofon), har inte rappat på flera månader och testade igen för några dagar sedan med en mer mogen stil.

Saken är att jag är väldigt up-to-date med hiphopscenen och trenderna, vet exakt vad för stil som krävs och ja... jag är helt enkelt made for this.
Citera
2014-07-15, 17:53
Medlem
Om du är så bra som du säger så tror jag nog de räcker med en mikrofon för 1000kr och ett simplare program, rapp är mer baserat på din röst och skapa bra beats. Jämfört med t.ex house där man snarare behöver massa olika instrument och program för att skapa musik.

Antingen köper du en enklare mick och skapar material, eller så söker du om att gå med i ett band. Kanske de finns någon bra där som kan mixa ihop saker. Dvs du behöver enbart stå för rapp.

Som sagt, youtube är de främsta för att faktiskt bli stor enligt mig. En hit och du får kontrakt.
Citera
2014-07-15, 18:00
Medlem
PiusXIIIs avatar
Hitta folk att spela med och ge dig ut och uppträd för folk.
Citera
2014-07-15, 18:02
Medlem
MonkMans avatar
Du e ratt bra alltsa, men tyvar later det lite same-same som allt annat nu fortiden + att dina texter inte riktigt faller mig i smaken, men det ar ju bara min asikt. Du skulle nog kunna skrapa ihop riktigt manga views pa youtube med en lat med en nagon klassiskt samplad refrang och en video som tilltalar festande fjortisar, inget fel med det.
Citera
2014-07-15, 18:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kwame
Om du är så bra som du säger så tror jag nog de räcker med en mikrofon för 1000kr och ett simplare program, rapp är mer baserat på din röst och skapa bra beats. Jämfört med t.ex house där man snarare behöver massa olika instrument och program för att skapa musik.

Antingen köper du en enklare mick och skapar material, eller så söker du om att gå med i ett band. Kanske de finns någon bra där som kan mixa ihop saker. Dvs du behöver enbart stå för rapp.

Som sagt, youtube är de främsta för att faktiskt bli stor enligt mig. En hit och du får kontrakt.

Kan väl stämma, men det krävs en ganska bra mikrofon för att det inte ska låta skitigt och hemmagjort.

Citat:
Ursprungligen postat av Anabolix
Fan, jag hatar svenska rappare - men detta var riktigt jävla bra.

Hehe, tackar Mr. Anabolix! Har lagrat ett halvårs skrivande av texter på datorn som jag väldigt gärna vill spela in. Skulle kunna göra ett helt mixtape på 15-20 låtar om jag hade haft en studio!
Citera
2014-07-15, 18:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MonkMan
Du e ratt bra alltsa, men tyvar later det lite same-same som allt annat nu fortiden + att dina texter inte riktigt faller mig i smaken, men det ar ju bara min asikt. Du skulle nog kunna skrapa ihop riktigt manga views pa youtube med en lat med en nagon klassiskt samplad refrang och en video som tilltalar festande fjortisar, inget fel med det.

De två första jag skickade är gamla låtar, den sista är ju knappast ämnad för fjortisar. Väldigt avancerad lyrik med multi-rimschema och mycket metaforer. Jag kan både göra "fjortis"-hiphop á la old Mac Miller/Hoodie Allen och lite mer moget á la J.Cole eller Mac Millers WMWTSO. Är väldigt flexibel!

Hade jag fått studiotid och en bra producent så hade jag kunnat producera ett EP på 5 låtar som slår allt annat motstånd från detta land, ingen tvekan. Got it all down, temat på EPt, texterna, viben, allt.
Citera
2014-07-15, 18:04
Medlem
Riktigt skön röst.
Låter lite som "Atmosphere" imo, dock är du lite snabbare.

Fan, fortsätt skapa och lägg upp på youtube. Du behöver ingen dyr studio för att slå igenom!
Allt du behöver är en mikrofon.
Citera
2014-07-15, 18:08
Medlem
MonkMans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ProdigousPunchline
De två första jag skickade är gamla låtar, den sista är ju knappast ämnad för fjortisar. Väldigt avancerad lyrik med multi-rimschema och mycket metaforer. Jag kan både göra "fjortis"-hiphop á la old Mac Miller/Hoodie Allen och lite mer moget á la J.Cole eller Mac Millers WMWTSO. Är väldigt flexibel!

Hade jag fått studiotid och en bra producent så hade jag kunnat producera ett EP på 5 låtar som slår allt annat motstånd från detta land, ingen tvekan. Got it all down, temat på EPt, texterna, viben, allt.

Haller med , den sista var mycket skonare. Missforsta mig inte, jag tycker du ar bra alltsa. Finns det inte nagra open-mic kvallar eller natt du kan kora pa dar du bor ?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in