Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-07-15, 15:41
  #1
Medlem
Psykerals avatar
Hej, alla ni som har eller har haft piercingar.

Vad har ni fått för reaktioner av folk på stan exempelvis?
Har det kollat mycket på er, har folk varit mer tystlåtna om ni försökt prata med dem?

Alltså min fråga är.
Har ni fått några reaktioner av folk på grund av att ni haft piercingar?
Många har ju trotts allt fortfarande fördomar mot dem med piercingar.
För er som tagit ut era piercingar, upplever ni att folk är gladare mot er?
Eller om ni fått ett bemötande som kunde varit annorlunda om ni inte haft piercingar?

Känner att det blev fråga på fråga. Men ska avsluta med en sista.
Vad tycker just du om piercingar?

Skulle vara roligt att veta!
Tack o hej!
Citera
2014-07-15, 16:02
  #2
Medlem
Spackelackans avatar
Har inga piercingar själv, men eftersom att du frågade vad folk tycker om detta fenomen så svarar jag ändå.

Jag tycker att det ser både fult och litet småskabbigt ut. Jag ser liksom inte poängen i det hela. Ok.. Örhängen visst, men när folk piercar tungor, bröstvårtor och könsorgan så tycker jag att det är litet sunkvarning. Varför gör folk så? Är det någon sexuell kick som eftersträvas, eller är det bara ett rop på uppmärksamhet?

Detta är förstås endast mina åsikter, och jag är väl medveten om att inte alla delar dem. Ens egen kropp är man fri att göra vad man vill med så länge som man inte ligger samhället till last med dyra vårdräkningar osv.
Citera
2014-07-15, 17:34
  #3
Medlem
De "värsta" reaktionerna jag får är av äldre människor som kollar snett och de har de absolut största fördomarna. Dock klagar jag inte på det, de är uppväxta med en annan kultur. Klart de blir svårare för dom att smälta en "nymodighet".

Dock kan de ju försöka va öppna. Sen beror de mycket på till vilken grad, dvs ansikt/halstatueringar är verkligen inte uppskattade och kan orsaka att man inte får vissa jobb.
Citera
2014-07-15, 18:16
  #4
Medlem
Pikazhys avatar
Jag har septum töjt till 2.5 mm samt 10 mm töjning i öronen. Dock är mitt hår en aningen långt nu så inte lätt att se öronen. Hur som, till frågorna.

Septum piercingen får väl en del reaktioner, ko/tjur-relaterade kommentarer, originellt. Men till skillnad mot tidigare talare har jag inga problem med dom äldre jag stöter på, de är nog vanligare att ungar från 12 och ner stirrar som satan. Mor och Far var väl inte så glad till en början men har väl vant sig, syskonen tyckte det var rätt coolt, kompisarna tyckte jag skulle ta ut den till en början men nu hör jag inte så mycket om det längre. Flickvännen har inga problem med de, hon brukar snurra i den men är rädd att hon ska göra illa mig hela tiden, en aningen drygt, så känslig är den inte nu efter att den har läkt osv. Självklart tyckte min "coach" på arbetsförmedlingen att jag skulle ta ut den när jag sökte jobb, men de gick bra att hitta jobb med ringen i, inte för att jag sökte på en bank men...
Fick dessutom höra att nån kompis till min flickväns mamma tyckte det var häftigt att hon hittat pojkvän med "långt hår och nosring".

Öronen syns som sagt knappt men dom som sett dom (familj och vänner) bryr sig inte så mycket, en del tycker det är coolt att man kan dra pennor med mera genom hålen.

De är väl typ reaktionerna jag får från vardera. Allt som allt tycker dom flesta jag umgås med och bryr mig om att mina piercingar är helt okej, om inte rent av "coola".

Märker inte direkt av några fördomar, visst ibland känns de som att folk flyttar sig ur vägen när jag kommer och går men det är väl bara lämpligt om något
Faktiskt är nog Flashbacks forum platsen där jag får höra flest fördomar kring mina piercingar, från folk som inte har den minsta aning hur eller vem jag är i verkligheten, haha, komiskt.

Har inte tagit ur någon piercing än så kan inte riktigt uttala mig kring den frågan men vad jag kan minnas från den tiden då jag bara hade en vanlig ring i mitt vänstra öra kan jag inte minnas att folk var mycket gladare.

I med att jag känner att jag aldrig behandlats illa/sämre pga mina piercingar kan jag inte påstå att jag bryr mig om ifall några bemötanden kunnat vara annorlunda.

Och slutligen, vad tycker jag om piercingar, gillar de, starkt. Men jag omger mig inte direkt med människor som är "grovt" piercade konstigt nog, har en och annan kompis som har ett par men inte ens min flickvän har några piercingar utöver vanliga hål i öronen.

TL;DR Mitt liv blev bättre med piercingar
Citera
2014-07-16, 11:13
  #5
Medlem
Jag har inte precis ansiktet täck med piercingar men åt men åtminstone en av dom dyns väldigt bra iaf. Har en ring i underläppen och en liten glittrande sten i högra näsvingen och personligen har jag aldrig vart med om att folk tittat snett på mig (dock så har jag hört att jag inte är så där jätte uppmärksam på om ngn tittar på mig eller inte men men).

Men har även ett väldigt sött/oskyldigt utseende så det kanske har ett finger med i spelet också. Det värsta man har hört om sig (då det gäller piercingarna) är väl från lite äldre släktingar som ska va roliga och säga att: snart blir väl hela ansiktet fullt med metallskrot (HAHAHA.... Eller inte -.- ). Dock så har jag lite mer förståelse för gamlingar om dom är lite skeptiska mot folk med så vackert kallat kroppsutsmyckningar.

Jag har älskat piercingar sen jag var runt 10-11 år och det har inte gått över än (är 17 år nu) och kommer nog förhoppningsvis aldrig göra heller.

Förlåt om det var jobbigt att läsa har hört att sätta punkt och komma tekcen inte är min starka sida.
Citera
2014-07-17, 02:18
  #6
Medlem
Zcapegoats avatar
Inga av mina piercingar förutom de i örsnibbarna syns speciellt bra om jag inte visar dem. Jag har i örsnibbarna, tungan och bröstvårtorna. De i tungan kan man dock ana och ett par kollegor undrade härom veckan hur många jag har i tungan och ville att jag skulle visa. När jag visade och sade att jag gjort ett par av dem själv höll de på att smälla av. Tror nog de hade svimmat eller något om jag hade talat om att jag hängt i krokar. Tycker bara sådana reaktioner är roliga, och det är rätt lätt att få dem om man vill när man har ett gäng piercingar i en väldigt lång tunga.

Däremot hade man ju gärna varit utan okunniga kommentarer från vårdpersonal. Jag hade råkat slita ut ena piercingen i ena bröstvårtan och min dåvarande pojkvän insisterade på att jag skulle åka till vårdcentralen för att se om det behövde sys. När jag visar bröstvårtan kläcker sjuksköterskan ut sig att bröstvårtorna inte är till för det där och antyder att det här med amning är kört. Att människor som är så okunniga att de tror att man inte kommer kunna amma pga piercingar i bröstvårtorna har jobb som sjuksköterska är lite skrämmande.

Älskar mina piercingar och vill ha fler.
Citera
2014-07-17, 13:05
  #7
Medlem
PiusXIIIs avatar
Jag gillar inte tatueringar och piercingar. Jag förstår inte varför man vill reducera sig till ett klotterplank eller ett nålbrev. Det leder till att första intrycket av människor som har haft den dåliga smaken att utsätta sig för detta inte blir så gott eftersom det är tatueringarna och piercingarna jag lägger märke till först. Samtidigt är jag helt för att alla människor ska behandlas lika, tills de eventuellt visar sig vara skitstövlar av något slag. Så ser jag på saken.
Citera
2014-07-19, 19:03
  #8
Medlem
Ravenboxs avatar
Piercingar är mycket mindre rebelliskt än tatueringar så länge man inte gör ett 3cm i diameter hål i vardera kind som jag har sett på vissa äckel-punkare.
Min far hade tjurring och hål i öronen under tiden han tog ett uppehåll med ett respekterat akademikeryrke. Det fina är, när man har tröttnat på att leva rövare kan man ta bort skiten och återgå till ett "vårdat" liv igen, där ingen ser ner på en.
Det är värre med att ha en handtatuering eller något vid ansiktet, men inte lider jag speciellt mycket av det.
Citera
2014-11-11, 22:38
  #9
Medlem
imperatrixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spackelackan
Jag tycker att det ser både fult och litet småskabbigt ut. Jag ser liksom inte poängen i det hela. Ok.. Örhängen visst, men när folk piercar tungor, bröstvårtor och könsorgan så tycker jag att det är litet sunkvarning. Varför gör folk så? Är det någon sexuell kick som eftersträvas, eller är det bara ett rop på uppmärksamhet?

Detta är förstås endast mina åsikter, och jag är väl medveten om att inte alla delar dem. Ens egen kropp är man fri att göra vad man vill med så länge som man inte ligger samhället till last med dyra vårdräkningar osv.
Hur ofta ser du folks "dolda" piercingar offentligt? Brukar folk i din närhet gå runt och visa sina könsorgan och bröstvårtor?

Och gällande det sista stycket du skrev; är du konsekvent och anser att samma premiss kan appliceras på allt? Folk som röker, äter onyttigt, skaffar barn? Var går gränsen?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback