Flashback bygger pepparkakshus!
2014-07-15, 06:36
Medlem
maitans avatar
Hejsan. Jag har dom senaste 10 månaderna jobbat väldigt oregelbundna tider inom jobbet. Det kan skifta som så att jag stiger upp 03:30 för att jobba fram till 08:00/10:00. För att sedan åka hem och käka lite och så vidare. Jag åker efter det iväg till jobbet igen klockan 17:00 och är där till 22:30, Dagen efter så stiger jag upp igen 03:30 och gör samma sak igen. Det här gör jag cirka tre dagar i sträck innan det byter till att jag jobbar 08-20:30

Sen kan det till och med hända att det kläms in ett och annat nattpass som då är från 18:45 till 08:00.

Det här har medfört att jag vissa dygn inte alls sover för att det helt enkelt inte går. Jag kan vara väldigt trött på arbetet te.x men sen när jag lägger mig i sängen och vill sova så piggnar jag direkt till och så håller det på.
Det börjar kännas väldigt tungt att orka göra någonting annat förutom att sova/äta/jobba. Nästan så att man börjar känna ångest och liknande.

Hur sunt är det egentligen att hålla på att ändra sin dygnsrytm såhär flera gånger per månad?

Ursäkta grötigt inlägg i övrigt. Har just kommit hem från jobbet.
Citera
2014-07-15, 22:55
Bannlyst
Jag känner igen mig lite trots att jag är arbetslös. Har jävligt svårt för att hålla en jämn dygnsrytm länge. Jag kan lägga mig för att jag känner mig trött i rätt tid för att som du säger helt plötsligt bli pigg eller känna ångest. Motion kan hjälpa en somna lättare då man gör av med energi. Jag har inga bra råd egentligen men håll dig borta från sömnpiller. Det är farligt och det är knappt seriösa läkare vill skriva ut det.

Kanske du kan fråga om du kan jobba jämnare tider på ditt job
Senast redigerad av Jegoooooo 2014-07-15 kl. 22:57.
Citera
2014-07-16, 22:19
Medlem
KnackehaxanMias avatar
TS jag tycker att du ska lyssna på din kropp o ta tag i saken på allvar - speciellt nu när du även har utvecklat ångest som du känner ibland.
Läs det här som jag länkar till - det kan ge dig en större förståelse till varför du känner som du nu gör av att ha fått alltför lite sömn under en längre tid. Det är ett utdrag av forskning som gjorts gällande bla oregelbundna arbetstider o sömn. De skriver bla;
"Priset kan vara högre än att känna sig trött här och nu. Forskningen visar allt tydligare att brist på återhämtande sömn i längden kan bidra till ett flertal allvarliga sjukdomar, bland annat hjärt-kärlsjukdom, diabetes och depression."
http://www.forte.se/sv/Tema/Somn/Kun...arbetsscheman/

Jag tycker att du absolut redan nu ska ta dina sömnsvårigheter på allvar, uppsök din företagsläkare till att börja med. Sedan kan du ta en diskussion med din arbetsgivare om att få övergå till mera regelbundna tider.
Citera
2014-07-21, 02:54
Medlem
maitans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KnackehaxanMia
TS jag tycker att du ska lyssna på din kropp o ta tag i saken på allvar - speciellt nu när du även har utvecklat ångest som du känner ibland.
Läs det här som jag länkar till - det kan ge dig en större förståelse till varför du känner som du nu gör av att ha fått alltför lite sömn under en längre tid. Det är ett utdrag av forskning som gjorts gällande bla oregelbundna arbetstider o sömn. De skriver bla;
"Priset kan vara högre än att känna sig trött här och nu. Forskningen visar allt tydligare att brist på återhämtande sömn i längden kan bidra till ett flertal allvarliga sjukdomar, bland annat hjärt-kärlsjukdom, diabetes och depression."
http://www.forte.se/sv/Tema/Somn/Kun...arbetsscheman/

Jag tycker att du absolut redan nu ska ta dina sömnsvårigheter på allvar, uppsök din företagsläkare till att börja med. Sedan kan du ta en diskussion med din arbetsgivare om att få övergå till mera regelbundna tider.

Tack för ett bra inlägg, Intressant läsning. Åker snart iväg, Känns riktigt härligt att jag fått sova hela 2 timmar sedan jag slutade mitt förra pass, börjar 04:00 igen.
Citera
2014-09-20, 05:51
Medlem
Senaste sömnforskningen säger att man kan få hjärnskador av att sova 4 timmar per natt i några dagar-hur kan då de som har ADHD klara sig?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in