Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-07-14, 18:01
  #1
Medlem
MilanPerras avatar
Någon som handlat på Bazula? Är det säkert? Det verkar varken ha blivit konsument bedömd eller fått trygg e-handel-stämpel.
Citera
2014-07-14, 18:12
  #2
Medlem
BNCs avatar
Handlade en surfplatta där ifrån för ett par år sen, var i alla fall inga konstigheter. Var oerhört bra service då (Hade lite kontakt med supporten gällande om jag skulle hämta på lagret eller ej, och de var väldigt bra och snabba)!

Har hört om fler som handlat med dem och det har inte varit några konstigheter, så jag ger dem fullt grönt lyse.
Citera
2014-07-14, 18:27
  #3
Medlem
BigIvars avatar
Grönt

Jag köpte min platta från Bazula i december 2013. Inga problem alls.
Citera
2014-07-14, 20:05
  #4
Medlem
MilanPerras avatar
Härligt! Fyll gärna på med fler så man är på den säkra sidan
Citera
2014-12-12, 14:28
  #5
Medlem
Har lite problem nu...
___________

Hej!

Vi har dessvärre allvarliga besked att delge er kring vår nuvarande situation.

Skatteverket har i veckan begärt om betalningssäkerhet från oss, pga moms för produkter som några underleverantörer inte har betalat in till staten. Det handlar om ett antal svenska leverantörer som främst under 2012-2013 medvetet ska ha undvikit att betala eller redovisa moms för sina inköp från EU, i s.k. momskarusell.

Det Skatteverket nu anser är att vi var medvetna om detta eller att vi borde ha insett att dessa leverantörer inte haft för avsikt att betala moms, och att vi ska betala denna moms istället. De skjuter alltså över ansvaret för vad dessa leverantörer har gjort på oss och ett antal andra leverantörer i Sverige. De kräver oss på nästan 15 miljoner kr, men de var vänliga att dra ner det till 13 miljoner kr på grund av att vi inte fått möjlighet att bemöta anklagelserna.

Skatteverket anser att vi borde ha insett detta delvis genom inköpspriserna, vilket de tror ska ha kunnat vara mycket lägre pga att dessa leverantörer inte betalat moms. Problemet är väl att dessa leverantörer varit smarta nog ta ut ett pris som är i nivå med andra leverantörers priser, för att inte väcka misstanke. Vi som har historik kring jämförelser av inköpspriser och försäljningspriser, kan se att det inte handlat om några direkt lägre priser. Det handlar snarare om tillgång och leveranstid.

Detta ser vi givetvis som ett helt befängt tilltag och något som över huvudtaget saknar någon som helst grund till. Vi har absolut inget att dölja och har även erbjudit alla parter att se hela vår bokföring osv. Att vi som leverantör ska ha koll på resp underleverantörs betalning av moms är ju varken något som är rimligt eller ens möjligt för oss att se.

Detta är inte något slutgiltigt beslut utan ett s.k. promemoria, och vi har först nu fått möjlighet att yttra oss i ärendet. Vi kommer givetvis överklaga och ge dem all den info vi har så att det visas med all önskvärd tydlighet att det inte finns någon som helst sanning i Skatteverkets yttrande om att vi skulle vetat om våra leverantörers avsikter att inte betala moms.

I och med allt detta så har Skattverket fryst både lager och konton i väntan på slutligt beslut i ärendet. Det innebär att vi just nu ställts helt förlamade till att över huvutaget bedriva vår verksamhet. På grund av att ärendet med Skatteverket högst sannolikt kommer bli en lång och utdragen process och att betalningssäkringen de kräver är så pass stor så hamnar vi på obestånd. Vi blir därmed tvingade att sätta bolaget i konkurs, vilket kommer ske idag 12/12.

Även om vi inte kunnat förbereda oss på något sånt här så har vi försökt att nu de senaste dagarna se till att inga av våra kunder ska drabbas av detta också. Har ni liggande order kommer detta inte kunna levereras. Har ni utstående fakturor till oss att betala så kommer de troligen behöva betalas in till Kronofogden istället. Detta kommer Kronofogden om de inte redan gjort kontakta er om.

Har ni frågor eller funderingar som ni vill prata med mig om så svarar jag gärna på det. Jag kan vara svår att nå på telefon men maila gärna och skriv ert nummer så ringer jag upp. Ni kan givetvis även maila.

Vi beklagar det som skett även om det legat utanför vår kontroll och möjlighet att förutse. Vi vill passa på att rikta ett stort tack för samarbetet vi haft och hoppas att vi hörs igen under roligare omständigheter. Önskar er en fin julförsäljning och en God Jul och Gott nytt år!


Med vänliga hälsningar

Ola Franzén
Bazula.se
Citera
2014-12-16, 06:27
  #6
Medlem
Riktigt tråkigt. Skatteverket är ju inte direkt flexibla.
En förlust för tekniknördar och växjöbor!
Citera
2014-12-17, 16:17
  #7
Medlem
TKD_1337s avatar
Det står nu på deras sida:

Citat:
Bazula AB har i fredags 2014-12-12 tvingats sättas i konkurs, pga ett högst osannolikt prel. beslut från Skatteverket. Läs mer här.

Inom kort startar konkurs-utförsäljning med upp till 50% rabatt på hela lagret! Håll utkik här i webbutiken, beräknas starta inom en dag.

http://www.bazula.se/

http://www.bazula.se/nyheter/Bazula-...ngat-i-konkurs

Ingen utförsäljning ännu. Man borde bara köpa på faktura eller mot postförskott.

http://www.sweclockers.com/forum/13-...ndla-inte-dar/
__________________
Senast redigerad av TKD_1337 2014-12-17 kl. 16:51.
Citera
2014-12-18, 17:37
  #8
Medlem
superflash2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TKD_1337
Det står nu på deras sida:



http://www.bazula.se/nyheter/Bazula-...ngat-i-konkurs

Ingen utförsäljning ännu. Man borde bara köpa på faktura eller mot postförskott.

http://www.sweclockers.com/forum/13-...ndla-inte-dar/

Det blir ingen utförsäljning. De ska sälja allt på ett bräde istället. Står på hemsidan.

Synd att Bazula går i konkurs, bra priser och bra sortiment. Köpte min Nexus 7 (2013) därifrån.
Citera
2014-12-18, 17:53
  #9
Medlem
TKD_1337s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av superflash2
Det blir ingen utförsäljning. De ska sälja allt på ett bräde istället. Står på hemsidan.

Synd att Bazula går i konkurs, bra priser och bra sortiment. Köpte min Nexus 7 (2013) därifrån.

Ja. De som vill lämna in något på garanti får nu kontakta tillverkaren direkt då många av dem accepterar att man tar det med dem.
__________________
Senast redigerad av TKD_1337 2014-12-18 kl. 18:01.
Citera
2014-12-22, 15:25
  #10
Medlem
Sweetiepies avatar
Fy vad tråkigt. Köpte nyligen min Moto 360 därifrån som i princip enda leverantör som importerar den i Sverige.

Detta gör mig arg på skatteverket. Såklart fruktansvärt orättvist. Skatteverket tvingar alltså fina hederliga företag i konkurs
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback