Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-07-14, 11:16
  #1
Medlem
svart-rullstols avatar
Jag är en människa som i stort sett aldrig drömmer mardrömmar, antalet mardrömmar jag drömt kan räknas på en hand. Så, i natt så drömde jag något vanligt random grejs där jag var tillbaka på min gamla arbetsplats, den såg inte ut som jag mindes den men det var den. Jag gick runt där och såg gamla kollegor och tillslut så satte jag mig i en tandläkarliknade stol, det var då helvetet började. Allting blev svart, jag kunde inte andas och det kändes som om någon hade tagit tag i mig bakifrån och drog mig nedåt. Jag försöker skrika men det går inte, jag försöker slita mig loss men det går inte.
Här någonstans börjar jag inse att jag drömmer och försöker vakna men det går inte. Jag är alltså fast i ett mörker där jag inte kan andas. Tillslut lyckas jag dock med konsten att öppna ögonen och märker att jag ligger i den position som det kändes som att vad det nu var som höll fast mig, höll mig i.

Det läskiga med detta var att det faktiskt kändes som att något höll i mig och min andnöd var på riktigt. Jag har aldrig upplevt något sådant förut. Jag har i efterhand insett att det var min egen kropp som höll i mig. Jag undrar nu vad i helvete detta var? Vad beror det på? Vad betyder det?
Citera
2014-07-14, 11:48
  #2
Medlem
Sophisticatedcutiepies avatar
Det betyder nog inget, drömmar är ju sällan logiska.

Men det här stod på en drömtydningssida:
Citat:
Fastbunden:
Förlorad handlingskraft, oförmögen att röra/uttrycka sig. Vem band fast? (vilken sida av dig hindrar din rörelseförmåga?
Citera
2014-07-14, 15:05
  #3
Medlem
Octopodas avatar
Låter lite som sömnparalys, riktigt otrevligt fenomen.

Jag har läst att det händer alla någon gång under livet, så en gång är inget att oroa sig för.
Citera
2014-07-14, 15:12
  #4
Medlem
N0TH1NGN3SSs avatar
Drömmar har funktionen att det undermedvetna försöker ta sig upp till ditt medvetna jag. Språket i drömmen är inte alls det vi är vana vid och är därför svårt att förstå om man inte kan tala det språket. Men drömmar finns för att skapa en balans i ditt själsliv. Nu är jag ingen expert men försök att tänka igenom vad som hänt under den senaste tiden, något speciellt? en stor förändring, en stor händelse?

Sedan så gå igenom det som hände i drömmen, vad betyder din gamla arbetsplats för dig? Vilka känslor associerar du med din gamla arbetsplats? När du blev dragen, vilken känsla väcker det i dig?

Det är som sagt något ditt undermedvetna försöker få dig att uppmärksamma. Om du inte kommer på det nu så kommer ditt undermedvetna fortsätta banka och banka tills det kommer in i ditt medvetna jag och skapar en balans i ditt själsliv.
Citera
2014-07-14, 15:34
  #5
Medlem
insectqueens avatar
Det där händer mig ofta det är som redan sagt sömnparalys, man vaknar men det tar lit tid för hjärnan att koppla om, det verkar vara kopplat till just väldigt klara mardrömmar. Mycket obehagligt fenomen som för vissa kan pågå i flera minuter det finns vissa extremfall där det varat i timmar, stackars människor.
Men det är nog ingenting att oroa sig för det händer dom flesta någon gång, var glad du att detta inte för till vardagen. Angående din dröm tycker jag att man ska vara försiktig, våra hjärnor är oerhört komplicerade och vi har inte full koll på hur den fungerar.
Men om vi ska göra ett försök ändå så tycker jag att drömmen är rätt lätt tolkad, verkar handla om någon slags känsla av maktlöshet.
Citera
2014-08-01, 13:31
  #6
Medlem
KungLustigs avatar
Jag hade själv en otäck dröm, och jag kan inte lista ut varför jag hade just den drömmen.

Drömmen:
Jag sitter vid datorn det tycks vara nattetid eftersom resten utav min familj ligger och sover. Jag vrider mig om för att ta en titt ut genom fönstret och ser i ögonvrån en spya som ligger på golvet, det är iofs en ganska liten pöl tänkte jag först innan jag såg att det också hade hamnat lite i sängen och på väggen precis intill pölen på golvet.
Jag börjar ju självklart undra hur i hela friden jag kunnat missa att jag spytt, så jag bestämmer mig för att borsta tänderna. När jag väl börjar borsta tänderna händer riktigt konstiga grejer. Jag börjar höra min puls och andning på ett helt annat sätt, samtidigt som min hjärtrythm ökar till 1000! Under tiden jag borstar tänderna, märker jag att jag börjar se från andra vinklar. Det blir precis som att jag ser från munnen eftersom jag ser min muns mörka insida och tändernas baksida.

När synen kommer tillbaka till att jag ser från ögonen igen, börjar allt blinka från nattmörker till helsvart, golvet under mig börjar gunga som jag vore väldigt berusad och synfältet hade krympt kraftigt.

Detta får mig att inse att jag jag behöver hjälp, kanske till och med åka in till sjukhus. Därför bestämmer jag mig för att väcka någon som sover, noterbart är att jag är naken men jag tar ändå en filt runt mina axlar. Nu tragglar jag mig igenom hallen som skiftar från nattmörker till helsvart i samma takt som en diskolampa, en sådan som skapar slowmotion -effekter på dansgolvet. Det var precis så, desto närmare jag kommer till att väcka någon i huset blir allt mer slowmotion, sysen allt sämre och hjärtat och andningen blir mer intensiv. När jag ser att någon ligger på soffan i vardagsrummet börjar jag sakta gå dit, så fort jag kunde även om det gick väldigt sakta nu. Synen var nästan helt borta och jag kunde bara känna hur fötterna nuddade golvet, och då visste jag att jag fortfarande går och kunde egentligen bara hoppas på att jag gick emot sovan så jag kunde välde över den sovande familjemedlemen och få hjälp till sjukhus.

Nu vaknade jag precis innan jag han ramla över familjemedlemmen, däremot var det ruskigt otrevlig mardröm. Första gången drömmer jag att jag håller på och dö också, känns lite mysko.

Noterbart är att allt mörker kan ha att göra med att det ligger väldigt mycket speglar i både hallen och badrummet som jag tragglade mig igenom under drömmen. Jag har märkt att jag inte kan se min spegelbild, under drömmar.

Jag drömde detta nu senast i natt och vaknade imorse utav den. Därför minns jag väldigt mycket detaljer.
Citera
2014-08-01, 13:41
  #7
Medlem
Gameplayers avatar
Jag hade en gång en hemsk dröm som jag idag inte minns mycket av innehållet i. Den värsta känslan den gav var total hopplöshet. När jag vaknade upp minns jag att jag var glad det inte var så illa som i drömmen.
Citera
2018-07-25, 22:29
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av svart-rullstol
Jag är en människa som i stort sett aldrig drömmer mardrömmar, antalet mardrömmar jag drömt kan räknas på en hand. Så, i natt så drömde jag något vanligt random grejs där jag var tillbaka på min gamla arbetsplats, den såg inte ut som jag mindes den men det var den. Jag gick runt där och såg gamla kollegor och tillslut så satte jag mig i en tandläkarliknade stol, det var då helvetet började. Allting blev svart, jag kunde inte andas och det kändes som om någon hade tagit tag i mig bakifrån och drog mig nedåt. Jag försöker skrika men det går inte, jag försöker slita mig loss men det går inte.
Här någonstans börjar jag inse att jag drömmer och försöker vakna men det går inte. Jag är alltså fast i ett mörker där jag inte kan andas. Tillslut lyckas jag dock med konsten att öppna ögonen och märker att jag ligger i den position som det kändes som att vad det nu var som höll fast mig, höll mig i.

Det läskiga med detta var att det faktiskt kändes som att något höll i mig och min andnöd var på riktigt. Jag har aldrig upplevt något sådant förut. Jag har i efterhand insett att det var min egen kropp som höll i mig. Jag undrar nu vad i helvete detta var? Vad beror det på? Vad betyder det?

Ingen fara det betyder ingenting drömmar kan ju komma av nåt du upplevt under dagen och på natten mixar huvudet det till en dröm med no sence ingen mening
Citera
2019-03-07, 22:32
  #9
Medlem
samaritsurikats avatar
Drömde värsta hög-på-svamp-karusellen en gång när jag var liten ful knatte. Det var kul, till en början. Åt en massa flotta tårtor och kunde inte sluta, folk ba proppade i mig mer och mer. Kände mig som Adolf Fredrik med semlorna eller fettot ur den där chokladscenen från Roald Dahl's Mathilda. Sedan kom den mindre kul biten. Såg svartvita spiraler som snurrade runt, fyrkanter, cirklar, knekt och spader som blippade i regnbågens alla färger. Vaknade upp av att jag börja hyperventilera och snacka med Ulrik i handfatet + kaskadspya på halva badrumsgolvet... morsan vart glad som väcktes och fick ta hand om skiten. Låg därefter magsjuk med feber i cirka en vecka efteråt.
Citera
2019-03-21, 19:06
  #10
Medlem
HighwayDelights avatar
Citat:
Ursprungligen postat av samaritsurikat
Drömde värsta hög-på-svamp-karusellen en gång när jag var liten ful knatte. Det var kul, till en början. Åt en massa flotta tårtor och kunde inte sluta, folk ba proppade i mig mer och mer. Kände mig som Adolf Fredrik med semlorna eller fettot ur den där chokladscenen från Roald Dahl's Mathilda. Sedan kom den mindre kul biten. Såg svartvita spiraler som snurrade runt, fyrkanter, cirklar, knekt och spader som blippade i regnbågens alla färger. Vaknade upp av att jag börja hyperventilera och snacka med Ulrik i handfatet + kaskadspya på halva badrumsgolvet... morsan vart glad som väcktes och fick ta hand om skiten. Låg därefter magsjuk med feber i cirka en vecka efteråt.

Nice
Magsjuka är ju alltid trevligt :/

Ont. Drömde om backstage på en cirkus, där jag blivit fastbunden och gruppvåldtagen av Captain Spaulding och pyramide head(och någon till tror jag). Hade tagit en alvedon på kvällen och gick o vilade för att jag mådde kasst, somnade och drömde denna skiten, snacka om att jag var glad när jag vaknade, helt jävla kallsvettig. Allting kändes JÄVLIGT verkligt. Ringde min sambo och grät, han jobbade kväll och undrade vad fan som hade hänt.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback