Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 2
  • 3
2017-02-13, 06:37
  #25
Medlem
448s avatar
Försent för det , han kommer åka dit så det skriker om det - in i finkan.
Han kan ju börja fundera ut sitt prisonbitch namn som Gräddnos eller nått fint
Citera
2017-07-20, 17:58
  #26
Medlem
Du har fått svar på tal men regeln är väl enkel: Enbart om du blir tagen på bar gärning så åker du på det. Har varit med om att ett sällskap på ca 5 personer kommit till en sjö och precis börjat packa upp när fiskevakten kommer. Då lämnade dom platsen, misstänker att dom blev tillsagda om att fiskekort gäller men att det inte blev något större liv då inget spö låg i vattnet. Även jag har blivit tillfrågad om fiskekort medan jag promenerat mot sjön men gissar på att jag inte hade begått något olagligt ifall jag inte haft fiskekort där. Jag kan ju faktiskt vara lite efterbliven och gilla att promenera i skogen med fiskeredskap för syns skull, eller så kan man faktiskt vara på g till sjön för att lämna fiskeredskap till någon som redan är där men glömt det i bilen/hemma eller att spöet gått av. Impulsivt känns det som att man inte kan tjuvfiska med redskap på land och en rubricering som "förberedelse till tjuvfiske" låter för mycket som diktatur men det skulle ju inte förvåna någon i detta skumma land haha.

Hursomhelst så undrar jag något:

Jag har ett årligt fiskekort för älven där jag bor och några sjöar ingår. Älven ligger centralt mitt i hjärtat utav staden så jag undrar ifall det faktiskt är olagligt att fiska där utan kort trots att internet säger att medlemskap krävs? Det står inget på kommunens hemsida däremot. För när jag köpte mitt medlemskap så frågade jag ifall man behövde ha ett medlemskap för att fiska i älven så svara han ungefär "Njaa det är ju ifall om att du vill fiska hederligt" vilket lät lite som att det inte spelar någon roll.

Spelar för mig ingen roll då jag ändå gillar att ha ett giltigt fiskekort och inte behöva oroa mig för onödigt trubbel som man enkelt undviker för max en hundring men är ändå nyfiken på vad som egentligen gäller i enorma vatten som går genom staden. Vattnet är Göta Älv.


Vad för "makt" har en fiskevakt förövrigt? Har hört allt ifrån att dom bara får ringa polisen till beslagta fiskeredskap och även bilnycklar. Vet någon vad för behörigheter dom egentligen har?
__________________
Senast redigerad av Tanakh 2017-07-20 kl. 18:07.
Citera
2018-06-01, 01:57
  #27
Medlem
JackBlacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tanakh
Tjuvfiskare bryr jag mig inte det minsta om i "naturliga" vatten men fyfan för människor som fiskar där det planteras fisk. En hundralapp för bra tidsfördriv och chans till fångst värt mycket mer än den pengen är en fis i rymden. Har man råd med fiskeredskap så har man även råd med ett sånt kort då och då.
Även naturliga vatten förvaltas. Sen hur dyrt det är beror på vilket vatten det är. Exempelvis älvar och åar med dammar, kraftverk, mycket bråte som hamnar i vattnet, kanske känsliga fiskarter, mm kan kosta mycket att förvalta.

Citat:
Ursprungligen postat av Tanakh
Vad för "makt" har en fiskevakt förövrigt? Har hört allt ifrån att dom bara får ringa polisen till beslagta fiskeredskap och även bilnycklar. Vet någon vad för behörigheter dom egentligen har?

Fiskelagen säger så här:
Citat:
47 § Om någon ertappas på bar gärning när han eller hon begår brott enligt denna lag, får beslag göras av fisk, redskap, fiskefartyg eller andra föremål som
1. skäligen kan antas ha betydelse för utredning av brottet, eller
2. kan antas bli föremål för förverkande enligt denna lag.

Så en fisketillsynsman har rätt att beslagta fisk, redskap, båt, mm. Det finns extremfall där även bil och trailer beslagtagits men i det fallet hade tjuvfiskarna kört upp och lagt i en båt i en liten avlägsen sjö. I normalfallet kan de inte ta bilen.

Däremot får dom inte göra husrannsakan och kroppsvisitiation. Då behöver de ringa polisen.
Citera
2018-07-04, 01:29
  #28
Medlem
CloserToTheHearts avatar
Det dummaste ni kunde göra var ju att ens argumentera med gubben. Om det var jag hade jag bara bett han dra åt helvete och hoppat in och kört iväg. Exakt vad ska han göra i efterhand?
Även fast han sett ID så tror jag det blir svårt att få böter för detta, om ni inte erkänner.
Blåneka bara, säg att ni aldrig träffat denna mannen, eller varit på platsen. Ska han dra det till tingsrätten eller? Stor chans

Ingen uppdatering på hur det gick?
Citera
2018-07-04, 15:44
  #29
Medlem
448s avatar
Han skulle lutat sig mot plastsnuten och sagt "När jag satt inne knullade jag såna som dig"
Citera
2018-07-07, 20:05
  #30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 448
Han skulle lutat sig mot plastsnuten och sagt "När jag satt inne knullade jag såna som dig"

hahah. Ja det är ett sätt att lösa problemet ^^
Citera
2018-07-07, 21:04
  #31
Medlem
Man skall även tänka på att en förordnad fisketillsynsman ses som en person under myndighetsutövande. Detta innebär att om det blir otrevligt och man hamnar i handgemäng är benämningen våld mot tjänsteman...

Tyvärr finns det rabiata tilsynsmän som alltid utgår från medvetet tjuvfiske. Vissa kanske ser det som någon polisiär uppgift och får hybris.

Personligen, som tillser kusten har utgångspunkten att alla inte har full koll på regler, och jag har istället trevligt förklarat vad som gäller. Visst, ibland är det väl snopet om man rest långt för att upptäcka att öringen är fredad, men folk tar det med gott mod. Sen finns det ju dom som springer upp och packar sina grejer så fort dom ser den gula jackan, men dessa är få, inte ens en procent av dom jag stöter på under ett år, och att ens försöka tjafsa med ett gäng av den typen är inte värt insatsen.

Det som stör mig är att även om lagen är den samma som för tjuvjakt, blir straffen aldrig i närheten av straffet för en tjuvskjuten bock eller fågel.
Citera
2018-07-13, 22:54
  #32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheRageInsideMe
Finns det risk att dom ångrar sig nu så här i efterhand och beslutar sig för att vidta åtgärder ändå?
Dom vet nämligen vart jag bor oxå, så jag oroar mig lite över det (dom kände igen mig tydligen).

Skäms något överjävligt just nu. Brukar aldrig fiska på ställen jag inte är 100% säker på att jag inte får fiska, men den här gången gjorde jag inte det.

Kan jag va lugn eller bör jag oroa mig?
'


Som du märkte hjälper det i 9/10 fall att vara trevlig och tillmötesgående om man begått ett uppenbart misstag. De flesta kontrollanter kan ses som "arga" men oftast är det ett tillvägagångssätt för att visa auktoritet och visar man att man är en normal människa med vett i skallen brukar man kunna komma till en lugn lösning som i ditt fall be om ursäkt för sitt misstag och inte göra om detta. Kanske kunde du tom frågat om det är okej att du fiskade i tjärnen vid olika tillfällen och tex ge en fisk som tack då och då.

De flesta småsjöar med markägare som privata ägare är rädda för nedskräpning och skadegörelse runt sjön. Vinner man förtroende och frågar om lov brukar det aldrig vara bekymmer. Finns såklart idioter som den person TS träffade på vilket gjorde olagliga saker med att spärra bil etc.
Citera
  • 2
  • 3

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback