Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2014-07-13, 18:47
  #1
Medlem
Rcmannens avatar
Hej, ja som ni säkert förstår så råkade jag och mina 2 vänner åka dit för tjuvfiske.


Till att börja med så är jag INTE en som tjuvfiskar, och har alltid köpt fiskekort när jag ska fiska!

Dock så denna gång så var vi ute och fiskade i 3 dagar på olika ställen. och när sista dagen var kommen då bestämde vi oss för att prova "andra sidan" av "älven / forsen " ja.... hur som helst så vi åker in på några skogsvägar ( första gången vi är där ) och så kommer vi fram till ett ställe där vi ser att vi kan parkera. vi parkerar och tar med oss fiskeställen och börjar knata rakt in i skogen. Vi fiskade 1.5 timme men det var alldesles för mycket mygg där och inte en fisk nappa så vi beslöt oss att återvända till bilen. När vi väl kommer fram till bilen så är vi "in parkerade" av en annan bil och vi reagera ju men stil " vad är det här för mupp?).
Hur som haver så kommer denne man på vägen gående och har sökt oss, och börjar tok SKRIKA och kallar oss för idioter och ber om våra leg. Mina 2 polare gav direkt honom deras leg, men jag svarade honom " ursäkta, men vad gäller saken?"
han svarar : NI HAR TJUVFISKAT ERA IDIOTER
Jag: nej det har vi inte..?... vi har ju fiskekort
Han. GE MIG FISKEKORTEN FÖRST och du kommer bli polisanmäld för att du inte vill ge mig ditt leg.
Jag: haha skojjar du? kan du förklara varför du är så arg, vi har faktist inte gjort något fel.
Han: okej du blir polisanmäld.

han hoppa in i sin bil och börja anteckna en massa och efter ett tag så sa han att vi kommer få en prick i registret + böter.
vi erkände att vi fiskat men försökte förklara för honom att det finns inte utmarkerat att det ÄR FISKEFÖRBUD här. han visa oss en skylt och skylten var trasig, dock svara han såhär " ja skylten är trasig , men det spelar ingen roll ni kommer få böter ändå."
vi sa även att vi inte är härifrån vilket han också förstod, och menade att alla från staden vi var från är idioter och säger likadant.


kan man göra såhär?
får man verkligen en prick i registret?
skulle vi kanske ha stannat kvar och ringt polisen?


personligen så tycker jag att är det inte utmarkerat att det är privat mark eller fiskeförbud, även om skyltarna är sönder så borde man ju ha någon sorts förståelse + att vi inte var därifrån.
och sen så "tjuvfiska" vi ju inte, var ju tydligen 2 km vatten som var fiskeförbud som inte var utmarkerat på kartan, men det sket han ju i

ajja är ju bara att hoppas på det bästa...


edit, blev säkert lite rörigt and for that im sorry!
hoppas någon fiske kunnig kan svara hur det går till
Citera
2014-07-13, 19:03
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rcmannen
Hej, ja som ni säkert förstår så råkade jag och mina 2 vänner åka dit för tjuvfiske.


Till att börja med så är jag INTE en som tjuvfiskar, och har alltid köpt fiskekort när jag ska fiska!

Dock så denna gång så var vi ute och fiskade i 3 dagar på olika ställen. och när sista dagen var kommen då bestämde vi oss för att prova "andra sidan" av "älven / forsen " ja.... hur som helst så vi åker in på några skogsvägar ( första gången vi är där ) och så kommer vi fram till ett ställe där vi ser att vi kan parkera. vi parkerar och tar med oss fiskeställen och börjar knata rakt in i skogen. Vi fiskade 1.5 timme men det var alldesles för mycket mygg där och inte en fisk nappa så vi beslöt oss att återvända till bilen. När vi väl kommer fram till bilen så är vi "in parkerade" av en annan bil och vi reagera ju men stil " vad är det här för mupp?).
Hur som haver så kommer denne man på vägen gående och har sökt oss, och börjar tok SKRIKA och kallar oss för idioter och ber om våra leg. Mina 2 polare gav direkt honom deras leg, men jag svarade honom " ursäkta, men vad gäller saken?"
han svarar : NI HAR TJUVFISKAT ERA IDIOTER
Jag: nej det har vi inte..?... vi har ju fiskekort
Han. GE MIG FISKEKORTEN FÖRST och du kommer bli polisanmäld för att du inte vill ge mig ditt leg.
Jag: haha skojjar du? kan du förklara varför du är så arg, vi har faktist inte gjort något fel.
Han: okej du blir polisanmäld.

han hoppa in i sin bil och börja anteckna en massa och efter ett tag så sa han att vi kommer få en prick i registret + böter.
vi erkände att vi fiskat men försökte förklara för honom att det finns inte utmarkerat att det ÄR FISKEFÖRBUD här. han visa oss en skylt och skylten var trasig, dock svara han såhär " ja skylten är trasig , men det spelar ingen roll ni kommer få böter ändå."
vi sa även att vi inte är härifrån vilket han också förstod, och menade att alla från staden vi var från är idioter och säger likadant.


kan man göra såhär?
får man verkligen en prick i registret?
skulle vi kanske ha stannat kvar och ringt polisen?


personligen så tycker jag att är det inte utmarkerat att det är privat mark eller fiskeförbud, även om skyltarna är sönder så borde man ju ha någon sorts förståelse + att vi inte var därifrån.
och sen så "tjuvfiska" vi ju inte, var ju tydligen 2 km vatten som var fiskeförbud som inte var utmarkerat på kartan, men det sket han ju i

ajja är ju bara att hoppas på det bästa...


edit, blev säkert lite rörigt and for that im sorry!
hoppas någon fiske kunnig kan svara hur det går till


han hadde rätt att ta era fiske grejer och ge er böter men på det sättet får dom inte bete sig så ni kan ju ringa till hans chef och berätta hur han betedde sig så får han kanske en varning av sin chef eller sparken i värsta fall
Citera
2014-07-13, 19:03
  #3
Medlem
det är endast i havet man kan fiska hur som helst men när det gäller insjöar och åar och sådant så är det fiske kort som gäller
Citera
2014-07-13, 19:04
  #4
Medlem
Knastomtes avatar
Tror det blr komma undan med detta om man bara hänvisar till att skylten var trasig osv. Sen hade jag väl ifrågasatt hans rätt att kräva ID också. Hur som helst väldigt oprofessionellt agerat av mannen.
Citera
2014-07-13, 19:09
  #5
Medlem
Rcmannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av exztran
det är endast i havet man kan fiska hur som helst men när det gäller insjöar och åar och sådant så är det fiske kort som gäller

vi hade fiskekort i det området och i den forsen också, men det var "fiskeförbud" där, men det syntes ej på skyltar eller på karta.

Hade vi vetat om detta hade vi ju såklart åkt längre inåt för och fiska i exakt samma vatten.
usch vad irriterad jag blir på hans sätt.
Citera
2014-07-13, 19:12
  #6
Medlem
Turbotores avatar
Visade han sitt fisketillsyns tjänstemärke?
Citera
2014-07-13, 19:20
  #7
Medlem
Rcmannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Turbotore
Visade han sitt fisketillsyns tjänstemärke?

jo han hade något sånt på tröjan men han visa inget leg för fiskevakt eller liknande ;o men de kanske de inte behöver
Citera
2014-07-13, 19:31
  #8
Medlem
EbonLundins avatar
Det räcker inte att "fisketillsynsmannen" har en tröja med märke på. Han ska visa sin bricka och sitt förordnande från Länsstyrelsen för att få agera som tillsynsman.
Bara att vägra om någon utan bricka och förordnande vill se era fiskekort.
Citera
2014-07-13, 20:14
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rcmannen
vi hade fiskekort i det området och i den forsen också, men det var "fiskeförbud" där, men det syntes ej på skyltar eller på karta.

Hade vi vetat om detta hade vi ju såklart åkt längre inåt för och fiska i exakt samma vatten.
usch vad irriterad jag blir på hans sätt.


så länge det inte står skyltat att det är fiske förbud så är det inte fiske förbud,,, det måste stå skyltat eller vara utmålat på en karta,,,, och är det inte det och ni har fiske kort så kan ni fiska bäst fan ni vill
Citera
2014-07-13, 22:29
  #10
Medlem
Rcmannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av exztran
så länge det inte står skyltat att det är fiske förbud så är det inte fiske förbud,,, det måste stå skyltat eller vara utmålat på en karta,,,, och är det inte det och ni har fiske kort så kan ni fiska bäst fan ni vill

Det gjorde ju inte det förutom den " trasiga" skylten som vi inte såg , och förövrigt inte gick att läsa för 5 öre!



Hur är det med en prick i registret som han nämnde? är det så på riktigt?
Citera
2014-07-13, 22:41
  #11
Medlem
Turbotores avatar
Är nått låtsaspoliser säger.
Sluta noja dig
Citera
2014-07-13, 23:04
  #12
Medlem
MADs avatar
Din är din uppgift att kontrollera om det är tillåtet att fiska. Om du är osäker ska du låta bli.
Nu verkar dock personen helt rabiat.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback