2014-07-13, 17:28
Medlem
Hittade en burk med pressad vitlök på en billighetsaffär och tänkte testa den vs. samboende klyftor i vitt hölje sk vanlig vitlök.

Tycker själv det var mycket praktiskt att slippa stå och kladda med vitlöken och bara kunna pluppa i så mycket man ville ha.

Tyckte även att den gav en liten rundare och mindre "stingig" smak än färsk vitlök. Alltså kunde man ha i MER speciellt då man slapp kladda med varje klyfta då det här oftast hackas och inte pressas.

Däremot glömdes det bort att testa den färska vitlöken mot burkvarianten. Så frågan är: smakade det lika bra som färsk vitlök, eller kanske bättre? Hade vi i mer vitlök för att den förlorat smak eller för att den pga sin behandling var lite mildare?

För vi tycker banne mig det smakade MER vitlök när vi hade i MER vitlök men mildare än vanlig.

Kanske en ickefråga, men undrar över dessa ting ändå...
Citera
2014-07-13, 17:41
Medlem
Mongopixels avatar
Jag personligen skulle aldrig köpa pressad vitlök på burk. Samma sak med champinjoner på burk.

Känns verkligen ohälsosamt på något vis.
Citera
2014-07-13, 17:45
Medlem
IndyHermesKinks avatar
Dåligt.
Citera
2014-07-13, 19:17
Medlem
Vad fan är det att kladda med ta? Kasta bara i löken med skalet pressa och plocka ut. Snabbare och bättre än att skala den.
Citera
2014-07-13, 19:26
Medlem
Ratis avatar
Med tanke på hur pass billigt det är med vitlök så är den färska alltid att föredra. Konserverade produkter är aldrig roliga.
Citera
2014-07-13, 19:32
Medlem
Det är ju en viss smak- och innehållsskillnad också, så att jämföra det som någon sorts lathetsalternativ till "riktig vitlök" är lite orättvist.

Används med fördel till vitlökssås om du vill imitera kebaberiorna.
Citera
2014-07-13, 19:55
Medlem
MasterBaits avatar
Jo, vitlökssåser och marinader bör det funka till.
Citera
2014-07-14, 23:50
Medlem
Hehe kanske borde ha skrivit att puritaner undanbedes i tråden

Mycket som är konserverat är gott paprikor, tomatkross, persika. Naturligtvis smakar det inte alltid som den färska varianten, men det är inte alltid meningen heller! Oliver på burk mina vänner!

Frågan gällde alltså smaken och det verkar vara få som smakat både på burk och färsk som svarat.

Personligen hackar jag helst vitlök, även med vitlökspress måste du ta och kladda med vitlöken och det blir bara mer disk. Lök och dylikt sätter sig. En kniv till allt är min devis

Champinjoner på burk håller jag dock med om att det är en styggelse. Hemsk konsistens.

Aldrig gjort vitlökssås utan har vitlök i typ all mat. Får väl testa vitlökssås nån gång, men osäker på vad jag ska ha den till.

Jäkligt praktiskt iaf att bara kunna plutta i lite mer. För se här slängs ingen amt, inte ens en pressad vitlöksklyfta för mycket
Senast redigerad av flagella 2014-07-15 kl. 00:31.
Citera
2014-07-15, 00:15
Medlem
christerys avatar
Inte testat, men tidsvinsten är mikroskopisk. Fattar inte ens att det finns en marknad för sånt.

Sen står det ju var och en i Sverige fritt att testa, men jag skulle avstått från det om inte burken var gratis.
Citera
2014-07-15, 01:56
Medlem
Bylines avatar
Någonting händer ju med smaken på vitlöken. Den blir mildare och rundare, som redan noterats. Men jag föredrar att lägga in min egen vitlök. Jag brukar använda mig av två metoder. Den ena är att lägga in skalade vitlöksklyftor på samma sätt som man lägger in t ex gurka eller andra grönsaker. Dvs med en 1-2-3 lag och valfria kryddor (dragon ger jättefint resultat och bryter fint mot vitlöken). Jättegott att ha som tillbehör till kött eller som smaksättare i grytor, men kan även ätas som snacks. Det andra är att lägga in vitlöken i fin olivolja som jag smaksätter med chili, örter och citron. Jättemumsigt som snacks eller som tillbehör till tapas eller ostbricka.
Sedan har jag en väninna som kokar vitlöksklyftor i mjölk innan hon lägger in dem. Det resulterar i en mild och krämig vitlök, som man kan kan bre på ett kex eller en bit bröd. Hon brukar även ha dem i sina matpajer.
Citera
2014-07-15, 20:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Byline
Någonting händer ju med smaken på vitlöken. Den blir mildare och rundare, som redan noterats. Men jag föredrar att lägga in min egen vitlök. Jag brukar använda mig av två metoder. Den ena är att lägga in skalade vitlöksklyftor på samma sätt som man lägger in t ex gurka eller andra grönsaker. Dvs med en 1-2-3 lag och valfria kryddor (dragon ger jättefint resultat och bryter fint mot vitlöken). Jättegott att ha som tillbehör till kött eller som smaksättare i grytor, men kan även ätas som snacks. Det andra är att lägga in vitlöken i fin olivolja som jag smaksätter med chili, örter och citron. Jättemumsigt som snacks eller som tillbehör till tapas eller ostbricka.
Sedan har jag en väninna som kokar vitlöksklyftor i mjölk innan hon lägger in dem. Det resulterar i en mild och krämig vitlök, som man kan kan bre på ett kex eller en bit bröd. Hon brukar även ha dem i sina matpajer.

Tackar för svar. Där fick jag bekräftat av en iaf att min uppfattning att smaken blev rundare stämmer. Det var ju lite svårt att avgöra iom att det glömdes bort att inhandla färsk vitlök inom förloppet av de två veckor burken fanns i vår ägo!

Hade gärna lagt in vitlök själv men glömmer pilla ned dem i jorden rätt sida av året.

Lite gamla klyftor brukar jag dock peta ned hemma i en kruka och få vitlöksgräs av, funkar ju året om. Också väldans praktiskt om man vill komma åt vitlök utan kladd

Koka i mjölk, intressant det får undersökas. Du vet inte möjligtvis ungefärliga mått?
Citera
2014-07-15, 20:19
Medlem
Bylines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flagella
Koka i mjölk, intressant det får undersökas. Du vet inte möjligtvis ungefärliga mått?
Jag har aldrig gjort det själv så jag vet faktiskt inte, men det skall väl bara vara så att det precis täcker och går att koka vitlöken mjuk.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in