Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2014-07-12, 21:43
  #1
Medlem
pestloppans avatar
Häromdagen fikade jag på Cafe Mekka i Umeå. En liten bit prinsesstårta och en kopp vanligt bryggkaffe gick på 71 spänn!!! 42 för bakelsen, 29 för kaffet.

De ställen jag brukar fika på (inte i Umeå) brukar ta runt 50 kr för kaffe och bakelse.

Någon som kan slå detta?

OBS! För att få relevanta jämförelser så är det bara kombinationen en kopp bryggkaffe plus en bakelse som får delta i tävlingen!


(Och nej, det är inget arabiskt café. Så skippa den biten, stay on topic!)
Citera
2014-07-12, 23:08
  #2
Medlem
swagyolo420s avatar
Systrar och bönor i Trelleborg är inte långt ifrån. Det är liksom "sommarfiket" i Trelleborg där går kaffe på 25 spänn och bakelse på 35kr om jag inte missminner mig, dock slår det knte ditt rekord men fortfarande bra för folk att veta, 60kr är ju inte direkt lite. Dock är detta under sommarhalvåret
Citera
2014-07-13, 01:33
  #3
Medlem
psflaxs avatar
Utan att veta, så måste någon i Sthlm, Gbg eller Malmö slå detta.
Eller ?
Citera
2014-07-13, 02:02
  #4
Medlem
MasterBaits avatar
På bottenvåningen på NK i Stockholm kostar väl en vanlig slät kopp kaffe över 40 spänn om jag inte minns fel. Bakelser kostar väl typ femtio.
Citera
2014-07-13, 02:39
  #5
Medlem
Åkte motorcykel genom Monte Carlo och försökte hitta något inte alltför exklusivt ställe att fika på.

en kaffe och en kakbit blev 190kr
Citera
2014-07-13, 03:03
  #6
Medlem
TinTims avatar
Nu har jag inga priser i huvudet, men en vanlig kaffe o bulle bli väl aldrig dyrare än på Arlanda (i sverige då)
Citera
2014-07-13, 11:16
  #7
Medlem
supreme100s avatar
Alla är välkomna till Wienercaféet i Stockholm.
Dubbel espresso + mazarin = 81 kr
Citera
2014-07-13, 12:32
  #8
Medlem
koediffs avatar
Lite OT kanske, men är det bara jag som är förvånad över att det inte är större skillnad i fikapriser överlag? Brukar betala typ 25:- för oälskat bryggkaffe som stått en timme. Någorlunda nyrostade bönor, färskmalet gjord av folk som vet vad de håller på med? Aldrig mer än 40:-.

Vill man fika billigt kan man ju alltid svänga förbi IKEA; kaffe med påtår, bulle och förhållandevis trevlig miljö för 5:-
Citera
2014-07-13, 12:43
  #9
Medlem
Revejs avatar
Helt rätt Koediff, huvudet på spiken, tål att upprepas:
Skillnaden i pris mellan riktigt bra, sorterar, nyrostat, nymalet och nybryggt kaffe gjort av intresserade experter är i många fall helt försumbar. Slutsatsen är att man inte nödvändigtvis får vad man betalar för.

Men som exempel: Kaffe med fri påtår: 35 + kanelsnäcka 29 = 64 Kafferosteriet Malmö..
Hade de sålt bakelser skulle det säkert komma upp mot 70-75.
Citera
2014-07-13, 12:51
  #10
Medlem
pestloppans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av supreme100
Alla är välkomna till Wienercaféet i Stockholm.
Dubbel espresso + mazarin = 81 kr

Jo, men tävlingen som sagt gäller priset för en kopp bryggkaffe och en bakelse. Inte espresso och mazarin. För mig är en mazarin ungefär samma sak som t.ex en kanelbulle, alltså ingen bakelse!
Citera
2014-07-13, 14:07
  #11
Medlem
MasterBaits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pestloppan
Jo, men tävlingen som sagt gäller priset för en kopp bryggkaffe och en bakelse. Inte espresso och mazarin. För mig är en mazarin ungefär samma sak som t.ex en kanelbulle, alltså ingen bakelse!

Bryggkaffe och espresso brukar vara ungefär samma pris. Bakelse typ 15-20 dyrare än en kanelbulle/mazarin. Alltså blir det strax under hundralappen, ganska precis samma som NK i Stockholm.
Citera
2014-07-13, 14:28
  #12
Medlem
Quorthons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av koediff
Lite OT kanske, men är det bara jag som är förvånad över att det inte är större skillnad i fikapriser överlag? Brukar betala typ 25:- för oälskat bryggkaffe som stått en timme. Någorlunda nyrostade bönor, färskmalet gjord av folk som vet vad de håller på med? Aldrig mer än 40:-.

Vill man fika billigt kan man ju alltid svänga förbi IKEA; kaffe med påtår, bulle och förhållandevis trevlig miljö för 5:-
Det är givetvis för att största delen av priset du betalar täcker andra kostnader än inköpspriset för kaffe såsom lön och lokalhyra. Lär väl inte vara sån stor skillnad i tidsanspråk för den anställde heller.
__________________
Senast redigerad av Quorthon 2014-07-13 kl. 14:31.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback