Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-04-10, 15:18
  #241
Medlem
Weissmullers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fotbollsloss
Tänkte åka runt i cancun/riviera maya som någon form av backpacker resa, har kollat upp lite billiga hostels i området. Har ni några ställen att rekommendera som man borde besöka? Hur är klimatet? Vad för kläder bör man ta med sig? Tacksam för alla svar

Vädret beror lite grand på när du tänkt komma hit. Sommartid - Maj/Augusti är det mycket varmt och fuktigt (30+°C), resten av året aningens torrare och lite lägre temperaturer. Januari kan det till och med vara lite kyligt (16-17°C på morgonen). Ställen att besöka finns det mängder av, så det är mest en fråga om intresse: Arkeologi = Tulum, Chichen Itza, Coba, mfl. Dykning = Cozumel, osv.
Citera
2017-04-20, 22:53
  #242
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Weissmuller
Vädret beror lite grand på när du tänkt komma hit. Sommartid - Maj/Augusti är det mycket varmt och fuktigt (30+°C), resten av året aningens torrare och lite lägre temperaturer. Januari kan det till och med vara lite kyligt (16-17°C på morgonen). Ställen att besöka finns det mängder av, så det är mest en fråga om intresse: Arkeologi = Tulum, Chichen Itza, Coba, mfl. Dykning = Cozumel, osv.


Kanske blir en resa till Mexico/playa del Carmen för mig i slutet på juli. Hur upplever du att vädret är då?
Vad jag förstått det som är det sällan orkaner drar in över Mexico. O när det väl är orkaner, så blir det lite senare på året, typ september/oktober?
En skvätt regn om dagen räknar jag med att det kan komma. Men klarblå himmel vill man ju gärna ha mestadels. Är det helt tokigt att åka i slutet på juli då?
Citera
2017-04-25, 18:59
  #243
Medlem
Weissmullers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Joi
Kanske blir en resa till Mexico/playa del Carmen för mig i slutet på juli. Hur upplever du att vädret är då?
Vad jag förstått det som är det sällan orkaner drar in över Mexico. O när det väl är orkaner, så blir det lite senare på året, typ september/oktober?
En skvätt regn om dagen räknar jag med att det kan komma. Men klarblå himmel vill man ju gärna ha mestadels. Är det helt tokigt att åka i slutet på juli då?

Jag tycker nog vädret här är jämnbra året runt. Visst, det kanske regnar lite mer i juli, men det är soligt så gott som dagligen. När det regnar vräker det ner i ett par timmar, så är det klart igen.
Citera
2017-06-02, 20:04
  #244
Medlem
Nu är det klappat o klart. Blir en resa till Mexico 15 juli till 4 augusti.
Vad hittar man på där? Blir först några dagar på holbox sen resterande tid i playa del carmen.
Ge mig fina tips nu! Tips på bra dykcenter?
Citera
2017-06-07, 09:38
  #245
Medlem
Weissmullers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Joi
Nu är det klappat o klart. Blir en resa till Mexico 15 juli till 4 augusti.
Vad hittar man på där? Blir först några dagar på holbox sen resterande tid i playa del carmen.
Ge mig fina tips nu! Tips på bra dykcenter?

Det absolut första du måste göra är att dra ut o snorkla med valhajarna. Det är precis mot slutet av valhajperioden, men en helt obeskrivlig upplevelse. Holbox och Cancun har turer. Förra säsongen räknade man till omkring 400 valhajar i området. Playa och Cozumel har fantastiska dyk. Vid den tiden är vattnet varmt och kristallklart. De flesta dykcenter i Playa och Cozumel är 5-stjärniga PADI-center, så det spelar ingen större roll vilken du väljer. Bra grottdyk i sötvatten med ledare om du har AOW-cert.
Citera
2017-06-10, 16:18
  #246
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Weissmuller
Det absolut första du måste göra är att dra ut o snorkla med valhajarna. Det är precis mot slutet av valhajperioden, men en helt obeskrivlig upplevelse. Holbox och Cancun har turer. Förra säsongen räknade man till omkring 400 valhajar i området. Playa och Cozumel har fantastiska dyk. Vid den tiden är vattnet varmt och kristallklart. De flesta dykcenter i Playa och Cozumel är 5-stjärniga PADI-center, så det spelar ingen större roll vilken du väljer. Bra grottdyk i sötvatten med ledare om du har AOW-cert.

Valhajarna har jag absolut tänkt snorkla med! Va i Filippinerna i januari och var nära på att göra det där, men av olika skäl blev det inte så. Men nu får jag inte missa det!

Har bara OW just nu, men har tänkt uppgradera till AOW så ett grottdyk kanske vore ballt!


Är hyra bil själv och åka o se på nåt man borde göra? Typ åka till pyramiderna osv? Eller är det bäst o åka taxi eller turistbussar kanske?
Citera
2017-06-11, 15:38
  #247
Medlem
Weissmullers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Joi
Valhajarna har jag absolut tänkt snorkla med! Va i Filippinerna i januari och var nära på att göra det där, men av olika skäl blev det inte så. Men nu får jag inte missa det!

Har bara OW just nu, men har tänkt uppgradera till AOW så ett grottdyk kanske vore ballt!


Är hyra bil själv och åka o se på nåt man borde göra? Typ åka till pyramiderna osv? Eller är det bäst o åka taxi eller turistbussar kanske?

Lättast (men inte billigast) är att ta tourbussarna överallt. Det brukar gå rätt bra att förhandla priset.
Citera
2017-07-19, 00:14
  #248
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Weissmuller
Det absolut första du måste göra är att dra ut o snorkla med valhajarna. Det är precis mot slutet av valhajperioden, men en helt obeskrivlig upplevelse. Holbox och Cancun har turer. Förra säsongen räknade man till omkring 400 valhajar i området. Playa och Cozumel har fantastiska dyk. Vid den tiden är vattnet varmt och kristallklart. De flesta dykcenter i Playa och Cozumel är 5-stjärniga PADI-center, så det spelar ingen större roll vilken du väljer. Bra grottdyk i sötvatten med ledare om du har AOW-cert.

Var ute och snorklade mer valhajarna idag. Helt klart häftiga djur!

Du sa att vattnet är kristallklart. Menar du bara nere vid playa del carmen då?
För jag tycker nog det är rätt dålig sikt här vid holbox nu iaf. Det kanske är alla plankton valhajarna käkar som är här men som inte är nere vid pdc?
Citera
2017-07-20, 11:08
  #249
Medlem
Weissmullers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Joi
Var ute och snorklade mer valhajarna idag. Helt klart häftiga djur!

Du sa att vattnet är kristallklart. Menar du bara nere vid playa del carmen då?
För jag tycker nog det är rätt dålig sikt här vid holbox nu iaf. Det kanske är alla plankton valhajarna käkar som är här men som inte är nere vid pdc?

Tänkte mer på Isla Contoy och området utanför Cancun. Holbox ligger ju som bekant mot mexikanska golfen och blir automatiskt lite grumligare.
Citera
2017-08-11, 21:04
  #250
Medlem
Zastroznjemjes avatar
Halloj! Jag har frågat lite om resor till Mexiko tidigare i tråden, men lite andra resmål kom emellan. Nu till frågan: hur är Mexiko tidigt på året? (Januari)

Jag är intresserad av i synnerhet mat men även kultur, dock helt ointresserad av festande och strand. Tidigare blev jag rekommenderad att åka till Oaxaca, vilket jag håller fast vid (samt Mexico City). Det är främst dessa områden jag undrar över. Jag ser helst att jag slipper bli "inregnad" om det skulle vara så att Januari i dessa områden är väldigt blöta. Vad tycker ni?
Citera
2017-08-27, 12:02
  #251
Medlem
Jag har planer om att flytta till Mexiko i November-Maj med en tjejkompis. Vi är inte säkra på vart än dock, förmodligen någonstans vid Cancun el. Playa del Carmen. Eller finns det bättre ställen att bo på? Vi tänker turistiga ställen då vi inte kan spanska ännu.

Jag har tid hos ambassaden om en vecka där vi ska diskutera visum.
Jag har förstått att arbetsvisum är ganska omöjliga att få om man inte har ett jobberbjudande redan. Vi har därför sagt att vi tillsammans med våra familjer funderar på att investera i Playa eller Yucatan halvön och att vi två ska åka ner för att reka och se vad vi har för möjligheter och vill ha alla tillstånd klara och blablabla. Om detta inte funkar, vad är nästa sak vi borde göra? Söka jobb via. Ving, Fritidsresor el. Apollo? Kan dom fixa arbetsvisum?

Sedan undrar jag även hur det är med att få jobb där, min vän har erfarenhet inom restaurang och klubb innan vilket jag kan tänka mig är till hennes fördel nu, medan jag har endast jobbat i klädbutik och lite med event. Är jobb på hotell, restaurang, klubb eller café det vi borde fokusera på?

Hur är det med lägenhet där? Är det smartast att åka ner och hitta lägenhet på plats, kan man få lägenhet direkt och vad ligger månadshyrorna på? Vi tänker oss en stor etta eller liten tvåa, det spelar inte så stor roll, det viktigaste är att det finns en balkong eller uteplats.

Till sist undrar jag hur mycket pengar i månaden man behöver ish för att leva där? Då tänker jag inte på hyra eller så, utan allt annat.

Så det var nog allt haha :-)
Citera
2017-09-13, 23:32
  #252
Medlem
Lacerdas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xotourlife
Jag har planer om att flytta till Mexiko i November-Maj med en tjejkompis. Vi är inte säkra på vart än dock, förmodligen någonstans vid Cancun el. Playa del Carmen. Eller finns det bättre ställen att bo på? Vi tänker turistiga ställen då vi inte kan spanska ännu.

Jag har tid hos ambassaden om en vecka där vi ska diskutera visum.
Jag har förstått att arbetsvisum är ganska omöjliga att få om man inte har ett jobberbjudande redan. Vi har därför sagt att vi tillsammans med våra familjer funderar på att investera i Playa eller Yucatan halvön och att vi två ska åka ner för att reka och se vad vi har för möjligheter och vill ha alla tillstånd klara och blablabla. Om detta inte funkar, vad är nästa sak vi borde göra? Söka jobb via. Ving, Fritidsresor el. Apollo? Kan dom fixa arbetsvisum?

Sedan undrar jag även hur det är med att få jobb där, min vän har erfarenhet inom restaurang och klubb innan vilket jag kan tänka mig är till hennes fördel nu, medan jag har endast jobbat i klädbutik och lite med event. Är jobb på hotell, restaurang, klubb eller café det vi borde fokusera på?

Hur är det med lägenhet där? Är det smartast att åka ner och hitta lägenhet på plats, kan man få lägenhet direkt och vad ligger månadshyrorna på? Vi tänker oss en stor etta eller liten tvåa, det spelar inte så stor roll, det viktigaste är att det finns en balkong eller uteplats.

Till sist undrar jag hur mycket pengar i månaden man behöver ish för att leva där? Då tänker jag inte på hyra eller så, utan allt annat.

Så det var nog allt haha :-)
Som turist i Mexiko har du ju sex månaders visum, så arbetsvisum kan du ju lugna dig med. Stick dit och reka. Jag har en Mexikansk tjej som hyr ut lägenheter. I PDC har hon en tvåa som kostar 6.000 pesos i månaden.

Jobb lär ni kunna skaffa i hotell eller restaurang men att fixa jobbvisum med det tror jag inte. Du behöver vara specialutbildad inom något, eller kunna göra något som det råder arbetskraftsbrist inom.

När jag bodde själv på resande fot i landet så spenderade jag runt 4-5.000 kronor i månaden. Alkohol, mat och boende.
Citera
Denna tråd visas även på Travel Forum:
http://www.travelforum.se/f2408453

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback