Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-03-16, 16:35
  #37
Medlem
Skaraborg2s avatar
Inget av barnen bär det ovanliga efternamnet Nerén.

Citat:
Ursprungligen postat av Ettsjutretton
Stefan Andersson, f. Lars Börje Nerén 1949, dömdes sista (?) gången 1996 till tio års fängelse för människorov, grov våldtäkt, grovt sexuellt tvång och sexuellt ofredande. Under förevändning att han behövde hjälp med att hitta till en adress, där han skulle hämta en hundvalp, lurade han in en 16-årig flicka i sin bil.

TR-dom: https://minfil.org/Z5B5xcb5b1/larsborjeneren1996.pdf

Tidigare brottslighet:


Utdrag ur den rättspsykiatriska undersökningen:


Lars Börje Nerén/Lars Stefan Andersson bör ha kommit ut från fängelset efter sex år och åtta månader, i början av 2000-talet. Den 3 oktober 2004 var denne Djävuls saga all; han avled i hemstaden Västerås.

Börje Nerén/Lars Andersson hade inte ett, utan två barn. Ingen av dem bär i dag något av sin faders efternamn. Jag hoppas verkligen att det har gått bra för dessa barn.

Se där. Två barn lyckades han skaffa.

Att inget av dessa barn bär efternamnet Nerén är fullt förståeligt. Hoppas också att det har gått bra för hans barn.
Citera
2017-03-16, 17:44
  #38
Medlem
Grandiosos avatar
"Skräckslagen frågade hon i bilen: Ska du våldta eller mörda mig?"

"Jag vet inte hur länge jag satt där och funderade men det började bli mörkt.
Jag sniffade hela tiden. Så beslutade jag mig för att mörda henne. Då skulle hon vara
tyst för alltid och inte kunna berätta för någon vad som hänt."


https://herrtidning.files.wordpress....lisc3a5sa2.jpg

Ruskig jävel det där onekligen och hur sjukt som helst givetvis att han bara fick sitta
två ynka år nånting på dårhuset för det brutala sexmordet på polisfrun som det ovan
citerade just handlar om.

Han verkade gilla att skada sin hjärna med thinner. Tackade ju inte heller nej till knark,
sprit och öl. Hade kanske blivit en kvinnomördare även utan allt knarkande och supande.
Han var väl rutten i roten redan som det var.
Ja, han tilläts få härja på bra länge den mannen och två människoliv kostade det och
några andra fick ärr för livet efter att oturligt ha råkat i hans väg.
Skönt att han är borta nu i alla fall.
Citera
2017-03-18, 18:19
  #39
Medlem
Skaraborg2s avatar
Hade GM hjärnskador?

Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso
"Skräckslagen frågade hon i bilen: Ska du våldta eller mörda mig?"

"Jag vet inte hur länge jag satt där och funderade men det började bli mörkt.
Jag sniffade hela tiden. Så beslutade jag mig för att mörda henne. Då skulle hon vara
tyst för alltid och inte kunna berätta för någon vad som hänt."


https://herrtidning.files.wordpress....lisc3a5sa2.jpg

Ruskig jävel det där onekligen och hur sjukt som helst givetvis att han bara fick sitta
två ynka år nånting på dårhuset för det brutala sexmordet på polisfrun som det ovan
citerade just handlar om.

Han verkade gilla att skada sin hjärna med thinner. Tackade ju inte heller nej till knark,
sprit och öl. Hade kanske blivit en kvinnomördare även utan allt knarkande och supande.
Han var väl rutten i roten redan som det var.
Ja, han tilläts få härja på bra länge den mannen och två människoliv kostade det och
några andra fick ärr för livet efter att oturligt ha råkat i hans väg.
Skönt att han är borta nu i alla fall.

Han skall tydligen tidigt ha börjat tidigt med att sniffa thinner.

Thinner tillsammans med knark, öl och sprit påverkar naturligtvis en människas hjärna. Jag tror att detta bidrog till att göra honom till vad han kom att bli. Troligtvis led han av hjärnskador.
Citera
2017-03-24, 14:10
  #40
Medlem
Ettsjutrettons avatar
Domen från 1973, gällandet mordet på Åsa Lindbom.

TR-dom: https://minfil.org/E8uby8b6b8/borjeneren.pdf
__________________
Senast redigerad av Ettsjutretton 2017-03-24 kl. 14:13.
Citera
2017-05-01, 17:47
  #41
Medlem
Timeouts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rigbo
Mördaren hette Lars-Börje Nerén och detta var hans första grova brott av flera.
http://www.dt.se/blaljus/starka-para...-anders-eklund

1976 dömdes han till fängelse för olaga frihetsberövande efter att ha fört bort en kvinna och krävt sex av henne.

1979 mördade han en 20-årig kvinna och drack därefter en flaska ammoniak men hans liv gick att rädda och han dömdes till rättspsykiatrisk vård.

1982 rymmer han och våldtar en 20-årig flicka. Han försöker strypa henne med misslyckas.

1991 släpps han.

1996 tvingar han en 16-årig flicka till samlag och andra sexuella handlingar under en hel natt. Han döms av tingsrätten för människorov, grov våldtäkt, grovt sexuellt tvång och sexuellt ofredande till tio års fängelse.

Han dör i mars 2004, 54 år gammal, under sitt nya namn Lars Stefan Andersson.
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Stort tack för din info rigbo. Hans namn kommer jag ihåg när du nämnde det.

En synnerligen farlig och otrevlig person! Som jag har skrivit förut så hade Lars-Börje alla "möjligheter" att ha kunnat bli en svensk seriemördare. Rena turen gjorde att det "bara" blev två kvinnor som fick släppa till livet i händerna på honom.

Hade hans liv inte gått att rädda 1979 då han svalde en flaska ammoniak, så hade händelserna 1982 och 1996 inte inträffat. Åtminstone inte med Lars-Börje som GM.

Satt han fortfarande i fängelse i mars 2004 då han avled? Han lär knappast ha varit sörjd eller saknad av någon.
Han dör i mars 2004, 54 år gammal, under sitt nya namn Lars Stefan Andersson.
Satt han fortfarande i fängelse i mars 2004 då han avled?
Vad dog han av? Tog han sitt liv eller var det en naturlig död på grund av sjukdom?
Satt han inne eller var han släppt när han dog?
Citera
2017-05-01, 19:16
  #42
Medlem
Ettsjutrettons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Timeout
Han dör i mars 2004, 54 år gammal, under sitt nya namn Lars Stefan Andersson.
Satt han fortfarande i fängelse i mars 2004 då han avled?
Vad dog han av? Tog han sitt liv eller var det en naturlig död på grund av sjukdom?
Satt han inne eller var han släppt när han dog?
Adressen han avled på är i dag en del av ett serviceboende. Vet ej om den var det också 2004? Förmodligen? Han var förmodligen frisläppt från fängelset, dock ej så lång tid innan han dog?
Citera
2017-05-01, 21:42
  #43
Medlem
Vilket vidrigt kräk denna man verkar ha varit, dessutom är väl det här ett skolexempel på hur dåligt det svenska rättssamhället fungerar!!
Citera
2017-05-01, 22:35
  #44
Medlem
Skaraborg2s avatar
Den mycket farlige mannen.

Citat:
Ursprungligen postat av Peppe72
Vilket vidrigt kräk denna man verkar ha varit, dessutom är väl det här ett skolexempel på hur dåligt det svenska rättssamhället fungerar!!

Ja, han verkar hel riktigt ha varit en hemsk och fruktansvärd person. En mycket mycket farlig man.

Verkligen ett praktexempel på då det svenska rättssamhället inte fungerar. Naturligtvis skall inte en person av det här slaget vara ute och röra sig fritt bland andra människor.
Citera
2018-05-11, 16:05
  #45
Medlem
Ettsjutrettons avatar
I VLT 1979-07-17 tilläts den (ö)kände läkaren Albert Johan Boerman gå ut och försvara psykvården och den stackars "pojken" Nerén.
Boerman berättar hur synd det varit om "pojken" Nerén som blev mobbad i skolan p g a sin övervikt och klena fysik. Mobbningen fick honom att börja använda droger och alkohol.
När "pojken", efter att kidnappat och brutalt sexmördat Åsa Lindbom Nilsson i Orsa, kom till Karsudden 1972 så fick han hjälp av Boerman med kollegor att gå ned i vikt och sättas i utbildning. Den första permissionen fick han redan efter ett halvår.

1976 ansåg Boerman och utskrivningsnämnden att "pojken" Nerén var "botad". Han släpptes ut, fri som fågeln. Redan samma år döms han för förgripelse mot en flicka i Sala. Nerén ansågs inte behöva fortsätt psykvård utan erhöll något annat straff, vars längd knappast är värd att tala om för 1978 kunde han återigen ses på fri fot i Västerås. Året därpå, 1979, sexmördar han 20-åriga Viola Majvor Jonasson.

Att jag använder uttrycket "pojken" om lustmördaren Börje Nerén är för att Boerman använder detta uttryck när han beskriver dennes liv.

Detta försvarstal av Boerman tillhör de mest vidriga snyftreportage jag läst. En klen tröst är att efter mordet på Jonasson sökte Nerén ta sitt liv genom att halsa en flaska ammoniak. Han kom att vårdas i respirator med svåra inre brännskador.
__________________
Senast redigerad av Ettsjutretton 2018-05-11 kl. 16:13.
Citera
2018-05-14, 20:10
  #46
Medlem
Skaraborg2s avatar
"Pojken" Nerén.

Citat:
Ursprungligen postat av Ettsjutretton
I VLT 1979-07-17 tilläts den (ö)kände läkaren Albert Johan Boerman gå ut och försvara psykvården och den stackars "pojken" Nerén.
Boerman berättar hur synd det varit om "pojken" Nerén som blev mobbad i skolan p g a sin övervikt och klena fysik. Mobbningen fick honom att börja använda droger och alkohol.
När "pojken", efter att kidnappat och brutalt sexmördat Åsa Lindbom Nilsson i Orsa, kom till Karsudden 1972 så fick han hjälp av Boerman med kollegor att gå ned i vikt och sättas i utbildning. Den första permissionen fick han redan efter ett halvår.

1976 ansåg Boerman och utskrivningsnämnden att "pojken" Nerén var "botad". Han släpptes ut, fri som fågeln. Redan samma år döms han för förgripelse mot en flicka i Sala. Nerén ansågs inte behöva fortsätt psykvård utan erhöll något annat straff, vars längd knappast är värd att tala om för 1978 kunde han återigen ses på fri fot i Västerås. Året därpå, 1979, sexmördar han 20-åriga Viola Majvor Jonasson.

Att jag använder uttrycket "pojken" om lustmördaren Börje Nerén är för att Boerman använder detta uttryck när han beskriver dennes liv.

Detta försvarstal av Boerman tillhör de mest vidriga snyftreportage jag läst. En klen tröst är att efter mordet på Jonasson sökte Nerén ta sitt liv genom att halsa en flaska ammoniak. Han kom att vårdas i respirator med svåra inre brännskador.

Stort tack för denna intressanta information om "pojken".

Boerman var redan under sin aktiva period en ökänd läkare.
Citera
2018-05-14, 20:15
  #47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Stort tack för denna intressanta information om "pojken".

Boerman var redan under sin aktiva period en ökänd läkare.


’Humanism’ som får överslag!
Citera
2018-05-15, 02:02
  #48
Medlem
Skaraborg2s avatar
"Humanism".

Citat:
Ursprungligen postat av Tandguld
’Humanism’ som får överslag!

Ja verkligen.

Det var mycket "humanism" vid den här tiden. För egen del tycker jag att det var totalt vansinnigt att släppa ut en sådan person som "pojken" bland andra människor.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback