2014-07-12, 10:14
Medlem
Hej, jag har blivit uppsagd på grund av arbetsbrist.
Jag har därför låtit bli att ta ut någon semester i år, utan jobbar fram tills min sista dag på jobbet.

Till min fråga. Jag har 24 800:- i månadslön, och just nu har jag 32 sparade semesterdagar. Vad innebär det i rena pengar när jag slutar? Hur mycket ersättning kommer jag få för min semester?
Citera
2014-07-12, 10:21
Medlem
Varför tar du inte bara ut din semester och får betald ledighet dina sista 32 dagar på jobbet?

Det är omöjligt förr oss att reda ut hur mycket du kommer få i semesterersättning, eftersom semesterersättningen baseras på din lön, normalt sett 12% av årslönen. Har du tjänat 200 000 på ett år bör du alltså få ut 24 000 kr för fem veckors semester, 25 dagar.

Edit: PHAIL! Jag missade att du faktiskt skrivit hur mkt du tjänar... Då kan du ju räkna själv.
Citera
2014-07-12, 10:42
Medlem
Jag har valt att jobba så att jag får ut min sista månad på jobbet som lön och därefter får semestern utbetald. Enligt min fackrepresentant var det det absolut bästa rent ekonomiskt för mig.

Tack för svaret! Började grubbla på det här tidigt i morse och visste inte riktigt var jag skulle vända mig en lördagmorgon :-) Flashback levererar ännu en gång.
Citera
2014-07-12, 15:04
Medlem
passports avatar
Du kan räkna med lite mer än en vanlig månadslön extra skulle jag tippa.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in