Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-07-11, 14:40
  #1
Medlem
Hej alla,
Har ett stort problem...jag har en hund med epilepsi som får kaliumbromid. Det blandas till en vätska som man hämtar ut på apoteket.

Problemet är att jag bor utomlands där det bara går att få tag i själva pulvret, de blandar inte till det.
Apoteket i Sverige vägrar att hjälpa mig och de kan inte skicka medicin hit pga tullregler även om jag har recept från min veterinär.

Någon här som vet hur det ska blandas? Måste ha detta till min hund annars blir hon jättesjuk

Hoppas någon vet...
Tack på förhand!
Citera
2014-07-11, 14:56
  #2
Medlem
Mulla Krekars avatar
Har tyvärr inget svar, men var väldigt försiktig, då KBr o NaBr är ganska giftiga i förhållande till terapeutisk dos. Ring en veterinär i Sverige.
Citera
2014-07-11, 14:58
  #3
Medlem
Sophisticatedcutiepies avatar
Felpost
Citera
2014-07-11, 15:30
  #4
Medlem
Jag vet att det är giftigt.
Veterinär hjälper mig inte då jag inte bor i Sverige längre, de vill inte hållas ansvariga om det blandas fel...Vilket jag såklart inte skulle göra.
Därför ställer jag frågan här.
Någon som vet hur detta ska blandas och kan hjälpa mig?
Citera
2014-07-11, 16:16
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av douceurs
Jag vet att det är giftigt.
Veterinär hjälper mig inte då jag inte bor i Sverige längre, de vill inte hållas ansvariga om det blandas fel...Vilket jag såklart inte skulle göra.
Därför ställer jag frågan här.
Någon som vet hur detta ska blandas och kan hjälpa mig?


Det finns ingen veterinär i landet du bor eller?
Citera
2014-07-11, 17:32
  #6
Medlem
Allanthyas avatar
Enligt den här källan:
http://husdjuromsorg.blogtrz.com/kal...or-hundar.html

Ger man 25mg /kg och dygn som normal medicinering

Citat:
din veterinär kan föreslå en laddningsdos i 5 dagar. 120 mg / kg av kaliumbromid är laddningsdos, som förs ner till den normala, 25 mg / kg / dygn efter 5 dagar. Du måste också se till att läkemedlet inte ges till hunden på fastande mage. Du kan också blanda vätskan kaliumbromid i hundens mat. Om du missar att en av doser, oroa dig inte eftersom du alltid kan ta igen det senare, eftersom dosen är mycket flexibel skillnad fenobarbital. Det tar normalt cirka 4 till 6 månader kaliumbromid medicin för att bota anfall hos hundar. Börja inte, ändra eller avbryta dosen kaliumbromid utan att rådfråga din veterinär.

Det viktiga är naturligtvis inte hur mycket vatten du blandar med, istället att inte ge totalt sätt för hög dos.
__________________
Senast redigerad av Allanthya 2014-07-11 kl. 17:37. Anledning: Fel enhet + tillägg
Citera
2014-07-11, 17:41
  #7
Medlem
Sophisticatedcutiepies avatar
Här hittade jag lite om Kaliumbromid till hund, det står om doser där: http://husdjuromsorg.blogtrz.com/kal...or-hundar.html

PS: Jag hittade en massa info om kaliumbromid till hund när jag googlade på just "kaliumbromid till hund". Är ganska säker på att du kan hitta lite hjälp där. Läs noggrant dock, och läs mer än bara ett stycke.
__________________
Senast redigerad av Sophisticatedcutiepie 2014-07-11 kl. 17:43.
Citera
2014-07-12, 09:31
  #8
Medlem
Tusen tack! Vet precis hur det ska blandas nu
Citera
2014-07-12, 12:08
  #9
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av douceurs
Tusen tack! Vet precis hur det ska blandas nu
I så fall kan du väl skriva det här.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback