Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-07-11, 01:56
  #1
Medlem
Hejsan, jag köpte ett nytt tennisraket för att spela med i mitten av våren, jag spelar inte i ngn klubb eller någonting utan spelar ngn gång i veckan med kompisar eller familj, och jag känner nu att det raketet inte riktigt håller min klass längre, får inte den kraften jag kan få! Detta var ett ralet som jag länge valde ut efter mycket letande och provande och är väldigt nöjd med det, så min fråga är ifall man kan byta spänna den bättre eller om man skall byta strängar på det, eller måste jag helt enkelt byta raket? Det är inte det bästa raket men inte dåligt, betalade ungefär 1800 för det på rea, det är ett babolat!

Mvh
Citera
2014-07-11, 12:07
  #2
Medlem
lottobarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RiceCube
Hejsan, jag köpte ett nytt tennisraket för att spela med i mitten av våren, jag spelar inte i ngn klubb eller någonting utan spelar ngn gång i veckan med kompisar eller familj, och jag känner nu att det raketet inte riktigt håller min klass längre, får inte den kraften jag kan få! Detta var ett ralet som jag länge valde ut efter mycket letande och provande och är väldigt nöjd med det, så min fråga är ifall man kan byta spänna den bättre eller om man skall byta strängar på det, eller måste jag helt enkelt byta raket? Det är inte det bästa raket men inte dåligt, betalade ungefär 1800 för det på rea, det är ett babolat!

Mvh

Hej!

Vad heter din modell?
Vad har du för strängar idag? Hur hårt strängar du?
Citera
2015-01-06, 07:59
  #3
Medlem
Jag återanvänder denna tråd och hoppas på svar!

Jag är tennismotionär och strängade om mitt rack för första gången nyligen.
Min lokala klubb satte på standardsenan Wilson Sensation och deras råd var 24 kg med kommentaren "det sjunker till 23 kg ganska fort".

Sedan dess har jag spelat ca 10h och jag tycker det känns som att racket är för hårt strängat för mig.
Jag är en spelare som behöver hjälp från racket för att få fart.
Dessutom tycker jag att jag fått mer ont i axeln än jag haft tidigare.

Ska jag stränga om till 23 kg, eller ännu lägre?
Tar gärna emot tips och råd…
Citera
2015-01-06, 13:00
  #4
Medlem
Tippar på att du inte förbereder slagen i tid och därför slår med en kort ryckig rörelse som både är svår att skapa fart med och slitsam för arm och axel. Öva på att dra tillbaka racket tidigare, det ska vara i bakre läget ungefär redan när bollen studsar.
Citera
2015-01-06, 16:11
  #5
Medlem
Hmm, jag är en gammal hund (40+) som började spela tennis för ett år sedan...jag vet om att jag har bristande teknik och jobbar på det.
Samtidigt vet jag om att jag aldrig kommer få lika bra teknik som en spelare som började i unga år.
Däremot har jag bra bollkänsla och är fantastiskt snabb/uthållig för min ålder och det kommer man ganska långt med på tennisbanan...

Är det dumt att i min situation stränga lösare än 24 kg...?
Citera
2015-01-06, 18:33
  #6
Medlem
Nej, lika vass teknik som elitjuniorer kan du aldrig få men du kan bygga god teknik om du är intresserad och jobbar på det.

Jag har testat Wilson Sensation på 20 och 25 (och 30, som en träplanka) kg och kände ingen superstor skillnad, tror du ska fråga efter en annan sena med lite mer tjong i istället. Eller testa andra racket som ger mer fart.

Heter du inte Novak Djokovic så har du regelbundet för sen förberedelse, alla spelare har det problemet oavsett om man har spelat 1 eller 50 år och det är något man kan öva på när man värmer upp och sedan påminna sig själv om regelbundet när man spelar. Tennis är i mångt och mycket konsten att komma rätt och förberedd till att slå, inte själva slaget i sig, det är den lätta biten. Bla därför det är den överlägset mest komplexa racketsporten...
Citera
2015-01-07, 16:22
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av påven1
Ska jag stränga om till 23 kg, eller ännu lägre?
Tar gärna emot tips och råd…

Du kommer inte märka någon skillnad mellan 23 eller 24 kg. Prova 15 kg om du vill känna skillnad.

Jag har fått lite ont i armen när jag spelat med lätta racketar. Men jag fick absolut mest ont i armen när jag satte på en linda med riktigt klistrigt grepp. Varje bollträff utanför mitten av racketen var smärtsam. Fick sätta på den gamla lindan igen. Nu vrids/glider racketen i handen om jag träffar fel, så att kraften inte går in i armen.

Jag har spelat med ett rack som väger 360g. Det fick jag aldrig ont i armen med. Nu provar jag ett rack på 320g, och tycker att det funkar bättre. Jag har stora svingar, och med det tyngre racket var jag ofta sen på bollen. Men det blev en väldigt fart i bollen när jag tajmade rätt. Fast tror inte jag får så mycket sämre fart med det lättare racket, eftersom att jag svingar snabbare istället.
Citera
2015-01-12, 22:01
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av påven1
Jag återanvänder denna tråd och hoppas på svar!

Jag är tennismotionär och strängade om mitt rack för första gången nyligen.
Min lokala klubb satte på standardsenan Wilson Sensation och deras råd var 24 kg med kommentaren "det sjunker till 23 kg ganska fort".

Sedan dess har jag spelat ca 10h och jag tycker det känns som att racket är för hårt strängat för mig.
Jag är en spelare som behöver hjälp från racket för att få fart.
Dessutom tycker jag att jag fått mer ont i axeln än jag haft tidigare.

Ska jag stränga om till 23 kg, eller ännu lägre?
Tar gärna emot tips och råd…

Hur länge har du spelat och vilket racket använder du? Om du inte strängat om racket på länge så var senorna som du hade väldigt lösa, snackar om ~20ish kg. Nu när du har 23-24 kg kan det kännas väldigt hårt till skillnad från hur du hade innan.
24 (+- 1) brukar man ofta rekomendera för nybörjare eller helt enkelt folk som inte vet själva vad de ska ha. Sensation är en av de mjukaste, och billigaste, senorna på marknaden. Konstigt att du fått ont i axeln, är du säker på att det är pga. senorna?

Ovanligt att man får ont i axeln av sensation strängat 23 kg, utan att ha blyat eller mixtrat med spaden. Testa ett annat racket av någon du känner bara för att känna skillnad och testa att förutse hur hårt strängat det är. Kolla sedan hur hårt strängat det racket är. Stor skillnad mellan racket och racket, alla racketar passar inte med alla senor.

Mvh
Citera
2015-02-11, 14:00
  #9
Medlem
Ett tips är att ladda ner RacquetTune till mobilen. Finns både till Android och iPhone.

https://play.google.com/store/apps/d...e.racquet_tune

Jag har testat den appen direkt efter att jag själv strängat racketar och det visar i princip samma som maskinen (välkalibrerad maskin med el-motor och "constant pull") minus några hekto. Har även en annan maskin som mäter både DT (dynamic tension-värdet) och själva trycket på senbädden och Racquet Tune funkar väldigt bra om man jämfört med värdet denna enhet visar. Värt att testa!

Senan du nämner, Wilson Sensation, är i sig en rätt mjuk och fin sena för att vara en standardsena.

Det som händer med en sena är att den tappar sin elasticitet över tiden oavsett om den spelas med eller ej och i slutändan blir den skadlig att spela med, då det uppstår otrevliga vibrationer som går rätt in i din arm.

Tipset är att stränga om en gång i halvåret i alla fall.
Citera
2017-10-01, 20:32
  #10
Medlem
Gammal tråd men jag försöker..


Jag lämna in mitt rack på omsträngning i min lokala klubb.

När jag fick tillbaka racket så hade dom strängat ytan med en längd. Alltså dom hade inte knytit en knut efter dom gjort längden utan strängat allt på samma lina.

Det va skit konstigt att spela med det. Kan man göra så? Är det normalt?
Citera
2017-10-01, 22:00
  #11
Medlem
Tror att alla rack är strängade så från början. Jag gissar på att den nya känslan främst handlade om ny hårdhet/nya senor.
Citera
2017-10-02, 17:17
  #12
Medlem
Konstigt. Det va typ omöjligt att få någon toppspin
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback