2014-07-10, 23:18
Medlem
DigitalAngels avatar
Har en 3-polig lampkontakt i taket, med jord i mitten. S de 3 stiften sitter typ kl 12, kl 04:30 och sista 07:30 typ. Lampan jag har r klassisk 2 polig.

Vet inte om det pverkar, men det r trappbrytare till uttaget i taket. Hur gr jag fr att kra min lampa med 2 poler?
Citera
2014-07-10, 23:25
Medlem
PreciousCobras avatar
Har du provat att trycka in den tvpoliga kontakten utan ett byta? Jag vill minnas att det ska fungera nd bara man vnder den rtt s att sga.

Nu vet jag iochfrsig inte vad en trappbrytare r och det kanske r ngot som pverkar.
Citera
2014-07-10, 23:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PreciousCobra
Nu vet jag iochfrsig inte vad en trappbrytare r och det kanske r ngot som pverkar.

En trappbrytare vad jag vet r bara en vanlig brytare fast den heter s nr man kopplat en trappkoppling. (Tnd hr, slck dr principen)

Till TS: Koppla in jord och nolla till uttaget som dom ska sitta, kr in fasen i brytarens undersida och mata en tndtrd frn brytarens ovansida till lamputtaget.

Om du frsker stta in stickproppen i lamputtaget utan att behva byta "stickpropp" till jordad, kan du ta en kniv eller "knips" och ta bort den vita plasten som skulle varit dr "jordpinnen" sticker ut. (DETTA R INTE LAGLIGT OCH FRSKRINGAR TCKER INTE PERSONSKADOR)
Kp ny "stickpropp" och var rdd om dig. Fick senast en kyss idag, inte s farligt. (Om det r jordat och jfb gr.)
Senast redigerad av memoryloss75 2014-07-10 kl. 23:41.
Citera
2014-07-10, 23:38
Medlem
Det r skerligen ett 2-poligt lamputtag med jord i mitten men skit samma jag frstr vad du menar. Armaturer med ojordad propp kommer inte att passa, du mste ha en armatur med antingen jord eller dubbelisolerande (mrke med tv fyrkanter).
Citera
2014-07-10, 23:57
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av memoryloss75
Fick senast en kyss idag, inte s farligt. (Om det r jordat och jfb gr.)
Jfb ger inte ett 100% skydd.
Citera
2014-07-11, 00:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PreciousCobra
Har du provat att trycka in den tvpoliga kontakten utan ett byta? Jag vill minnas att det ska fungera nd bara man vnder den rtt s att sga.

Tvrtom fungerar ju, en jordad propp passar fint till ett gammalt lamputtag som r ojordat. Men en ojordat propp har ju inget hl eller ppning fr jordpinnen.
Citera
2014-07-11, 00:19
Medlem
Senapstjuvens avatar
Slng skiten och kp en ny jordad. Gr att lmna in den gamla och f den jordad, men det r billigare att kpa en ny.
Citera
2014-07-11, 09:28
Medlem
DigitalAngels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bluedrop
Det r skerligen ett 2-poligt lamputtag med jord i mitten men skit samma jag frstr vad du menar. Armaturer med ojordad propp kommer inte att passa, du mste ha en armatur med antingen jord eller dubbelisolerande (mrke med tv fyrkanter).

Uttaget i taket har 3st poler som "hl", och en jordpinne som sticker ned. Det gr inte f in lampkontakten i takkontakten. Br jag ringa elektriker som fr komma och byta takuttaget?
Citera
2014-07-11, 09:34
Medlem
epost72s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DigitalAngel
Uttaget i taket har 3st poler som "hl", och en jordpinne som sticker ned. Det gr inte f in lampkontakten i takkontakten. Br jag ringa elektriker som fr komma och byta takuttaget?

Uttaget kommer nog inte bytas.
Du f be en kunnig byta kontakten p lampan.
Tag en bild p uttaget och visa i en elbutik eller lgg upp bilden hr.

EDIT:
Det kan iofs vara en ldre variant av jordat kronuttag, dvs man kan tnda olika delar av lampan om den har flera uppsttningar med lampor, typ kristallkrona
Senast redigerad av epost72 2014-07-11 kl. 09:40.
Citera
2014-07-11, 13:21
Medlem
DigitalAngels avatar
Efter lite googlande verkar det kunna stmma, det kanske r en kron-kontakt. Bra tips. Min ser ut exakt shr, fast med en jordpinne i mitten. http://www.malmbergshome.com/frmProd...gn=pricerunner
Citera
2014-07-11, 16:18
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DigitalAngel
Efter lite googlande verkar det kunna stmma, det kanske r en kron-kontakt. Bra tips. Min ser ut exakt shr, fast med en jordpinne i mitten. http://www.malmbergshome.com/frmProd...gn=pricerunner
Nyare jordade lamputtag finns inte i kronutfrande. Lter som om du har en ldre variant, typ denna:https://www.google.com/search?q=kron...09%3B725%3B544
Citera
2014-07-13, 15:06
Medlem
DigitalAngels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tempeZZt
Nyare jordade lamputtag finns inte i kronutfrande. Lter som om du har en ldre variant, typ denna:https://www.google.com/search?q=kron...09%3B725%3B544

Dr har vi den. Blir nog att ringa en firma trots allt, har viss elknnedom men detta vill jag inte brja rodda med... Tack alla fr er hjlp.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in