• 53 984 online
  • 1 134 691 medlemmar
  • 58 831 333 inlägg
  • 1
  • 2
2014-07-09, 01:35
Medlem
Vireks avatar
Det har väl undgått få att barnböcker varit föremål för censur och debatt under de senaste åren, då bland annat "Tintin i Kongo" och Pippi Långstrum-serien. Det jag undrar är vilka fler sådana som finns, och är läge att skaffa till sina eventuella barn.

Inte för jag vill att mina barn skall bli någon slags inskränkta rasister, men jag tycker det är viktigt att de kan ta del av så många originalverk av ren princip för sakens skull.

Barnen Hedenhös har jag redan i originalutgåva, den censurerades ju också förra året.
Citera
2014-07-09, 02:08
Medlem
snoopiesnoop3s avatar
Jag vet tyvärr inga mer kontroversiella barnböcker mer än Pippi Långstrump på 70-talet och som även på senare år blivit kallad fö: "Pippidyrkan har ställt allt på ända, skola, familjeliv, normalt beteende. Den har förlöjligat ordning och hänsyn, ärlighet och artighet. Den har förhärligat självupptagenhet, självfixering, hänsynslöshet och verklighetsflykt. Den har predikat impulsen framför behärskningen, infallet framför eftertänksamheten. Den har framställt det som inskränkt att visa omsorg, men lovvärt att säga också kränkande sanningar."

kränkade sanningar e alltså inte sanningar men ändå är hon oärlig e hu gå detta ihop

d låter som djävuls/eller självsdyrkan d här man ska väl fråga kollektivet eller d styrande fittorna o kukarna först innan man ska göra något och inte ifrågasätta reglerna detta tro ja komme bli vanlit i framtiden me barnböcker som blir bortplockade pga att dom kritiserar staten detta fö att ja tro att yttrandefriheten komme begränsas
Citera
2014-07-09, 06:00
Medlem
Ördögs avatar
Liknande förfrågningar har gjorts här på FB förr. Här är några diskussioner med en massa länkar, förhoppningsvis kan de vara till hjälp.

(FB) Klassisk litteratur som blivit politiskt inkorrekt?

(FB) Gamla rasistiska böcker?

(FB) Förbjudna, kontroversiella och "brända" böcker!
Citera
2014-07-09, 12:29
Medlem
Erk Swedes avatar
Biggles är ju en gammal hjälte som PK försökt att stoppa,men nästan allt före 2000talet kan nog pk ifrågasätta.
Misstänker att vissa nog kan bli kränkta av Huckleberry Finn,trots att den boken handlar om en vit pojke som hjälper en slav att rymma..
Citera
2014-07-10, 22:16
Medlem
Pansarhyenas avatar
För en tid sedan hittade jag på biblioteket en engelskspråkig bilderbok som av misstag hamnat utanför barnavdelningen. Den heter The Rabbits, är skriven av en man vid namn Marsden och visade sig vara extremt politiskt inkorrekt. I allegorins form berättar den nämligen en historia om riskerna med massinvandring, om hur ett litet folk kan få sin kultur slagen i spillror när allt fler främmande personer (i detta fall kaniner) väller in i dess land.

Citat:
"At first we didn't know what to think. They looked a bit like us. There weren't many of them. Some where friendly. But our old people warned us: Be careful. They don't understand the right ways. They only know their own country. - More rabbits came..."

"The rabbits spread across the country. No mountain could stop them, no desert, no river. Still more of them came."

"Rabbits, rabbits, rabbits. Millions and millions of rabbits. Everywhere we look there are rabbits."

Boken avslutas med ett förtvivlat vädjande: "Who will save us from the rabbits?"

Kan bara vara en tidsfråga innan den fördöms av Erik Ullenhag och Expo, och alla bibliotek tvingas plocka bort den ur samlingarna.

Eller?

Citera
2014-10-03, 13:42
Medlem
Nu syftar väl TS på böcker som är kontroversiella i "PK-Sverige". Men jag vill ändå nämna "Stora bebisbytet" som ett intressant exempel på en bok som nog inte är kontroversiell i dagens Sverige, och att den inte är det säger något om kulturklimatet här. Handlingen i korthet: alla bebisar byts ut. Föräldrarna är förtvivlade, men då det inte finns någon enkel lösning finner de sig i situationen och älskar slutligen sina adoptivbarn lika mycket som de ursprungliga.

Jag hittar faktiskt bara positiva recensioner bland svenska medier och bloggar. Citat ur en positiv recension i flaggskeppet DN:
http://www.dn.se/dnbok/bokrecensione...ra-bebisbytet/
Citat:
”Stora bebisbytet” är en galet glad och häftigt annorlunda berättelse vars underström är kärlek och acceptans. Det kryllar av känslor och det kryllar av bebisar över Adbåges kolorerade och multikulturella familjebilder. Hemska saker händer men det är svårt att drabbas av verklig separationsångest i ett sammanhang där samtliga anser sig ha gjort den största förlust en människa kan göra, samtidigt som var och en i finalen ändå tycker sig ha kammat hem storslam. Allt är ju möjligt i en bilderboksskröna!

Helt andra tongångar på andra sidan Östersjön:
http://hbl.fi/kultur/recension/2012-...farlig-barnbok
Citat:
Nu kan någon kanske invända att Lidbäcks och Adbåges hjärnsläpp är en djärv och provokativ och därför på något sätt ”bra” barnbok. Eller att den på ett åskådligt och enkelt sätt försöker förklara vad det innebär att vara adopterad. (Eller kidnappad?)
Men nej, den är faktiskt bara dum och feg. En orsak till det här är att både textens stil och bildernas oskyldiga Adbåge-vanlighet helt tycks sakna kontakt med tragiken och allvaret i det som avhandlas. Att man kan förlora en baby/förälder och få en annan är inget som går att avfärda så här enkelt, allra minst när man riktar sig till barnläsare.
Kan man inte hantera livsviktiga frågor, som olika sätt att bli förälder och alla vuxnas gemensamma ansvar för alla barn, vettigare än så här, så kan man låta bli.

Själv intar jag en mer finlandssvensk ståndpunkt. Samma kritik som framförs mot boken i Hufvudstadsbladet vill jag rikta mot recensionerna från svenskar: de är ytliga, glättiga och överslätande. Frågan om blod är tjockare än vatten och konsekvenser av det är inget man ska hasta förbi, då kan man hellre vara tyst. (Vissa som gillar boken citerar idén om att en by behövs för att fostra ett barn, och det är ju sant - men det är det ju inte fråga om här, utan här ska alla gilla ett främmande barn lika mycket som sitt eget och bilda svensk kärnfamilj med ungen.)

Visst är allt "möjligt i en bilderboksskröna", men gör boken anspråk på att ha någon bäring på verkligheten utan att alls ha det, då är iallafall inte jag en framtida köpare.
Senast redigerad av SimonStyliten 2014-10-03 kl. 13:46.
Citera
2014-10-03, 14:01
Medlem
Citat:
Fler barnböcker på Malmö stadbibliotek är ”olämpliga”

Publicerad 3 oktober 2014

Lilla Hjärtat-böckerna har flyttats till magasinet, men på stadsbibliotekets barn- och ungdomsavdelning finns fler böcker som inte är lämpliga.

– Det handlar inte om att gallra ut eller gömma. Vi plockar ut ”goda” och ”dåliga” exempel på de områden som tas upp i diskrimineringslagstiftningen, förklarar Åsa Sandström, chef för barn- och ungdomsavdelningen på biblioteket.

– Det var en förälder nyligen som uppmärksammade mig på en bok som handlade om den första kärleken. Den var väldigt heteronormativ, där första kärleken per definition är av motsatt kön.
http://www.sydsvenskan.se/malmo/fler...-ar-olampliga/
Citera
2014-10-03, 17:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gulasnubben

Verkligen otroligt löjligt och extremt bajsnödigt Malmö stadsbibliotek beter sig här... Visst att de måste researcha böcker för att kunna ge tips åt föräldrar, men att städa undan böcker som de inte anser är tillräckligt "korrekta" är bara idiotiskt. En sak att man placerar gamla uppenbart rasistiska barnböcker i vuxenavdelningen, en helt annan att man städar bort böcker som hyllats enbart pga ett fånigt mediedrev som väl författaren till slut lyckades ta sig ur som vinnare, om jag tolkat alla reaktioner korrekt.
Citera
2014-10-03, 23:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gulasnubben

EN bok som var väldigt heteronormativ? Ska böcker med heteronormativa skildringar av kärlek tas bort får man nog rensa ut minst hälften av böckerna för 8-12-åringar.
Citera
2014-10-05, 21:09
Medlem
Vinnaren är ändå Omin Hambbe i Slättköping av Max Lundgren. Tror inte någon annan bok i modern tid har lyckats använda ordet "neger" så många gånger.
Har ett signerat exemplar i bokhyllan.

/
Citera
2014-10-14, 11:33
Medlem
"Lille Svarte Sambo" är väl ändå en härlig gammal barnbok.
Citera
2014-10-14, 17:40
Medlem
Uncle Dukes avatar
Den senaste barnboken att belackas är Pernilla Stalfelts (författare till pedagogiska och skojiga böcker som Bajsboken och Dödenboken, för ganska små barn) Färgerna.

Öppet brev från kulturvetaren Araia Ghirmai Sebhatu: Varför publicerar ni en rasistisk barnbok, Rabén & Sjögren

Författarens svar

Den beklämmande texten i Färgerna är att färgen "svart" exemplifieras av en dammsugande neger med bildtexten "som svart arbetskraft".
Citera
  • 1
  • 2