Flashback bygger pepparkakshus!
2014-07-07, 22:28
Medlem
Vad är det för kött?

Köpte det idag och det stod att det var en delikat styckdetalj som används mycket i sydamerika. Kunde användas istället för entrecote, kunde grillas eller stekas, men utan entrecotens senor.

Vart hur seg och tråkig som helst - vad ska jag göra av det som är kvar?
Citera
2014-07-07, 22:39
Medlem
psflaxs avatar
http://sv.wikipedia.org/wiki/Picanha

Strimla köttet, lägg det på en smörgås med sallad och mayo.
Krydda med chilipulver och njut.
Gärna alkohol i någon form till.
Citera
2014-07-07, 22:41
Moderator
Allaballawallas avatar
Det är väl egentligen samma sak som Rostbiffslock med kappa fast med ett mer exotiskt namn...

Vad har du gjort med det hittills eftersom du upplever det som segt och tråkigt?
Citera
2014-07-07, 23:03
Medlem
Spackelackans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Allaballawalla
Det är väl egentligen samma sak som Rostbiffslock med kappa fast med ett mer exotiskt namn...

Vad har du gjort med det hittills eftersom du upplever det som segt och tråkigt?
Förmodligen köpt kött ifrån Uruguay eller Brasilien. Sega kossor i dessa länder.
Citera
2014-07-08, 00:58
Medlem
JerryCottons avatar
Förra midsommaren var jag bjuden på brasiliansk grillfest, churrasco, av mina brassevänner. De fick till Picanhan perfekt, väldigt mör och smakrik. Styckdetaljen har lite grövre fibrer än ryggbiff eller rostbiff men smakar desto mer tycker jag.

Det köttet var köpt i Hötorgshallen i latinamerikanska hörnan. Kanske hade du otur och fick ett dåligt kött eller hanterade det fel? Den blir seg om man grillar eller steker den för länge!
Citera
2014-07-08, 03:03
Medlem
Salt, peppar och grilla. Blir skitgott
Citera
2014-07-08, 03:13
Medlem
EastClintfoods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zer0x
Salt, peppar och grilla. Blir skitgott

Bra tips! Nu vet jag om jag bör köpa picanha nästa gång man ser det på affären, tack för din upplysande information kring dessa nano bitar, det var upplysande! kiitos paljon!

Citera
2014-07-15, 00:44
Medlem
Isnatts avatar
Jag har käkat det några gånger. Gott och passar bra som 'vardagsbiff' om man vill ha nötkött men inte lägga 300:-/kg på det.
Citera
2014-07-16, 11:16
Medlem
Rocket-Queens avatar
Picanha är samma sak som rostbiffslock med kappa som tidigare nämndes. Nu vet jag inte var köttet du köpte var ifrån, men jag har ätit picanha från USA (Black Angus) och det har varit hur bra som helst. Substitut för entrecote skulle jag inte hålla med om, när man skär upp den (skär mot fibrerna!) blir det snarare biffar av den. Dessa kan man antingen steka eller grilla precis som en vanlig biff med fettkappan på. Ett annat tips är att grilla eller köra den i ugn hel. Skär ett rutnät i fettkappan och stek den hårt innan du kör in den i ugnen så blir det riktigt bra! Det droppar mycket fett på grillen när man gör på det här viset, så var försiktig!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in