Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2014-07-07, 02:11
  #1
Medlem
kan man öka sin testosteron utan att gymma, röra på sig och utan anabola?
Citera
2014-07-07, 06:27
  #2
Medlem
qdqdqs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zonda14
kan man öka sin testosteron utan att gymma, röra på sig och utan anabola?


Nej...
Citera
2014-07-07, 09:45
  #3
Medlem
ClarkEverts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zonda14
kan man öka sin testosteron utan att gymma, röra på sig och utan anabola?

Min morbror är 71 och han har en kondis som få, han kan rusa uppför långa trappor, två steg i taget, med en tung resväska i handen och verkar helt oberörd efteråt.
Han säger att det beror på att han använder medicin mot godartad prostataförstoring och att testosteronhalten ökar av det.
Jag kollade upp det: Fakta är att testosteron sönderdelas i kroppen till bl a THT (tetrahydrotestosteron). För vissa, och i synnerhet äldre män, så sönderfaller mer av testosteronet än för andra. THT är orsaken till godartad prostataförstoring och "manligt håravfall" (kal på huvudet, men en krans runtom).
Det hans medicin gör är alltså att bromsa sönderfallet från testosteron till THT, så resultatet blir att han behåller mer testosteron i kroppen. Frågan är hur mycket det påverkar den totala halten av testosteron. Jag vet inte, men du kan ju alltid testa.
Han använder Curbisal, som är receptfritt. Men även medel mot manligt håravfall borde funka, t ex Rogain, eftersom det är samma princip - stoppa sönderfallet av testosteron till THT.
Man hör ofta sägas att manligt håravfall beror på att de män som drabbas har mer testosteron än andra. Men det är snarare så att det bildas mycket testosteron som snabbt försvinner pga THT när de blir äldre. Äldre flintskalliga gubbar brukar ju inte se påfallande maskulina ut.
Citera
2014-07-07, 11:05
  #4
Medlem
Pepsi901s avatar
Har hört att det ska hjälpa att duscha kallt, men med tanke på att det är från aftonbladet så kanske man ska ta det med en nypa salt

http://www.aftonbladet.se/wellness/i...cle18679670.ab
Citera
2014-07-07, 15:41
  #5
Medlem
Inga faktagrund på det men att ha sex ökar väl rimligen testosteronhalten?
Citera
2014-07-07, 15:42
  #6
Medlem
Fenjal888s avatar
Sömnen och kosten är inte att underskatta.
Citera
2014-07-07, 17:49
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av coolemausis
Inga faktagrund på det men att ha sex ökar väl rimligen testosteronhalten?

Förklara gärna hur.
Citera
2014-07-07, 19:36
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fenjal888
Sömnen och kosten är inte att underskatta.
jag tänkte mer på kosten, kan man äta vissa saker för att öka testosteronhalten? hört att vissa nötter kan hjälpa osv?
Citera
2014-07-07, 19:49
  #9
Medlem
General.Maximus.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zonda14
jag tänkte mer på kosten, kan man äta vissa saker för att öka testosteronhalten? hört att vissa nötter kan hjälpa osv?

Inte så att det påverkar resultatet av styrketräning. Vill du peta i dig någonting som faktiskt fungerar får du söka dig till dopingforumet.
Citera
2014-07-07, 23:20
  #10
Medlem
Fenjal888s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zonda14
jag tänkte mer på kosten, kan man äta vissa saker för att öka testosteronhalten? hört att vissa nötter kan hjälpa osv?

Tveksam om något kan höja den. Om man råder brist på något så är det klart nivåerna kan höjas (till det normala då). Om du i dagsläget käkar kebabpizza varje dag så kan dina testosteronnivåer absolut höjas av en bättre kost. Om du letar efter någon speciell råvara som magiskt höjer testot så blir det däremot svårt
Citera
2014-07-08, 06:09
  #11
Medlem
Har läst att zink,magnesium och d-vitamin är positivt för sitt testosteron så dagligt intag av detta kan ju knappast göra det sämre.
Citera
2014-07-08, 06:31
  #12
Avstängd
Runkar jag mycket blir jag askåt.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback