Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-09-13, 02:34
  #37
Medlem
OdCaBos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Amberfly
Det där säger ju ingenting. Det orsakar troligen cancer enligt forskarna, men de vet inte vad det är som orsakar cancer i så fall. Känns ju trovärdigt, eller inte.

Från Livsmedelsverket, angående kött och chark samt cancerrisken:

Mina barn äter väldigt mycket korv. Behöver jag vara orolig för det?

Nej, man behöver inte vara orolig eftersom det här är effekter som kommer på sikt. Det är vad man äter under lång tid som spelar roll.

Skulle tro att detsamma gäller hamburgare. Att äta en hamburgare då och då är inte så farligt eller onyttigt egentligen. Speciellt inte med tanke på att kött ändå innehåller protein/näringsämnen också. Skulle man däremot äta hamburgare typ dagligen under en längre period så kan man snacka om ökad risk för cancer.

Nu missförstår du. Korv är processat kött (kanske det mest processade av alla produkter), likt bacon och andra charkprodukter. Hamburgare görs på köttfärs. Alltså inte alls samma sak. Ungefär dubbelt så cancerframkallande med korv som med hamburgare.
Citera
2017-09-13, 03:20
  #38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OdCaBo
Nu missförstår du. Korv är processat kött (kanske det mest processade av alla produkter), likt bacon och andra charkprodukter. Hamburgare görs på köttfärs. Alltså inte alls samma sak. Ungefär dubbelt så cancerframkallande med korv som med hamburgare.

Tja, eftersom forskarna endast hävdar att det troligen är cancerframkallande, och de inte ens vet vad som orsakar cancer, så kommer jag fortsätta vara skeptisk. Samtidigt har jag fortfarande svårt att tro att hamburgare (själva köttet) endast har nackdelar och inga som helst hälsofördelar.
Citera
2017-09-13, 03:47
  #39
Medlem
OdCaBos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Amberfly
Tja, eftersom forskarna endast hävdar att det troligen är cancerframkallande, och de inte ens vet vad som orsakar cancer, så kommer jag fortsätta vara skeptisk. Samtidigt har jag fortfarande svårt att tro att hamburgare (själva köttet) endast har nackdelar och inga som helst hälsofördelar.

Man har påvisat ett samband. Det finns gott om sanningar som man inte kan förklara helt. Givetvis kan det finnas faktorer vi inte känner till. Skeptisk ska man alltid vara. Men också använda sitt sunda förnuft.

Då är det där med att rött kött skulle vara farligt mycket mer tveksamt enligt mig.
https://www.purdue.edu/newsroom/rele...k-factors.html
Citera
2017-09-16, 13:45
  #40
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Amberfly
Tja, eftersom forskarna endast hävdar att det troligen är cancerframkallande, och de inte ens vet vad som orsakar cancer, så kommer jag fortsätta vara skeptisk. Samtidigt har jag fortfarande svårt att tro att hamburgare (själva köttet) endast har nackdelar och inga som helst hälsofördelar.
Man behöver väl inte veta exakt mekanism utan det räcker om man ser ett samband mellan konsumtion av rött kött och förhöjd cancerincidens. Om sambandet finns så verkar det ju inte vara så väldigt hög risk, vi snackar inte något i närheten av rökning eller så.

Däremot är det ju dumt att bara vifta bort en möjlig riskfaktor för att det är något man tycker är gott eller med argumentet att det är naturligt. Jag säger inte att du gjorde det men det är vanligt.

Ingen har sagt att hamburgare inte har några som helst hälsofördelar.
Citera
2017-09-16, 14:40
  #41
Medlem
jpettersson1991s avatar
Det stämmer att man inte vet exakt vad det är som ökar risken, det spekuleras i att det kan vara i det så kallade hemjärnet, och livsmedelsverket rekommenderar ett intag på max 500 gram rött kött/vecka.
https://www.livsmedelsverket.se/matv...kott-och-chark
Citat:
Man vet ännu inte vad det är i rött kött och chark som ligger bakom den ökade risken för cancer i tjock- och ändtarmen. Det är troligen flera faktorer som samverkar. Det som diskuteras är bland annat så kallat hemjärn, alltså den form av järn som finns i kött, fett, nitrit, nitrosaminer, salt och virus.

När det gäller vitt kött, dvs kyckling, fisk m.m så är det i princip det motsatta, minskad risk för cancer.
http://www.bmj.com/content/357/bmj.j1957
Citat:
Conclusions The results show increased risks of all cause mortality and death due to nine different causes associated with both processed and unprocessed red meat, accounted for, in part, by heme iron and nitrate/nitrite from processed meat. They also show reduced risks associated with substituting white meat, particularly unprocessed white meat.
Citera
2017-12-20, 13:31
  #42
Medlem
maxorrs avatar
Inget onyttigt alls för mig iaf, skulle kunna äta en 90 grammare varje dag med bröd.
Tror det bästa är att känna efter själv, hur kroppen mår efter matintag, vi har alla olika kroppar och
mår man inte bra av viss kost så ska man undvika den regelbundet

Min mamma lärde mig att äta en gigantisk morot före varje måltid och även dricka ett glas utspedd äppelcidervinäger sen barnsben. Råkost före mat är alltid bra
__________________
Senast redigerad av maxorr 2017-12-20 kl. 13:35.
Citera
2017-12-22, 02:49
  #43
Medlem
MrGreyspoon13s avatar
Är väl egentligen bara brödet som möjligen kan dra ned på nyttigheten, samt eventuellt dressingen. Äter du ok i övrigt så är det kanon!
Citera
2017-12-22, 07:41
  #44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av maxorr
Inget onyttigt alls för mig iaf, skulle kunna äta en 90 grammare varje dag med bröd.
Tror det bästa är att känna efter själv, hur kroppen mår efter matintag, vi har alla olika kroppar och
mår man inte bra av viss kost så ska man undvika den regelbundet

Min mamma lärde mig att äta en gigantisk morot före varje måltid och även dricka ett glas utspedd äppelcidervinäger sen barnsben. Råkost före mat är alltid bra

Tror du har missuppfattat det hela. Att man inte mår bra av en viss typ av mat kan bero på olika saker. Exempelvis någon form av överkänslighet, allergi eller intolerans. Det betyder dock inte att maten blir onyttig.

När det gäller hamburgare så anses det generellt sett vara skräpmat som inte innehåller särskilt nyttiga och näringsrika saker. Det är oftast tillbehören som ställer till det, dressing och ketchup och liknande. Men inte ens sallad och gurka är särskilt näringsrika.

Att äta en hamburgare om dagen, det skulle de flesta klassa som onyttigt och ohälsosamt även om du mår bra av det.
Citera
2017-12-22, 10:29
  #45
Medlem
maxorrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wonderstarlight
Tror du har missuppfattat det hela. Att man inte mår bra av en viss typ av mat kan bero på olika saker. Exempelvis någon form av överkänslighet, allergi eller intolerans. Det betyder dock inte att maten blir onyttig.

När det gäller hamburgare så anses det generellt sett vara skräpmat som inte innehåller särskilt nyttiga och näringsrika saker. Det är oftast tillbehören som ställer till det, dressing och ketchup och liknande. Men inte ens sallad och gurka är särskilt näringsrika.

Att äta en hamburgare om dagen, det skulle de flesta klassa som onyttigt och ohälsosamt även om du mår bra av det.

Njah, det jag menar med det är ju hur ens vardag ser ut. Dvs om man sportar, gör av med energi på ett eller olika sätt eller om man är en soffpotatis. Men visst utefter "nån forskning" ska man inte smälla isig rött kött mer än 500 gr pr vecka. Burgare är onyttigare än vilket rött kött som helst förutom vilt. Fisk är nyttigare visst men att burgare skulle spec vara onyttigt är inte sant, dressingen är ju knappast mycket av på en burgare, ketchup är inte onyttigt

https://mittkok.expressen.se/artikel...l-veta/?sida=1
Citera
2017-12-22, 11:20
  #46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av maxorr
Fisk är nyttigare visst men att burgare skulle spec vara onyttigt är inte sant, dressingen är ju knappast mycket av på en burgare, ketchup är inte onyttigt

https://mittkok.expressen.se/artikel...l-veta/?sida=1

Läste länken, och visst ketchup innehåller lykopen. Men det kan man få i sig på annat sätt. Tomatpure ska tydligen ha ett högre lykopeninnehåll, även om man kanske inte vill ha det på hamburgaren. Det som jag menade med att ketchup är onyttigt, det är att det oftast innehåller väldigt mycket socker. Det är det som gör att ketchup har ett ganska högt GI. Visst, man brukar inte ha enorma mängder ketchup på en hamburgare. Det finns sockerfria ketchupvarianter, men då innehåller de sötningsmedel.

När det gäller dressing så varierar det ju. Vissa dränker sina hamburgare i dressing, och det är ju något som förekommer på hamburgarhak också. Till och med hamburgarbröd brukar vara fullproppat med vitt socker. Osv. Vilket gör att man ofta får i sig en stor andel snabba/tomma kalorier, och inte mycket näring.

Det går dock att göra lite nyttigare hamburgare, om man bakar brödet själv (och skippar sockret) osv. Sedan väljer man lite mer näringsrika grönsaker än exempelvis isbergssallad som är näringsfattigt. Samtidigt som man skippar pommes frites (och särskilt friterad sådan) och läsken som annars är vanligt till hamburgare.
Citera
2017-12-27, 02:33
  #47
Medlem
Hamburgare i sig är inte onyttigt, dock är hamburgare på MCD etc rena skiten.

Gör du den själv är det bra kött med protein, grönsaker med vitaminer, bröd med kolhydrater som motsvarar två mackor (vilket inte är mkt då vissa trycker i sig fem på morgonen eller kvällen) och gör du såsen/dressingen själv är det lilla en bagatell.
Citera
2017-12-29, 14:44
  #48
Medlem
Mulla Krekars avatar
Vet att jag skrivit tidigare i tråden, men vill klargöra lite, som jag har tagit in och erkänt för mig själv nu...

Jag har en ätstörning. Jag äter nästan aldrig något på hela dagen, men på kvällen äter jag mycket. Nästan alltid blir det hamburgare. Jag räknade lite lätt på det, 4 st var kväll, kanske ~300 dagar om året, o det här har pågått en ganska lång tid. Jag fick det sammanlagt till ca:



Jag brukar ha i lite grönsaker, ostskiva, dressing ketchup o ibland har jag i annat också, t.ex. bacon eller rostad lök. Vad jag fått för mig är det brödet o dressingen som inte är sådär jättenyttig.

Jag är lite överviktig, men mina viktökningar har kommit i främst 3 perioder;
Först när jag sattes in på Risperdal (en antipsykos-medicin), då gick jag från 75 kg till 85 kg.
Sen när jag sattes in på Mirtazapin (en antidepressiv medicin) samtidigt som Zyprexa (en annan antipsykos-medicin), då gick jag upp till 100 kg.
Sen vid insättning av Seroquel (ännu en antipsykos-medicin) till 105 kg.

Nu har jag lyckats gå ner till runt 95 kg, under min "diet" på hamburgare, utan motion mer än en del cykling.

Till mina hamburgare dricker jag sockerfri läsk, och under dagen dricker jag en del sockerfri saft. Jag dricker t.ex. aldrig mjölk. För övrigt är jag rökare o har druckit väldigt mycket öl, men det senare har jag dragit ner ganska mycket på, o blivit av med ölmagen, o det bidrog till att jag gick ner till runt 95 kg.

Men, mina värden är inte helt bra...
Som jag skrivit tidigare medicinerar jag med Simvastatin mot något förhöjda kolesterolvärden, samt med folsyra och B12 som jag har brist på. Mitt sockervärde ligger på omkring övre gränsen, men jag har inte någon form av diabetes. Nu väntar ett stort blodprov med noggrannare kontroller av bl.a. vitaminer o mineraler, får se hur det ser ut.

Summa summarum... Det går att leva på hamburgare, men det är naturligtvis inte helt nyttigt.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback