Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 4
  • 5
2018-01-01, 02:38
  #49
Medlem
McDonalds och liknande, samt färdigfrysta hamburgare som man kan köpa i livsmedelsbutik, är givetvis skräp.

Egengjorda hamburgare däremot, med bra tillbehör såsom klyftpotatis, är bra mat. Fattar inte varför folk köper färdigfrysta hamburgare med ~20 g fett/100 g och annat skit i, när det är betydligt godare och nästan lika enkelt att göra egna av ren köttfärs.

Själv äter jag hamburgare minst en gång i veckan. Brukar äta 2-3 st burgare per måltid (använder ca. 400 g köttfärs totalt) med några hamburgerbröd till samt egengjord klyftpotatis som tillbehör. Detta är min standardrätt på fredagar.

Är inte överviktig, tränar regelbundet och har perfekta hälsovärden.
__________________
Senast redigerad av cealus 2018-01-01 kl. 02:42.
Citera
2018-01-01, 10:53
  #50
Medlem
NaZdravis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cealus
McDonalds och liknande, samt färdigfrysta hamburgare som man kan köpa i livsmedelsbutik, är givetvis skräp.

Egengjorda hamburgare däremot, med bra tillbehör såsom klyftpotatis, är bra mat. Fattar inte varför folk köper färdigfrysta hamburgare med ~20 g fett/100 g och annat skit i, när det är betydligt godare och nästan lika enkelt att göra egna av ren köttfärs.

Själv äter jag hamburgare minst en gång i veckan. Brukar äta 2-3 st burgare per måltid (använder ca. 400 g köttfärs totalt) med några hamburgerbröd till samt egengjord klyftpotatis som tillbehör. Detta är min standardrätt på fredagar.

Är inte överviktig, tränar regelbundet och har perfekta hälsovärden.
Då uppnår du på en enda måltid nästan kvoten av rött kött som anses rimligt utan att det blir hälsovådligt.
Så visst är hamburgare onyttigt i större mängder.

"Ät mindre rött kött och chark, inte mer än 500 gram i veckan. Endast en mindre del bör vara chark."
- Livsmedelsverket
Citera
2018-01-01, 22:55
  #51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NaZdravi
Då uppnår du på en enda måltid nästan kvoten av rött kött som anses rimligt utan att det blir hälsovådligt.
Så visst är hamburgare onyttigt i större mängder.

"Ät mindre rött kött och chark, inte mer än 500 gram i veckan. Endast en mindre del bör vara chark."
- Livsmedelsverket

Sant. Samtidigt är nog inte vanlig nötfärs det allra värsta när det kommer till cancerrisk. Då är nog andra charkprodukter som korv och bacon betydligt värre.

Hamburgare på kycklingfärs är dock riktigt gott det med.
Citera
2018-01-22, 20:16
  #52
Medlem
bongsongs avatar
Är inget farligt med burgare är de som folk väjer o ha på som inte är nyttigt
Citera
  • 4
  • 5

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback