Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-07-06, 21:08
  #1
Medlem
NoTruces avatar
Nu är det dags för en tråd om giganten Harlan Ellison.

Vem är då Harlan?

Kort sagt en legend. Han är mest känd för sina noveller. Genom åren har han skrivit ungefär 2000 noveller, essäer och artiklar. Många av dem finns samlade i novellsamlingar med olika teman, såsom döden, kärlek, och den nya tidens gudar. På svenska finns

Det tysta ropet [1978] - Delta Science Fiction ABC (en: I Have No Mouth, and I Must Scream, 1967)
Ensamvärk [1992] - Wiken (en: The Essential Ellison - a 35-year Retrospective, 1987)
Vredens konfekt [1993] - Wiken (en: Angry Candy, 1988)

Ensamvärk består av valda noveller ur The Essential Ellison.

Hans noveller faller inom kategorin speculative fiction, vilket är en ganska bra paraplyterm för det som på svenska kallas science-fiction, fantasy, skräck, magisk realism, m.m. Han har fått en drös respekterade priser för sina alster, och han har även jobbat en hel del med tv-serier, bland annat Star Trek.

För dem som vill ha utförligare info finns den svenska sidan på Wikipedia och naturligtvis också den engelska.

Dela gärna med er av era tankar om Ellison och hans texter.
Citera
2014-07-07, 02:03
  #2
Medlem
not_reallys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NoTruce
Nu är det dags för en tråd om giganten Harlan Ellison.

Vem är då Harlan?

Kort sagt en legend. Han är mest känd för sina noveller. Genom åren har han skrivit ungefär 2000 noveller, essäer och artiklar. Många av dem finns samlade i novellsamlingar med olika teman, såsom döden, kärlek, och den nya tidens gudar. På svenska finns

Det tysta ropet [1978] - Delta Science Fiction ABC (en: I Have No Mouth, and I Must Scream, 1967)
Ensamvärk [1992] - Wiken (en: The Essential Ellison - a 35-year Retrospective, 1987)
Vredens konfekt [1993] - Wiken (en: Angry Candy, 1988)

Ensamvärk består av valda noveller ur The Essential Ellison.

Hans noveller faller inom kategorin speculative fiction, vilket är en ganska bra paraplyterm för det som på svenska kallas science-fiction, fantasy, skräck, magisk realism, m.m. Han har fått en drös respekterade priser för sina alster, och han har även jobbat en hel del med tv-serier, bland annat Star Trek.

För dem som vill ha utförligare info finns den svenska sidan på Wikipedia och naturligtvis också den engelska.

Dela gärna med er av era tankar om Ellison och hans texter.

Läste Shatterday-antologin för några år sedan, han är minst sagt speciell. Har tyvärr inte ytterligare att tillägga. Han förklarar innan varje novell varför han skrev respektive novell och vad de handlar om, det mesta verkar vara ren aversion mot någon annan människa som han kanaliserar via litteraturen. Mycket upplevelseskildrande från barndomen.
Citera
2014-07-07, 22:33
  #3
Medlem
Lite offtopic är att I have no mouth, and I must scream finns som ett PC-spel.

Ännu mer offtopic är att spelet är intressantare än novellen.

Lite mer ontopic är att Harlan Ellison medverkade vid utvecklingen av spelet.
__________________
Senast redigerad av synkroniserad 2014-07-07 kl. 22:46.
Citera
2017-03-23, 23:06
  #4
Avstängd
En jävla smartskalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NoTruce
Nu är det dags för en tråd om giganten Harlan Ellison.

Vem är då Harlan?

Kort sagt en legend. Han är mest känd för sina noveller. Genom åren har han skrivit ungefär 2000 noveller, essäer och artiklar. Många av dem finns samlade i novellsamlingar med olika teman, såsom döden, kärlek, och den nya tidens gudar. På svenska finns

Det tysta ropet [1978] - Delta Science Fiction ABC (en: I Have No Mouth, and I Must Scream, 1967)
Ensamvärk [1992] - Wiken (en: The Essential Ellison - a 35-year Retrospective, 1987)
Vredens konfekt [1993] - Wiken (en: Angry Candy, 1988)

Ensamvärk består av valda noveller ur The Essential Ellison.

Hans noveller faller inom kategorin speculative fiction, vilket är en ganska bra paraplyterm för det som på svenska kallas science-fiction, fantasy, skräck, magisk realism, m.m. Han har fått en drös respekterade priser för sina alster, och han har även jobbat en hel del med tv-serier, bland annat Star Trek.

För dem som vill ha utförligare info finns den svenska sidan på Wikipedia och naturligtvis också den engelska.

Dela gärna med er av era tankar om Ellison och hans texter.

Legend indeed. Håller på med Angry Candy nu. Gjorde en sökning, hittade den här tråden, samt att novell nr 1 i samlingen heter Paladin of the Lost Hour och finns filmatiserad som twiligt zoneavsnitt.
Citera
2017-03-24, 05:40
  #5
Medlem
lampross avatar
Jag uppskattar Ellison som sf-redaktör. "Dangerous Visions" (1968) hade ju i alla fall liv. Och Ellisons förord och författarintroduktioner är roliga.

Annars ger jag idag inte mycket för hans lowlife, raunchy, pessimistic fiction. Sådant bjuder oss det sena 1900-talet ändå nog och övernog. Lägg till det en smetig sentimenalitet ("Paladin of the Lost Hour") och jag går.

Men som antytt. Han har sin charm. Om inte denna "jester of sf" existerade hade det varit nödvändigt att uppfinna honom. Personlighet betalar sig, det gäller på en viss nivå, så man kan inte helt reducera Ellison till ett simulacrum utan något att säga.
Citera
2017-03-24, 17:24
  #6
Medlem
NoTruces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av En jävla smartskalle
Legend indeed. Håller på med Angry Candy nu. Gjorde en sökning, hittade den här tråden, samt att novell nr 1 i samlingen heter Paladin of the Lost Hour och finns filmatiserad som twiligt zoneavsnitt.

Angry Candy är en av hans bästa samlingar. Men titeln är ännu bättre på svenska - Vredens konfekt. Och bara inledningen är värd att leta upp boken för.

Citat:
Ursprungligen postat av lampros
Jag uppskattar Ellison som sf-redaktör. "Dangerous Visions" (1968) hade ju i alla fall liv. Och Ellisons förord och författarintroduktioner är roliga.

Annars ger jag idag inte mycket för hans lowlife, raunchy, pessimistic fiction. Sådant bjuder oss det sena 1900-talet ändå nog och övernog. Lägg till det en smetig sentimenalitet ("Paladin of the Lost Hour") och jag går.

Men som antytt. Han har sin charm. Om inte denna "jester of sf" existerade hade det varit nödvändigt att uppfinna honom. Personlighet betalar sig, det gäller på en viss nivå, så man kan inte helt reducera Ellison till ett simulacrum utan något att säga.

Han har ju skrivit en hel del genom åren. Finns säkert någon novell som inte faller in under kategorin "smetig sentimentalitet". I övrigt har du rätt vad gäller hans betydelse som introduktör och fanbärare för den s.k. new wave of science-fiction som uppstod i slutet på 60-talet.
Citera
2017-03-26, 08:42
  #7
Medlem
lampross avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NoTruce
Han har ju skrivit en hel del genom åren. Finns säkert någon novell som inte faller in under kategorin "smetig sentimentalitet". I övrigt har du rätt vad gäller hans betydelse som introduktör och fanbärare för den s.k. new wave of science-fiction som uppstod i slutet på 60-talet.
Som jag skrev så pendlar Ellison mellan rå pessimism och smetig sentimentalitet. I den förra kategorin har vi sådant som novellen "The Beast that Shouted Love at the World" (1968). Cynisk och misantropisk men tajt och med intrikat struktur. Inspirerande experiment.

Sedan har vi banala saker som "Repent, Harlequin, the Tic-Toc Man said". Diktatur är dåligt och en musisk rebell behövs -- inte så originellt men budskapet i sig är ju viktigt, en "jester" behövs i betonglandskapet, så att.

Novellen "A Boy and his Dog" (1964) är återigen cynisk misantropi av degenererat slag. Banal: livet efter atomkatastrofen är hårt...! Ja min själ. Samma fräna cynism och misantropi i "I Have no Mouth and I Must Scream". Experimentell och "wavering reality" men tjock och tung.

Ellison står för dekadent defaitism, utförd med viss stilmässig briljans. Han kommer aldrig att bli klassisk och odödlig (för det krävs ideell lyftning) men visst är han en dark horse värd att bevara. han sticker ut, han har personlighet. Hans essäer om populärkultur ("Sleepless Nights in the Procrustean Bed", 1984) har sin charm. Handlar bland annat om hur man skriver för TV, om jag minns rätt.
Citera
2017-04-02, 12:06
  #8
Medlem
lampross avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lampros
Som jag skrev så pendlar Ellison mellan rå pessimism och smetig sentimentalitet. I den förra kategorin har vi sådant som novellen "The Beast that Shouted Love at the World" (1968). Cynisk och misantropisk men tajt och med intrikat struktur. Inspirerande experiment.

Sedan har vi banala saker som "Repent, Harlequin, the Tic-Toc Man said". Diktatur är dåligt och en musisk rebell behövs -- inte så originellt men budskapet i sig är ju viktigt, en "jester" behövs i betonglandskapet, så att.

Novellen "A Boy and his Dog" (1964) är återigen cynisk misantropi av degenererat slag. Banal: livet efter atomkatastrofen är hårt...! Ja min själ. Samma fräna cynism och misantropi i "I Have no Mouth and I Must Scream". Experimentell och "wavering reality" men tjock och tung.

Ellison står för dekadent defaitism, utförd med viss stilmässig briljans. Han kommer aldrig att bli klassisk och odödlig (för det krävs ideell lyftning) men visst är han en dark horse värd att bevara. han sticker ut, han har personlighet. Hans essäer om populärkultur ("Sleepless Nights in the Procrustean Bed", 1984) har sin charm. Handlar bland annat om hur man skriver för TV, om jag minns rätt.
Harlan Ellison är en cynisk nihilist. Och de har vi nog av. Rimbaud, Baudelaire, Lundwall, Gene Wolfe, Harry Harrison, Norman Spinrad... Gäsp.

- - -

Några Ellison-anekdoter. Harlan Ellison och Steve McQueen var ute i öknen och hajkade en gång. Ellison säckade ihop direkt men McQueen var stursk och bara knallade på.

Vad vill jag då ha sagt med det här? Inget annat än att det är en rolig bild. Men det spär väl också på bilden av författare som ena hösäckar; ta till exempel när Ernst Brunner skulle samla kolleger till ett lag för "Fångarna på fortet", då var det nästan ingen som ville ställa upp -- och när de väl tävlade så misslyckades de... De knäckte inte koden, fick ingen skatt som belöning för allt slit. Det var nog enda gången det hände i det programmet, alla andra lag brukade ju få jackpot på slutet.

Ellison åter förde in en ny ton i amerikansk sf, det blev lite fränare och ångestmättat. Ta bara novellen "I Have No Mouth And I Must Scream", om några människor fångade i en elak dators virtuella landskap. Han tänjde språkets gränser, experimenterade och gav sig ut på hal is. Titeln vill jag minnas är berättarens sista ord: "I have no mouth. And I must scream." Laddat.

En annan novell av Ellisons hand är "Repent, Harlequin, the Tic-toc-man Said". Den handlar om något slags pajas i en framtida diktaturstat, "en Pan som kastar gröna melodier över maskinerna" för att tala med Lundkvist. Denne pajas far runt i sin jetscooter över den grå betongen och kastar godis på en rad köande människor: "Take that, Wonderheart!"

- - -

Anekdoter. Ellison var en gång på kongress, en sån där mytologisk sf-festival som de har i Staterna och även vi i våra länder ibland. Ellison var i alla fall där och stod vid ett tillfälle utanför en hiss, och ut träder vad om inte en snygg, storbystad blondin; Ellison tänder på alla fyra och frågar "How 'bout little fuck?", varpå blondinen säger:

- Fuck off, "little fuck"!

Hårda tag i skiffybranschen! Antagligen på samma kongress skulle Ellison hålla ett föredrag, kanske ett hedergästtal eller liknande, och han stegar in i en filmsal och ropar "Turn off that damn projector!" För nu skulle The Man hålla tal, nu fick man lyssna noga, nu blev det gott och blandat med farbror Hal.

Han höll så sitt föredrag, läste sin novell och skrek och ylade och levde ut sin prosa in persona, spelade över bara så som han kan göra. En patetisk person, en bredkäftad amerikan, men tack vare sina tillkrånglade noveller får han spela rollen av bildstormare och ångestfajtare.

Ellison är en nihilist som, när han ska försöka vara djup, blir sentimental.

- - -

En gång i världen brukade Ellison skriva noveller inför publik. Det var ett sätt att vidga författarrollen, att göra den till showmanship om inte annat, detta att sitta i bokhandelsfönster och plita: "Oh, titta, en sån där författare! Och magin händer nu, han skapar Stor Konst inför våra ögon!" Lite spel för gallerierna var det, och man får gissa att han tänkt ut synopsis i förväg -- men in alles var det en lovvärd grej tycker jag, en ball sak för en rebellisk tuffing, detta att ta sig ur potatissoffan (se inledning!) och göra författeriet till en "performing art".

Ellison är en stor filmfan. En gång åkte han till exempel till en stad i Kanada, ett litet blåshål mitt i vintern, bara för att få se en av Leones Dollar-filmer. Han satt där insönad i flera dar, åkte dit enkom för denna begivenhet.

- - -

Det sägs att Ellison slänger ner fans i hisschakt på sf-kongresser...
Citera
2017-04-02, 13:45
  #9
Medlem
NoTruces avatar
Ja du, lampros. Visst finns det otaliga anekdoter om Ellison som person. Somliga är roliga, somliga är tankeväckande, somliga är smålöjliga. Han är larger than life på ett sätt bara en amerikansk konstnär kan vara. Det närmaste vi i Sverige kommer är väl Björn Ranelid (inga jämförelser i övrigt). Men hos Ellison upplever jag det inte som konstlat. Det är inget genomtänkt, på gott och ont. Det är bara så han är.

Men jag tycker författarskapet kan få tala för sig själv också. Det är klart att en så produktiv författare kommer att ha ett ojämnt spann. Vad mig anbelangar blir han som bäst från sena 1960-talet. Hans tidiga science-fiction (det jag läst) är väl okej, men inget banbrytande.
Citera
2018-11-24, 17:28
  #10
Medlem
urverksapelsins avatar
Finns A boy and his dog på svenska?
Citera
2019-06-19, 14:29
  #11
Avstängd
En jävla smartskalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av urverksapelsin
Finns A boy and his dog på svenska?

Ja, i samlingen Ensamvärk. "En Kille Och Hans Hund" heter den i svensk översättning.


Snart ett år sen han dog, gubben. https://www.nyteknik.se/populartekni...on-dod-6921697
Citera
2019-06-20, 04:14
  #12
Medlem
lampross avatar
Citat:
Ursprungligen postat av urverksapelsin
Finns A boy and his dog på svenska?
Den finns även i science fiction-magasinet Nova SF 1/1985. Som "En pojke och hans hund".
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback