Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 4
  • 5
2017-03-23, 07:02
  #49
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Markussa
...om jag vill ha ett sånt som huvudbyggnad på min tomt, varför får jag inte det?
Självklart får du det.

Finns det en huvudbyggnad redan handlar det om ett Attefallshus.

Finns det inte det så hanndlar det om en huvudbyggnad, inte ett Attefallshus, även om det är exakt samma hus det handlar om.

Olika namn och olika regler beroende på förutsättningarna.
Citera
2019-01-13, 22:05
  #50
Medlem
bax88s avatar
Vet nån vad som gäller i ett sånt här scenario?:

Det finns en huvudbyggnad på en tomt, som ska rivas och det ska uppföras en ny på ungefär samma ställe.

Vad gäller i så fall med en attefallare, kan man uppföra den innan den gamla byggnaden rivs, eller kan man uppföra den samtidigt som man reser den nya byggnaden. Eller måste man vänta ett visst tag?

Sen är det klart om man får bygga 30 kvm, eller är det 25 som gäller än?
Citera
2019-01-14, 10:15
  #51
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bax88
Vet nån vad som gäller i ett sånt här scenario?:

Det finns en huvudbyggnad på en tomt, som ska rivas och det ska uppföras en ny på ungefär samma ställe.

Vad gäller i så fall med en attefallare, kan man uppföra den innan den gamla byggnaden rivs, eller kan man uppföra den samtidigt som man reser den nya byggnaden. Eller måste man vänta ett visst tag?

Sen är det klart om man får bygga 30 kvm, eller är det 25 som gäller än?

Du måste ställa den frågan till kommunen eftersom olika kommuner har olika regler. En del tillåter inte att man bygger attefallare om huvudbyggnaden rivs och ersätts med en annan utan kan då kräva att det ingår i hela bygglovet.
Citera
2021-01-12, 00:19
  #52
Medlem
ParisSaintGermains avatar
Någon som vet om man får bygga attefallshus på tomten ifall man bor i ett kedjehus som är ägande/ tomträtt?
Citera
  • 4
  • 5

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback