Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 3
  • 4
2018-05-07, 08:11
  #37
Medlem
Vilja-s avatar
För att man inte orkar eller har lust att baka, enkelt men tar tid. Nu blev jag sugen på att baka bröd!
Citera
2018-05-07, 09:04
  #38
Medlem
Milldues avatar
De som skriver "Det är bara att slänga ihop en deg" har aldrig bakat själva och lär inte göra det heller..

Att baka olika sorters bröd är en konst och det är enkelt att misslyckas av många olika anledningar.

Att ex baka något enkelt säg en "bergis" så skall det blandas ihop ett bra mjöl med vatten jäst och lite fett.. Penslas med ägg och sedan på med vallmofrön i riklig mängd.

Sedan skall resultatet bli fluffigt och ha samma konsistens som det man köper hos bagaren..

Inte ens detta "enkla" bröd klarar de flesta av att baka..

Det brukar bli kompakta tunga bröd som har klumpar och smakar jäst.

Vill man kan man försöka med en råglimpa ex typ skogaholms..

Detta är svårare att få bra och poröst, kräver mer erfarenhet och att man har alla saker hemma.

Efter brödbaket kommer städningen och diskningen av de saker man använt.. Inget som folk brukar vilja pyssla med på morgonen innan de går till arbetet..

Vissa bröd skall jäsa länge ex chiabata den degen kan man ha på jäsning under natten andra bröd skall man INTE jäsa över natten då blir det usla resultat.

Jag är hemma en hel del och det händer att jag ex gör tekakor eller fluffiga frallor och en och annan grov limpa.. Men det krävs bra mjöl och bra jäst.. rätt temperatur i köket (helst ett jäsningsskåp) för att brödet ens skall komma i närheten av det man kan hitta hos ett bra bageri.

Man kan skippa bröd från köpcentrumen och handla på ett bra bageri..förr i tiden bodde jag ovanför ett bageri och kunde gå ner och köpa bröd redan 05.30 vilket jag gjorde väldigt ofta..

Att köpa färska frallor på kvällen för att äta på morgonen fungerar inte frallorna blir antingen för mjuka (plastpåse) eller för torra (papperspåse)

Verkar som om många lider av "jag kan" syndromet bara för att de har en kokbok hemma..De köper kokböcker och läser recepten men lagar inte det de läser eller misslyckas helt.. Sedan är de Proffs helt plötsligt.

Ser det väldigt ofta.. måste vara någon IT relaterad sjukdom som får folk att tro att de kan något bara genom att läsa sig igenom ett recept.
Citera
2019-01-14, 21:24
  #39
Medlem
Svea.Folks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Milldue
De som skriver "Det är bara att slänga ihop en deg" har aldrig bakat själva och lär inte göra det heller..

Att baka olika sorters bröd är en konst och det är enkelt att misslyckas av många olika anledningar.

Att ex baka något enkelt säg en "bergis" så skall det blandas ihop ett bra mjöl med vatten jäst och lite fett.. Penslas med ägg och sedan på med vallmofrön i riklig mängd.

Sedan skall resultatet bli fluffigt och ha samma konsistens som det man köper hos bagaren..

Inte ens detta "enkla" bröd klarar de flesta av att baka..

Det brukar bli kompakta tunga bröd som har klumpar och smakar jäst.


Vill man kan man försöka med en råglimpa ex typ skogaholms..

Detta är svårare att få bra och poröst, kräver mer erfarenhet och att man har alla saker hemma.

Efter brödbaket kommer städningen och diskningen av de saker man använt.. Inget som folk brukar vilja pyssla med på morgonen innan de går till arbetet..

Vissa bröd skall jäsa länge ex chiabata den degen kan man ha på jäsning under natten andra bröd skall man INTE jäsa över natten då blir det usla resultat.

Jag är hemma en hel del och det händer att jag ex gör tekakor eller fluffiga frallor och en och annan grov limpa.. Men det krävs bra mjöl och bra jäst.. rätt temperatur i köket (helst ett jäsningsskåp) för att brödet ens skall komma i närheten av det man kan hitta hos ett bra bageri.

Man kan skippa bröd från köpcentrumen och handla på ett bra bageri..förr i tiden bodde jag ovanför ett bageri och kunde gå ner och köpa bröd redan 05.30 vilket jag gjorde väldigt ofta..

Att köpa färska frallor på kvällen för att äta på morgonen fungerar inte frallorna blir antingen för mjuka (plastpåse) eller för torra (papperspåse)

Verkar som om många lider av "jag kan" syndromet bara för att de har en kokbok hemma..De köper kokböcker och läser recepten men lagar inte det de läser eller misslyckas helt.. Sedan är de Proffs helt plötsligt.

Ser det väldigt ofta.. måste vara någon IT relaterad sjukdom som får folk att tro att de kan något bara genom att läsa sig igenom ett recept.

Story of my life, typ. Jag har försökt baka bröd runt 20 gånger utan att lyckas särskilt väl. Inte ens enkla bakpulverfrallor brukar bli som på bilderna. Dock bakar jag för hand, men det gör andra också.
Citera
2019-01-14, 21:33
  #40
Medlem
hippilis avatar
Billigt att köpa så det är inte värt tiden att kleta med det hemma. Husdjur....tjejen bakade bröd en gång i tiden men kom på att det är tråkigt och man kan använda ugnen till något annat
Citera
2019-05-03, 20:59
  #41
Medlem
Stalinfuhrers avatar
Folk är lata, folk har inte tid och att baka riktigt gott och fint bröd kräver dessutom kunskap och erfarenhet och bra ingredienser. Håller med om att köpbröd är i stort sett oätligt, har jag inte hembakat bröd hemma så blir det alltid något annat till frukost. Finns ju dock bakmaskiner som kan sköta allt detta automatiskt åt en, hade jag brytt mig mer om att alltid kunna ha hembakat bröd tillgängligt till frukost så hade jag nog investerat i en sådan..

Måste jag äta köpbröd så får det bli vitt bröd eftersom det smakar minst och därav smakar minst illa! De mörka, fiberrika "hälsosamma bröden" som inte är bakade hemma är alltid fruktansvärt äckliga.
Citera
2019-05-03, 22:04
  #42
Medlem
jpettersson1991s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stalinfuhrer
Folk är lata, folk har inte tid och att baka riktigt gott och fint bröd kräver dessutom kunskap och erfarenhet och bra ingredienser. Håller med om att köpbröd är i stort sett oätligt, har jag inte hembakat bröd hemma så blir det alltid något annat till frukost. Finns ju dock bakmaskiner som kan sköta allt detta automatiskt åt en, hade jag brytt mig mer om att alltid kunna ha hembakat bröd tillgängligt till frukost så hade jag nog investerat i en sådan..

Måste jag äta köpbröd så får det bli vitt bröd eftersom det smakar minst och därav smakar minst illa! De mörka, fiberrika "hälsosamma bröden" som inte är bakade hemma är alltid fruktansvärt äckliga.
En skogaholmslimpa med ost är ju oslagbart! Tillsammans med 1-2 glas oboy.
Citera
2019-05-04, 15:56
  #43
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stalinfuhrer
Folk är lata, folk har inte tid och att baka riktigt gott och fint bröd kräver dessutom kunskap och erfarenhet och bra ingredienser. Håller med om att köpbröd är i stort sett oätligt, har jag inte hembakat bröd hemma så blir det alltid något annat till frukost. Finns ju dock bakmaskiner som kan sköta allt detta automatiskt åt en, hade jag brytt mig mer om att alltid kunna ha hembakat bröd tillgängligt till frukost så hade jag nog investerat i en sådan..

Måste jag äta köpbröd så får det bli vitt bröd eftersom det smakar minst och därav smakar minst illa! De mörka, fiberrika "hälsosamma bröden" som inte är bakade hemma är alltid fruktansvärt äckliga.

Håller jag inte med om. Finns många goda färdiga bröd. Mina favoriter är Rågkusar. Pågens Levain är helt okej. Energi likaså. Men beror givetvis på preferenser.
Citera
2019-05-04, 16:08
  #44
Medlem
JohnJensens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Iloveluda
Jag fattar det inte heller. Håller med ts. En totalt smaklös historia utan det naturliga. Köper det så kallade butiksbakade. Det är nog oftast bakeup men påminner åtminstonde om det hemma bakade. Skogaholmslimpan mm har ju inte enst några kanter. Riktigt bröd har knapriga fina kanter. Samt ojämnt stora bubblor i brödet. Det tyder på en riktig jäsning och inte inblåsning av luft som fuskarna Pågen mm gör.

Bröd som skall säljas i affären som tillverkas någonstans i Sverige, skall packas, sorteras, transporteras,lägga upp på hyllorna, köpas, och helst kunna hålla några dagar hemma.
Luft osv som du nämner, är för att få ett bröd som ser likadant ut, som inte har stora hål.

Riktigt bröd har hårda kanter, så behöver det inte vara. Men jag förstår din poäng.

Gå ner till bagaren och köp brödet där istället för bakeoff är mitt råd. Många bagare som kånkar pga bakeoff som är helt värdelöst och dyrt som fasiken.
Citera
2019-06-17, 11:32
  #45
Medlem
Sqeptisks avatar
Argument emot att baka själv:

-Svårt att baka själv? Näe, snarare svårt att misslyckas med eget brödbak.

-Tar tid? Nix, bortsett från jäsning och gräddning ungefär 20 minuters arbetstid (å då är utrustningen diskad också).

-Dyrt? Knappast jämfört med köpebröd. Använder man kravmärkt kvaltietsmjöl blir kostnaden naturligtvis lite högre, men ändå betydligt billigare än köpt industribröd.

Så frågan kvarstår: Varför köper folk massproducerat bröd? Egentligen?
Citera
  • 3
  • 4

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback