Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-07-06, 17:10
  #13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xitars
Köper för det mesta butiksbakade bröd. Problemet med dessa är att;
1) Man måste skära brödskivor själv (tar tid, är omständigt, skapar massa smulor)
2) De håller sig inte färska i mer än två-tre dagar, därefter blir brödet hårt.

Så jag förstår varför de flesta köper så kallat fabrikstillverkat skivat bröd då det är väldigt bekvämt, smular mycket lite samt håller länge.

Jag tycker att fabrikstillverkade bröd inte håller längre än butiksbakat. Efter 2-3 dagar blir det torrt och trist. Efter ytterligare nån dag så är det hår. Efter ytterligare några dagar så kan man nästan förvänta sig mögel. Så jag kan visserligen köpa fabrikstillverkat, men frysa in det som jag inte ska äta samma dag eller senast dagen därpå.
Citera
2014-07-08, 00:07
  #14
Medlem
bakar allt matbröd själv när det gäller mjuktbröd, dock så är de där kinkiga ungarna jag har slavar under skogaholmslimpan o liknande så de äter köpebröd medans jag o maken bara äter det jag bakar.

tycker oxå att köpebröd smakar blä, har aldrig gillat köpebröd inte ens när jag var barn utan morsans hembakta tekakor o limpor o frallor ihop med en skinskiva, ostskiva o en kopp te/oboy till frukost o kvällsfika var härligt o gott.

jag bakar gärna lite grövre bröd även när det gäller frallor o tekakor o liknande, är inte så förtjust i såna där sötsliskiga sirapsbröd som man bakar på filmjölk o sirap som smetas ner i en avlång bakform o ska bakas 60min i ugnen ;-)
Citera
2017-11-21, 22:09
  #15
Medlem
La-Habanas avatar
därför svensk folk vet ej vilken kvalitet och erfarenhet av ett tidigt morgon bröd kan bara eller natt bröd, plus att dem har uppfostras dåligt!

annars skulle man inte köpa en vanlig brödlimpa från butiken, det finns ingen bröd som slår en nybakat bröd i ugnen hemma, plus roligheten av baka och experimentera med bröd slår nästan ingenting annat;

ps. det är som en hobby som aldrig tar slut, men svenskarna har dåliga hobby dem vill i stället springa och det har dem tid med plötslig eftersom dem vill inte ha stora magen som bröd kan ge dig
Citera
2018-01-01, 15:39
  #16
Medlem
japanskbruds avatar
Det finns bröd av hög kvalité om du väljer det från ica selection. Särskilt sirapslimpan eller ankarstock.. förut har jag köpt ett bröd av annat märke .. Alltid möglar det eller torkar för man inte äter upp skiten .. Det här äter jag tills varenda skiva är slut. Är lätt värt en 10:a mer.
Aldrig mer ngt wt-bröd som lingongrova
__________________
Senast redigerad av japanskbrud 2018-01-01 kl. 15:43.
Citera
2018-01-05, 03:53
  #17
Medlem
Spyrrans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Martensite
Lingongrova, Polarbröd, Skogaholmslimpa, Hönökaka, Guldkorn och en massa annat massproducerat jävla skit från Pågen brukar ju finnas i de flesta matbutiker i vårt avlånga land. Tyvärr är ju dessa bröd fullständigt vidriga och smaklösa. Varför köper folk dessa bröd egentligen? Beror det på att de är billiga eller beror det på att man inte orkar baka själv? Jag förstår verkligen inte varför man köpa massproducerat bröd med tanke på hur äckligt det är.

Vad är det som gör bröden vidriga och äckliga, om de samtidigt är smaklösa? Det hade varit lättare att förstå om det beror på att man avskyr smaken av ett viss bröd, och om man kan motivera varför man tycker så. Men är det smaklöst, så borde det vara mer menlöst istället.

Jag tror att en förklaring kan vara att det finns personer som är dåliga på att baka. Visst, det går ju att lära sig från sina misstag och bli bättre på bakning. Men långt ifrån alla har tid och tålamod för det.

Jag känner någon som är usel på att baka, men den personen köpte en bakmaskin som skulle hjälpa till. Jag vet inte om personen begick något misstag, om det var en dålig bakmasin eller vad det var frågan om. Men slutresultatet blev inte bra, i alla fall inte den gången jag var där och fick provsmaka. Numera köper personen färdigt bröd istället för att försöka baka själv.

Sedan kan det ta tid. Vill man exempelvis ha surdegsbröd så får man räkna med att det tar 3-5 dagar. Då kan det vara lättare och gå snabbare att köpa färdigt surdegsbröd istället.
Citera
2018-01-05, 04:45
  #18
Medlem
daskapitans avatar
Köpte en hushållsassistent (ingen dyrare modell) för ett år sedan eller så. Men det är inte förrän nu, de senaste månaderna, som jag börjat baka "på allvar". Som någon skrev ovan - en fantastisk hobby. Och riktigt gott när man får lite kläm på det. Ser bara fördelar nu och kan inte tänka mig att någonsin köpa "köpebröd" någonsin igen. Kan varmt rekomenderas. Så jäkla kul alltså ! Lite mallig är man likaså när man kan bjuda på egna goda bröd, bullar och andra bakverk. Idag, om jag skulle investera i en assistent hade jag nog valt en av bättre kvalitet, gärna begagnad tex. kollat loppisar, annonser eller frågat familj och vänner som inte använder sina... Som sagt. Rekomenderas ! Kanske finns det en tråd med fina recept på Fb ? Bröd som blir lite torrt kan ju med fördel rostas om man vill.
Citera
2018-01-17, 17:49
  #19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Martensite
Lingongrova, Polarbröd, Skogaholmslimpa, Hönökaka, Guldkorn och en massa annat massproducerat jävla skit från Pågen brukar ju finnas i de flesta matbutiker i vårt avlånga land. Tyvärr är ju dessa bröd fullständigt vidriga och smaklösa. Varför köper folk dessa bröd egentligen? Beror det på att de är billiga eller beror det på att man inte orkar baka själv? Jag förstår verkligen inte varför man köpa massproducerat bröd med tanke på hur äckligt det är.

Håller med. Någon gång har jag tyckt att köpebröd har smakat ok men sedan 1990 har jag, på det stora hela, bakat mitt eget bröd. Jag tycker också att det godaste är det man bakar själv. Fick ibland höra på den dagverksamhet jag gick på förut "Men kan det löna sig?" men det ger jag fan i. Jag tycker det är roligt att baka och brödet blir mycket godare. Dessutom vet man vad man får i sig, åtminstone någotsånär.

De mörkare bröden som säljs är jag inte heller mycket för med tanke på att det kan vara soja som gör att brödet ser mörkare, och därmed "nyttigare", ut.

Kan tänka mig att det kan vara snärjigt för många med barn och arbete att få tid att göra något sådant som att baka även om det egentligen inte behöver ta så lång tid. Men kanske känner många att det är mer praktiskt att köpa bröd, helt enkelt.
Citera
2018-01-17, 18:12
  #20
Medlem
derAltmeisters avatar
Det massproducerade bröd som jag håller mig till är Rågbitar från Hatting.Den osötade varianten.
Anledningen är att den är god och jag inte kan baka något liknande.
Citera
2018-01-18, 11:12
  #21
Medlem
JerryCottons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av derAltmeister
Det massproducerade bröd som jag håller mig till är Rågbitar från Hatting.Den osötade varianten.
Anledningen är att den är god och jag inte kan baka något liknande.

Håller med dig, inget jag kan baka själv. De osötade Rågbitarna är fantastiskt goda! Förr så köpte jag på mig av dessa när jag var till Finland. Blev så jäkla glad när jag såg att de kommit till Sverige, i och för sig bakade i Estland.

Jag hatar att baka och äter så lite bröd att det inte är lönt för mig att baka. Finns några helt ok massproducerade bröd, Rågbitarna är en av de bästa.
__________________
Senast redigerad av JerryCotton 2018-01-18 kl. 11:17.
Citera
2018-01-18, 20:47
  #22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av derAltmeister
Det massproducerade bröd som jag håller mig till är Rågbitar från Hatting.Den osötade varianten.
Anledningen är att den är god och jag inte kan baka något liknande.

Kör med samma bröd, riktigt gott. Brukar alternera med Fazers rågkusar och rallarhalvor.
Citera
2018-01-18, 20:53
  #23
Medlem
FruStormuftis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spackelackan
Jag är böjd att hålla med dig faktiskt. Att baka själv är ju faktiskt inte så jäkla puligt. Sätter man en deg på kvällen så är det ju bara att skjutsa in i ugnen när man vaknar.

Tillkommer dock en hel del onödigt arbete såsom bära hem mjölet och fixs städningen efter baket, vilket vi inte gillar att ägna den dyrbara fritiden åt.
Välja köpbröd handlar om att spara tid.
Citera
2018-01-18, 21:01
  #24
Medlem
BigBusinesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spackelackan
Jag är böjd att hålla med dig faktiskt. Att baka själv är ju faktiskt inte så jäkla puligt. Sätter man en deg på kvällen så är det ju bara att skjutsa in i ugnen när man vaknar.

Dela gärna med dig av receptet?

Efter att ha sett ”Easy bread” på youtube kör jag ofta 2X mjöl, 1X vatten, lite lite pulverjäst och lite salt. Rör tunt i max 10 sekunder med slev o jäser i kyl över natten, gräddar varmt! Dock ska ju det ”efterjäsa” två timmar innan ugnen.

Har du en variant man kan köra direkt i ugnen på morgonen? Det vill jag prova!
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback