Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-07-05, 13:20
  #1
Medlem
Virre217s avatar
Jag har haft ett problem som varat i över en månad som inte kännts allvarligt nog att ta upp med en doktor men då det börjat dra ut på tiden så har jag börjat fundera lite.

Saken är så att jag i allmänhet inte känner mig särskilt förkyld alls, men ibland kan jag få en mindre nysning och denna nysning triggar i sin tur ytterligare en nysning, och det slutar med att jag kan få 5+ nysningar på raken. Efter alla dessa nysningar så känner jag mig lite snuvig, men en halvtimme senare så känner jag mig helt återställd igen utan förkylningssymtom.

Min första tanke var att det kan vara någon form av allergi, men jag har aldrig haft någon form av allergi, och de flesta attacker får jag inomhus på helt skilda skällen så att det vore något utifrån som triggar detta känns inte självklart.

I början var det mest ett smärre irritationsmoment, men har nu dragit ut över en månad så är det något som känns igen och värt att gå till doktorn för?
Citera
2014-07-05, 13:26
  #2
Medlem
Man nyser ju ofta om näsan blir irriterad eller något men har du problem med att detta händer jätteofta ?
Får du detta även om du är på andra platser?
Jag tänker att om du bara får detta i ditt hem t.e.x. och aldrig annars kan det vara något i ditt hem som utlöser detta?
Om du även får det om du är på arbetet eller i skolan eller vad du nu gör så beror det ju troligast inte på något specifikt i ditt hem.
Citera
2014-07-05, 13:30
  #3
Medlem
TheTransporters avatar
Allergi kan ju komma när man föds eller när man blir 50+

Jag själv började nysa som fan 5+ när jag var mindre (andra klass) och det visa sig av pollenallergi fick även kli i ögonen.

Gå till en vårdcentral och förklara symtomen du har så tar dom nog ett blodprov.
Citera
2014-07-05, 15:30
  #4
Medlem
Virre217s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av beccamockasin
Man nyser ju ofta om näsan blir irriterad eller något men har du problem med att detta händer jätteofta ?
Får du detta även om du är på andra platser?
Jag tänker att om du bara får detta i ditt hem t.e.x. och aldrig annars kan det vara något i ditt hem som utlöser detta?
Om du även får det om du är på arbetet eller i skolan eller vad du nu gör så beror det ju troligast inte på något specifikt i ditt hem.

Ja, det sker hemma, på jobbet, och senast i kön till systembolaget idag.

I snitt får jag multipel nysattack nästan varje dag, men i övrigt känner jag mig helt frisk.
Citera
2014-07-05, 15:59
  #5
Medlem
Det där känner man igen, det kan klia till i snoken och strax efter det kommer det en orkan av nysningar. Jag har inga allergier men ändå måste det vara något som triggar det. Tittar jag upp i solen så blir det likadant.
Förbannat jobbigt faktiskt.
Citera
2016-05-23, 18:59
  #6
Medlem
megasinned1s avatar
Aha jag brukar kalla det där, för thunderstorms
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback