Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-11-24, 12:33
  #205
Medlem
Jag måste påpeka en sak bara. Klassisk stil innebär inte automatisk snyggt klädd, även om det är oftast på de viset det blir. Klassisk stil handlar mycket mer om traditioner och att klädstilen skall inte aktivt påverkas av trender.
Citera
2016-12-16, 10:42
  #206
Medlem
Bievas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RandomPandaEater
Jag sparar till och planerar hellre mina inköp än köper sämre kvalitet i högre kvantitet. Finns det feminina motsvarigheter för exempelvis Charles Tyrwhitt är inte det fy skam (hyfsat god kvalitet för pengarna). Krävs det, kan jag dock gå upp i tre-fyra tusen per plagg - lite beroende på vad det är för plagg i fråga. Då blir det dock inga fler köp den shoppingrundan, so to speak.

Tycker inte du behöver lägga allt för mycket pengar på kläderna i början. Utan handla och se att du trivs i den klädseln. Märker du att detta är rätt för dig, då kan du börja köpa kläder av högre kvalitet. Jag får ofta kommentaren att jag lägger en förmögenhet på skor och kläder. Vilket jag absolut inte gör, utan älskar att fynda och hålla nere priserna.
Citera
2017-05-20, 22:40
  #207
Medlem
Kurpatovs avatar
Köpte en bok "The art of being a well dressed wife" av Anne Fogarty som jag kan varmt rekommendera.

Låt er inte luras av titeln, författarinnan riktar in sig på gifta kvinnor men hela boken är i praktiken hur man ska vara "well dressed". Det enda som avslöjar att detta är en bok skriven 1959 är att man gör det för att göra "sin man glad" och många festliga tillfällen handlar om att klä sig rätt för att "hjälpa sin man", allt detta kan man naturligtvis bortse från och bara ta till sig det man behöver.

Om man gillar "A guide to elegance..." av Genevieve kommer man nog gilla denna.
Citera
2017-06-11, 12:50
  #208
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Babianen
Han har ingen aning om vad han talar om. Pre-moderna normer är saker som stora klänningar i sammet och silke. Korsett, puder, och peruk för formals. Chokers är en pre-modern grej. Det är den totala motsatsen till 1940 tals mode som är extremt underklassigt.

*Hon. Och nej, jag menar självfallet inte tiden innan renässansen även om det är där den moderna tiden började ur ett idéhistoriskt perspektiv. Istället tänker jag på tiden innan könsroller och regler för vad som ansågs vara lämpligt att klä sig i luckrades upp.
Ser därtill verkligen inte hur 40-talet var underklassigt. Jag betonade dessutom att det handlar om sent 40-tal, dvs. innan feminint skurna kläder övergår till rockabilly och dyl men efter ransoneringsbegränsningarna.
Citera
2017-06-16, 11:30
  #209
Medlem
MickeyFrees avatar
Kvinnor som ser ut som kvinnor....Mums!
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback