Citat:
Ursprungligen postat av
deliriumet
Min självkänsla åker upp och ner som en jävla bergochdalbana, vilket betyder att den i grund och botten inte är så värst bra. I mesta fall är jag nöjd med mig själv, det som spökar är andras åsikter. Jag börjar noja när vänner umgås utan mig eller när killen plötsligt tappar intresse. Plötsligt ifrågasätter jag mitt värde, på grund av andra. Så ska det ju inte vara.
Hur förbättrar man självkänslan? Hur gör man för att inte påverkas av andra? Något flashbackgeni som har funnit lösningen? Vad har ni själva för erfarenheter?
Jag tror att det som spökar är att du glömt bort att ta ansvar för dig själv. Vad tycker du om dig själv? Trivs du med dig själv? Står du upp för dina åsikter, känslor och tankar? Räkna upp så mycket positivt som möjligt - bli mer självisk!
Ta dig inte själv så allvarligt, alla har bra dagar och dåliga dagar (vi GÖR fel men vi ÄR inte fel!) och kom ihåg att bra självkänsla och bra självförtroende är en färskvara.
Var inte snål med att berömma dig själv och att erkänna dina goda sidor och kvaliteter. Att bekräfta sig själv utrifrån vad man själv tycker snarare än vad andra säger gör att man blir mindre beroende av andras åsikter, därmed höjs självkänslan och dina egna åsikter ersätter andras i första hand.