Flashback bygger pepparkakshus!
2014-07-04, 20:48
Medlem
deliriumets avatar
Min självkänsla åker upp och ner som en jävla bergochdalbana, vilket betyder att den i grund och botten inte är så värst bra. I mesta fall är jag nöjd med mig själv, det som spökar är andras åsikter. Jag börjar noja när vänner umgås utan mig eller när killen plötsligt tappar intresse. Plötsligt ifrågasätter jag mitt värde, på grund av andra. Så ska det ju inte vara.

Hur förbättrar man självkänslan? Hur gör man för att inte påverkas av andra? Något flashbackgeni som har funnit lösningen? Vad har ni själva för erfarenheter?
Citera
2014-07-04, 20:55
Medlem
Att du tycker om dig själv är viktigare än vad andra tycker om dig. Du verkar tycka om dig själv redan så fortsätt med det bara och jobba med att successivt sluta bry dig om vad andra tycker.
Citera
2014-07-04, 20:58
Medlem
padddans avatar
Ett enkelt sätt att boosta självkänslan är att alltid försöka se så bra ut som möjligt, gå inte ut ur hemmet i några sunkiga mjukisbyxor, människor är ytliga, kläderna är det första dom ser!

Ett annat alternativ som höjer dom flesta människorna är träning.
Citera
2014-07-04, 21:06
Medlem
deliriumets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av framtidaledare
Att du tycker om dig själv är viktigare än vad andra tycker om dig. Du verkar tycka om dig själv redan så fortsätt med det bara och jobba med att successivt sluta bry dig om vad andra tycker.
Några tips på hur man slutar bry sig om vad andra tycker?
Citat:
Ursprungligen postat av padddan
Ett enkelt sätt att boosta självkänslan är att alltid försöka se så bra ut som möjligt, gå inte ut ur hemmet i några sunkiga mjukisbyxor, människor är ytliga, kläderna är det första dom ser!

Ett annat alternativ som höjer dom flesta människorna är träning.
Tränar och äter nyttigt, vilket har gjort en stor skillnad i mitt liv överlag.

Det här med att se så bra ut som möjligt är intressant. Jag försöker oftast med det, bryr mig om mitt utseende osv, men kan också gå till affären osminkad. Saken är den att jag vill kunna gå ut och inte bry mig alls om vad andra tycker. Vill kunna gå ut i mjukisbyxor och rufsigt hår utan att känna att det är jobbigt, även om jag nödvändigtvis inte kommer göra det. Det är en skillnad på att vilja snygga till sig och att känna att man är tvungen till det.
Citera
2014-07-04, 21:34
Medlem
Aurlies avatar
Jag tycker inte att utseende har så mycket att göra med självkänsla, utan det handlar väl snarare om våra egenskaper och hur vi ser på oss själva?

Att inte bry sig om vad andra tycker, handlar just om att kunna acceptera och gilla sig själv.
Inse vad du själv är bra på och att du duger - precis som du är.

För att förbättra självkänslan så kan man göra saker man tycker är läskiga, sånt man vanligtvis drar sig för att göra. Och sen faktiskt tänka att: människor är ytliga. Det kommer alltid finnas människor som inte kommer gilla en. Som kommer tycka massor av otrevliga saker. Men den personen får tycka det, för som sagt, man kan inte bli älskad av alla, men man kan bli älskad av sig själv!
Citera
2014-07-04, 22:32
Medlem
theDarkTriads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av deliriumet
Min självkänsla åker upp och ner som en jävla bergochdalbana, vilket betyder att den i grund och botten inte är så värst bra. I mesta fall är jag nöjd med mig själv, det som spökar är andras åsikter. Jag börjar noja när vänner umgås utan mig eller när killen plötsligt tappar intresse. Plötsligt ifrågasätter jag mitt värde, på grund av andra. Så ska det ju inte vara.

Hur förbättrar man självkänslan? Hur gör man för att inte påverkas av andra? Något flashbackgeni som har funnit lösningen? Vad har ni själva för erfarenheter?
Jag tror att det som spökar är att du glömt bort att ta ansvar för dig själv. Vad tycker du om dig själv? Trivs du med dig själv? Står du upp för dina åsikter, känslor och tankar? Räkna upp så mycket positivt som möjligt - bli mer självisk!

Ta dig inte själv så allvarligt, alla har bra dagar och dåliga dagar (vi GÖR fel men vi ÄR inte fel!) och kom ihåg att bra självkänsla och bra självförtroende är en färskvara.

Var inte snål med att berömma dig själv och att erkänna dina goda sidor och kvaliteter. Att bekräfta sig själv utrifrån vad man själv tycker snarare än vad andra säger gör att man blir mindre beroende av andras åsikter, därmed höjs självkänslan och dina egna åsikter ersätter andras i första hand.
Citera
2014-07-05, 15:50
Medlem
deliriumets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aurlie
Jag tycker inte att utseende har så mycket att göra med självkänsla, utan det handlar väl snarare om våra egenskaper och hur vi ser på oss själva?

Att inte bry sig om vad andra tycker, handlar just om att kunna acceptera och gilla sig själv.
Inse vad du själv är bra på och att du duger - precis som du är.

För att förbättra självkänslan så kan man göra saker man tycker är läskiga, sånt man vanligtvis drar sig för att göra. Och sen faktiskt tänka att: människor är ytliga. Det kommer alltid finnas människor som inte kommer gilla en. Som kommer tycka massor av otrevliga saker. Men den personen får tycka det, för som sagt, man kan inte bli älskad av alla, men man kan bli älskad av sig själv!

Citat:
Ursprungligen postat av theDarkTriad
Jag tror att det som spökar är att du glömt bort att ta ansvar för dig själv. Vad tycker du om dig själv? Trivs du med dig själv? Står du upp för dina åsikter, känslor och tankar? Räkna upp så mycket positivt som möjligt - bli mer självisk!

Ta dig inte själv så allvarligt, alla har bra dagar och dåliga dagar (vi GÖR fel men vi ÄR inte fel!) och kom ihåg att bra självkänsla och bra självförtroende är en färskvara.

Var inte snål med att berömma dig själv och att erkänna dina goda sidor och kvaliteter. Att bekräfta sig själv utrifrån vad man själv tycker snarare än vad andra säger gör att man blir mindre beroende av andras åsikter, därmed höjs självkänslan och dina egna åsikter ersätter andras i första hand.
Tack för riktigt bra svar!
Citera
2014-07-05, 19:03
Bannlyst
Träna på kroppen kanske , var stolt med något över dig själv
Citera
2014-07-05, 19:08
Som vissa sagt skit i vad andra tycker om dig. Finns 1000 tals dömande tråkiga människor som bara försöker vara bättre än andra. Hitta människor med liknande intressen som dig och skapa goda relationer.

Sen ät bra må bra träna så får du mer energi.

Skapa något eget som är ditt. Skriv noveller dikter måla odla gör musik m.m. viktigt att man har en meningsfull hobby.

Döm inte andra så hårt och försök inte vara fördomsfull. Också viktigt att ha egen tid.

Kan också vara bra att prata med någon. Aldrig bra att ha sina känslor för sig själv inombords.

Ha ett meningsfullt jobb, utbildning. Något som gör dig glad och villig att stiga upp på morgonen.
Testa nya saker är alltid roligt och spännande.

Lite av varje kommer göra att du växer som människa och får ett bättre självförtroende.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in