Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-07-04, 18:36
  #1
Medlem
Ja, som frågan lyder undrar jag om några ut av er skaffade tandställning efter 20, hur var resultatet när ni tog av de samt hur lång tid hade ni dem. Har hört från en rad ut av olika människor som säger att tekniken har gått framåt, att man kan ha det ett par månader speciellt om de är bara övertänderna du vill reglera och sedan ta av de. Aquadental.se verkar vara bra, vill höra era kommentar om ni har haft någon bemöttning med de. Vill bara kunna le igen och ha självförtroendet att kunna göra det.

Tack.
Citera
2014-07-04, 18:59
  #2
Medlem
Tyvärr fick jag ha min i fyra år. De sa två men kindtänderna tog tid.
Jag log inte på fyra år så jag vet hur du känner dig.

Men det var väl värt det.....typ....eller ingen ser nån skillnad för det var bara mina kindtänder som var fucked.
Citera
2014-07-04, 19:06
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Orestahl
Tyvärr fick jag ha min i fyra år. De sa två men kindtänderna tog tid.
Jag log inte på fyra år så jag vet hur du känner dig.

Men det var väl värt det.....typ....eller ingen ser nån skillnad för det var bara mina kindtänder som var fucked.


Jag har ett glapp mellan framtänderna, så på mot ser man klart och tydligt. Har hört att om det är bara framtänderna man vill rätta till går det betydligt snabbare. Ver du vilka du fixade hos, var det din Vallgatan tandläkare. Samt fick du pröjsa för din tandreglering?
Citera
2014-07-04, 19:16
  #4
Medlem
Har också en glugg, var hos tandläkaren för något år sedan, fast besluten om att jag skulle ta tandställning och fixa skiten. Då sa dom att man kunde ha en grej på bara dom två tänderna som skulle dra ihop dem. Som en räls, fast bara på dom tänderna. Sedan skulle de fixa gluggarna på sidorna med hjälp av någon plast som skulle se ut som tänder. Backade i sista stund, då jag tyckte att det skulle se alldeles för konstigt ut.

Ångrar bittert att jag inte tog tandställning när jag var typ 12. Kan tillägga att jag är över 20 år.
Citera
2014-07-04, 19:46
  #5
Medlem
Javalangs avatar
Jag satte in min tandställning när jag var över 20, har nu haft den i 2-3 månader. De har sagt att det ska ta högst två år men det tror jag först när jag ser det. I början var det skitjobbigt, men man vande sig snabbt, och nu tänker jag knappt på den. Har accepterat min egen spegelbild de kommande åren. Jag hoppas inte det tar alltför lång tid...

Edit: jag är alltså mellan 20 och 25, det framgick väl inte riktigt.
Citera
2014-07-04, 19:53
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vizzor
Har också en glugg, var hos tandläkaren för något år sedan, fast besluten om att jag skulle ta tandställning och fixa skiten. Då sa dom att man kunde ha en grej på bara dom två tänderna som skulle dra ihop dem. Som en räls, fast bara på dom tänderna. Sedan skulle de fixa gluggarna på sidorna med hjälp av någon plast som skulle se ut som tänder. Backade i sista stund, då jag tyckte att det skulle se alldeles för konstigt ut.

Ångrar bittert att jag inte tog tandställning när jag var typ 12. Kan tillägga att jag är över 20 år.


Ångra du dig att du backa ur, det där låter något för mig, vet du hur länge behandlingen skulle vara?
Citera
2014-07-04, 19:59
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Javalang
Jag satte in min tandställning när jag var över 20, har nu haft den i 2-3 månader. De har sagt att det ska ta högst två år men det tror jag först när jag ser det. I början var det skitjobbigt, men man vande sig snabbt, och nu tänker jag knappt på den. Har accepterat min egen spegelbild de kommande åren. Jag hoppas inte det tar alltför lång tid...

Edit: jag är alltså mellan 20 och 25, det framgick väl inte riktigt.

Du skaffade en traditonella tandreglering alltså. Har hört en del om Inma Aligmer, ett är kostsamt men en bra behandlingen under några månader och resultatet ska vara bra. Det är sådana här stunder jag tänker tillbaka till min tandläkare som inte ville ge mig tandreglering när jag var under 20, för honom skulle det betyda ingenting men för mig skulle det betyda så mycket
Citera
2014-07-04, 20:17
  #8
Medlem
Javalangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tonystarkfinns
Du skaffade en traditonella tandreglering alltså. Har hört en del om Inma Aligmer, ett är kostsamt men en bra behandlingen under några månader och resultatet ska vara bra. Det är sådana här stunder jag tänker tillbaka till min tandläkare som inte ville ge mig tandreglering när jag var under 20, för honom skulle det betyda ingenting men för mig skulle det betyda så mycket

Jag lider med dig.

Jag har verkligen inte ont av tandställningen med tanke på att vi här i Västra Götaland får gratis tandvård upp till 24 års ålder. Snacka om tur.
Citera
2014-07-06, 23:08
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tonystarkfinns
Ångra du dig att du backa ur, det där låter något för mig, vet du hur länge behandlingen skulle vara?
Sorry för late reply, men ångrar mig inte så mkt att jag backade ur då. Tror inte att det hade sett så snyggt ut, men klart att det hade varit värt det idag.

De sa inte exakt hur länge det skulle vara, men det lät på dem som att det skulle vara i ett par månader. De sa iaf "Inte alls länge". Hur länge det är kan man ju fundera på, men jag fattade det som max ett halvår.

Kan tillägga att min glugg mättes upp till ca 2 millimeter, vilket är ganska stort även om det kan låta litet.

Edit: Det finns även möjlighet att lägga till plasten mellan gluggen istället. De sa att de kunde göra det på mig, men att min glugg var på gränsen till för stor för att det skulle se dumt ut. Lite som att framtänderna blir "fyrkantiga". Har du mindre glugg än 2 mm så är det nog ingen risk att det ser dumt ut. Jag skulle faktiskt själv kunna tänka mig att lägga till typ .5 mm per tand så att gluggen åtminstone blir mindre.
__________________
Senast redigerad av vizzor 2014-07-06 kl. 23:11.
Citera
2014-07-08, 15:21
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tonystarkfinns
Jag har ett glapp mellan framtänderna, så på mot ser man klart och tydligt. Har hört att om det är bara framtänderna man vill rätta till går det betydligt snabbare. Ver du vilka du fixade hos, var det din Vallgatan tandläkare. Samt fick du pröjsa för din tandreglering?

Nej det var i Malmö så det spelar ingen roll och jag fick betala själv men jag kommer få tillbaka hälften från försäkringskassan (ca 15 000).
Var inte så säker på att det kommer gå "jättefort" om det inkluderar mer än bara framtänderna, mina hörntänder satt som berget och tog lika lång tid på sig som kindtänderna.
Alla tänder är olika, därför är det så orättvist att lova något som ingen kan hålla.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback