Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 7
  • 8
2015-07-08, 13:07
  #85
Medlem
TobiasBeechers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Överliggaren
Knappast en kamp för överlevnad på 50-talet. De flesta gick någon form av fack-/yrkesskola efter folkskolan eller gick på realskola och ofta vidare till gymnasium (läroverk). Ytterligare andra gick redan från 1949 i enhetsskolans försöksverksamhet som resulterade i grundskolans införande 1962. Annars kunde du få jobb direkt efter folkskolan i vilket fall, bli självständig och egenförsörjare.

De som växte upp då är de svenskar som har haft det absolut bäst förspänt i livet i alla avseenden, alla kategorier.




Frukost på sängen? Herregud... Det där evinnerliga skjutsandet är ett jävla oskick som uppstod med Curlinggenerationen (ungefär 80- och 90-talister). För oss som är lite äldre och inte helikopterföräldrar framstår det fortfarande som ordentligt bisarrt. När 60- och 70-talister var i motsvarande ålder var det inte att tänka på att dra in föräldrarna i våra aktiviteter mer än absolut nödvändigt. Hade upplevts som skämmigt.




Så här är det väl. Det är dock inte din generations fel. Det är tidsandans och föräldrarnas fel. När det under "väckelseperioden" på 60- och 70-talet var viktigt att barnen var självständiga (och gärna lämnades vind för våg), blev det under "glidarperioden" på 80- och 90-talet viktigt att omsluta, pusha och passa upp för sina egna skitungar i alla avseenden. Det var en återspegling av hur samhällslivet privatiserades och utgjorde således en föräldrastrategi för de egna barnens framgång. Ändamålsenligt eller inte kan diskuteras.

De sista svenskarna med kass engelska hittar du i 68-generationen (40- och 50-talister). Ett exempel är statsminister Löfven. Emellertid är bra engelska inget att direkt yvas över. Det har varit föreskrivet normaltillstånd sedan 60-talisterna. Dessförinnan var färdigheter i tyska det normala. Kanske inte på motsvarande nivå som engelskan idag, men absolut mycket bättre än folk numera kan tala tyska.

Intressant svar. Visst svalt folk inte på 50-talet, men den som inte arbetade hade det inte lätt, och få lät sina 20-åringar bo hemma kravlöst och ligga och sova hela dagarna, och bidrag fanns inte. Dock var inställningen som du var inne på att man tog tag i situationen genom att antingen börja jobba eller gå någon annan utbildning.

Det där med engelska var bara skoj, det var ett exempel på något som äldre generationer inte haft någon naturlig exponering av, medan yngre generationer inte haft så mycket påtvingat snickeri i sin vardag. Tyska är ett intressant språk som rent lingvistiskt borde vara lättare att lära sig än engelska om vi skulle få lika mycket gratis av dem, det är synd att svenskar inklusive jag själv endast är kanonbra på modersmålet + engelska och inte har mer än grundläggande kunskaper i andra språk. I kontinentala europeiska länder, utöver Holland och Danmark, brukar folket i alla åldrar vara sämre på engelska än svenskar men desto bättre på t.ex. tyska eller franska som andra- eller tredjespråk. Framförallt många polacker och centraleuropéer brukar lära sig tyska på allvar i skolan istället för att lalla med moderna språk som i Sverige. Och centraleuropéer brukar kunna förstå sina grannspråk jämfört med svenskar, inklusive jag själv, som verkligen måste anstränga mig för att förstå talad danska. Där kom vi in på ett till fel i dagens generation, den kravlösa skolan. Även om sossarna gråter över vilken skol-Hitler Jan Björklund är så är den svenska grundskolan eller gymnasiet inte någonting jämfört med i resten av Europa. Om både skola, föräldrar och samhället skulle ställa krav på att eleverna faktiskt skulle tvingas lära sig nåt för att bli godkända istället för "skit i provet, vad ska du med såna kunskaper till, bara du är behörig till gymnasiet så fixar det sig ser du, jag har ingen utbildning och kolla hur lyckad jag är" säger farsan svetsar-Conny som fick jobb efter det 2-åriga gymnasiet, skulle den eviga dagens ungdom kunna bli mer aktiverad. Samt om barn och ungdomar skulle cykla 1km till sin träning eller gå 200 meter till bussen istället för att likt en vuxenbebis få skjuts. Tror nog att den i praktiken avskaffade värnplikten har gjort sitt också, de som hade levt kravlöst och förslappat innan tvingades ta ansvar under sin tid i det militära.
Citera
2015-07-08, 15:42
  #86
Medlem
Överliggarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TobiasBeecher
Intressant svar. Visst svalt folk inte på 50-talet, men den som inte arbetade hade det inte lätt, och få lät sina 20-åringar bo hemma kravlöst och ligga och sova hela dagarna, och bidrag fanns inte. Dock var inställningen som du var inne på att man tog tag i situationen genom att antingen börja jobba eller gå någon annan utbildning.

Det beror enbart på att det inte fanns några ursäkter. Jobb utan krav på utbildning eller erfarenhet fanns ju i överflöd, så den sällsynta person som låg hemma på en soffa var antingen en slashas eller led av allvarliga psykologiska problem.


Citat:
Där kom vi in på ett till fel i dagens generation, den kravlösa skolan. Även om sossarna gråter över vilken skol-Hitler Jan Björklund är så är den svenska grundskolan eller gymnasiet inte någonting jämfört med i resten av Europa.

Det kan du också tacka den svenska 68-generationen för. Efter att ha försökt införa flumskolan på 70-talet, men blivit tvungna till taktisk reträtt på 80-talet, så erövrade denna generation den totala offentliga makten i början av 90-talet. Därmed skapades bland annat dagens katastrofala skolsystem och hela det svenska bildningsväsendet kördes rakt ner i diket.


Citat:
Om både skola, föräldrar och samhället skulle ställa krav på att eleverna faktiskt skulle tvingas lära sig nåt för att bli godkända istället för "skit i provet, vad ska du med såna kunskaper till, bara du är behörig till gymnasiet så fixar det sig ser du, jag har ingen utbildning och kolla hur lyckad jag är" säger farsan svetsar-Conny som fick jobb efter det 2-åriga gymnasiet, skulle den eviga dagens ungdom kunna bli mer aktiverad.

Det har du helt rätt i. Det viktiga är dock att skolan ägnar sig åt objektiv kunskapsförmedling och betygsättning och inte försöker forma individen eller proppa denne full med PK-värderingar. 68-orna är tvärtom: de är aldrig intresserade av vad folk kan utan bara vilka de vänstermoraliskt och livstilsmässigt är - kort sagt, de vill kontrollera dig - och de avskyr betyg för de tror på lögnen om att alla är exakt jämbördiga i allt ("allas lika värde").

Finns ingen anledning att hålla studieomotiverade elever kvar i skolan bara för att de ska få ett "godkänt" betyg. Ge dem den etta de förtjänar istället så kan de möjligen komma tillbaka på Komvux när de har växt till sig lite. Om de får lust. Raka rör.

Samtidigt har Svetsar-Conny faktiskt en poäng här. Vad ska praktiskt arbetande människor med en massa teoretisk utbildning till? Ett delat skolsystem med teoretiska läroverk och praktiska yrkeskolor hade givetvis varit det bästa. Om det sedan inte räcker med 9 års grundskola för att bli en arbetare så är det arbetsmarknaden det är fel på, inte människorna, vars studiebegåvning dessutom en gång för alla är given.


Citat:
Samt om barn och ungdomar skulle cykla 1km till sin träning eller gå 200 meter till bussen istället för att likt en vuxenbebis få skjuts. Tror nog att den i praktiken avskaffade värnplikten har gjort sitt också, de som hade levt kravlöst och förslappat innan tvingades ta ansvar under sin tid i det militära.

Ja, värnpliktens demis har givetvis haft en enorm betydelse. Märks redan på mina egna jämnåriga då dessa var de första att drabbas av de omfattande försvarsnedskärningarna i början av 90-talet. De som inte fick chansen att göra lumpen har generellt sett haft det tuffare med livet.
__________________
Senast redigerad av Överliggaren 2015-07-08 kl. 15:55.
Citera
2015-07-10, 16:18
  #87
Medlem
BilboBus avatar
Det är himla trevligt att kunna vara feminin, mjuk och känslosam.
Det är fortfarande möjligt bygga vindskydd, snickra och argumentera samt gå runt med brutna revben utan att gnälla över att man har ofilade naglar.
Ser inte varför vi ska behöva gå runt och vara några vi inte är.

Fler och fler inser att "manligheten" inte är något att eftersträva, det är istället mer önskvärt att sträva efter det man vill vara. Vissa diggar att vara buffliga högljudda motor-meckare andre föredrar att gå runt i leggings och måla tavlor eller bara glida runt utan att direkt väcka mycket väsen av sig.


Personligen diggar jag det lite mer femenina, är fruktansvärt trött på att kasta på mig diverse masker när jag umgås med män i större grupper. Att man inte skulle vara attraktiv genom att vara sig själv, ja är ju obefintligt more or less. Finns människor för alla, dessvärre väldigt få för de som hatiska och bittra.
Citera
2015-07-15, 00:20
  #88
Medlem
Jag tycker den viktigaste frågan är hur man ska lyckas "av-böga" den förfallande ungdomen. Fjolliga fjortisar och östrogenstinna "män" bör skickas ut på hård militärtjänstgöring. Där ute ska de lära sig att vara utan diverse produkter, tåla lite väder och leva på älgskit. Dagens jävla trams med smink och skit hade inte accepterats för femtio år sedan.
Citera
2017-10-14, 21:15
  #89
Medlem
Winwords avatar
Citat:
Ursprungligen postat av swixxy
90-talisterna är bland de lataste någonsin, inse det.

/En 90-talist
Vilket inte alls behöver vara något negativt. Vi från 90-talets första halva har inte samma bekräftelsebehov som tidigare generationer "öööööh kolla asså ja ha lixåm jort lumpäään å sschutä 500 bataljonsoldater och förstört miljön en massa, jag är såååå mycket bättre än dig", som om någon på planeten skulle bry sig. Vi är betydligt mer laidback generellt. Vi (jag misstänker att du syftar på oss lata gamers) har sällan ingenting att göra och om vi trots allt ändå har det, är det inte som att vi gör runt och klagar för att påverka andra med saken.

De 90-talister som faktiskt "gör" någonting är de hjärndöda 96-99rna som ser ut som gamla kärringar och oskyggt engagerar sig i HBTQ/feminism bara för det är mainstream. Degenererat white trash är tydligen idealet nowadays. Vi tidigare 90-talister växte förmodligen upp under den perfekta eran, precis i boomen av 5:e generationens spelkonsoler samt massiva onlinespel som CS och WoW, som höll oss kreativa och emotionellt balanserade under hela uppväxten så vi slapp bli dumma i huvudet.
Citera
2018-04-01, 16:11
  #90
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av knasen79
Dom du ser på TV är inte ett tvärsnitt av den svenska befolkningen. De folk som passar för TV-formatet ...


ja de som går på tv speglar inte riktiga världen
Citera
  • 7
  • 8

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback