Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2014-07-04, 15:26
  #1
Medlem
N3ss3s avatar
Shovel Knight är ett nygammalt plattformspel med rogueliknande rpg element. Något vi har sett förut, bland annat i Rogue Knight, men vad är det som gör detta speciellt? Diskutera och kom med era egna berättelser, varför skall vi köpa Shovel Knight? Vad är det som gör att Shovel Knight är plattformsspelet att välja framför andra?


Citat:
Shovel Knight is a 2014 action platformer video game developed and published by independent developer Yacht Club Games for the Nintendo 3DS, Wii U, and personal computer platforms. The game was released worldwide for the PC on June 26, 2014 and for the 3DS and Wii U in North America. A date is yet to be announced for European release. Shovel Knight was directed by former WayForward Technologies member Sean Velasco, and includes music composed by Jake Kaufman and Manami Matsumae.

Källa: http://en.wikipedia.org/wiki/Shovel_Knight

Spelets egen hemsida: http://yachtclubgames.com/shovel-knight/
Länken till det tidigare kickstarterprojektet: https://www.kickstarter.com/projects.../shovel-knight
__________________
Senast redigerad av N3ss3 2014-07-04 kl. 15:29.
Citera
2014-07-16, 17:22
  #2
Medlem
Alatzars avatar
Har just spelat igenom Shovel Knight för första gången och jag hade hur kul som helst! Tycker spelet är snyggt och rent, med rikigt bra musik. Controlsen är oklanderliga. Roligt också hur hela spelet i princip är en hyllning till gamla klassiska NES-spel såsom Mega Man, Duck Tales och Mario 3. Rekommenderas starkt!
Citera
2014-07-17, 20:52
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alatzar
Har just spelat igenom Shovel Knight för första gången och jag hade hur kul som helst! Tycker spelet är snyggt och rent, med rikigt bra musik. Controlsen är oklanderliga. Roligt också hur hela spelet i princip är en hyllning till gamla klassiska NES-spel såsom Mega Man, Duck Tales och Mario 3. Rekommenderas starkt!

Kunde inte sagt det bättre själv. Blir så less när jag ser dagens alla fps-spel, så det är skönt att se ett nytt "klassikt" spel. Tror företagen skulle tjäna mer på platforming spel i stil med ovannämnda, men de verkar vara mer intresserade av att bajsa ut Call of Duty (läs: Childrens online Daycare), Battlefield och missfoster så som flappy bird, candycrush saga etc.
Citera
2015-01-25, 13:05
  #4
Medlem
M0wes avatar
Shovel knight ska ju komma ut till PS3 och andra konsoller i år men vet inte när finns det nåt som helst info om ungefär när de ska komma?
Citera
2015-02-02, 14:57
  #5
Medlem
N3ss3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av M0we
Shovel knight ska ju komma ut till PS3 och andra konsoller i år men vet inte när finns det nåt som helst info om ungefär när de ska komma?

Det är bara sagt 2015 när det gäller PSN. Dock har det redan släppts Nintendo 3DS och WiiU.
Citera
2015-02-02, 17:17
  #6
Medlem
Abattoirs avatar
Väldigt fräsigt spel. Soundtracket måste man ju bara digga.
Citera
2015-02-02, 17:30
  #7
Medlem
DinKamrats avatar
Vad jag verkligen älskade med Shovel Knight var att de gick hela vägen när det gällde att skapa 8-bitskänslan, fram till de allra mest obskyra detaljerna. Gamasutra har en artikel där de diskuterar det:

http://www.gamasutra.com/blogs/David...vel_Knight.php
Citera
2015-02-02, 22:48
  #8
Medlem
Ghost.B.Cs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av N3ss3
Det är bara sagt 2015 när det gäller PSN. Dock har det redan släppts Nintendo 3DS och WiiU.

Kan väl inte ta så jävla lång tid att porta? Är ganska sugen på det här spelet
Citera
2015-05-07, 10:46
  #9
Medlem
Kom i kontakt med spelet för någon vecka sedan och köpte det direkt. Underbart spel! Perfekta kontrollers och det är sådan stor variation i alla banor. Känns som spelet plockat det bästa från så många NES spel.
Citera
2015-06-18, 11:33
  #10
Medlem
N3ss3s avatar
Kan tipsa om att det är med på steamrean nu, en vettig peng för ett spel med extremt mycket djup. Något man kanske först inser när man tittar på speedruns.

Kan rekommendera videon från AGDQ sist där utvecklarna körde kommentarer via skype.
Citera
2015-10-03, 14:57
  #11
Medlem
Banzai-Perkeles avatar
Liten bump.

Jag hämtade expansionen Plague of Shadows häromdagen och har roat mig kungligt sedan dess.

I den spelar man alltså som bossen Plague Knight och det känns på många sätt som en helt nytt spel då "Pestis" har en helt annan uppsättning talanger än Shovel Knight. Hans hoppmekanik tar en stund att vänja sig vid, han kan t.ex. dubbelhoppa, samt göra ett lurigt trippelhopp genom att utnyttja en explosion. Han tål inte heller riktigt lika mycket stryk som Shovel Knight, så hans taktik bygger mer på att göra skada på tryggt avstånd med hjälp av bomber och supa till på alkemiska brygder för att få buffs.

Banorna är ungefär desamma som i originalet, men det finns små skillnader och nya vägar att ta som är anpassade för Plague Knights unika färdigheter.

Om ni gillade Shovel Knight, kommer ni nog gilla detta också. Nya utmaningar och kanske något svårare än originalspelet.
Citera
2015-12-04, 23:10
  #12
Medlem
N3ss3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Banzai-Perkele
Liten bump.

Jag hämtade expansionen Plague of Shadows häromdagen och har roat mig kungligt sedan dess.

I den spelar man alltså som bossen Plague Knight och det känns på många sätt som en helt nytt spel då "Pestis" har en helt annan uppsättning talanger än Shovel Knight. Hans hoppmekanik tar en stund att vänja sig vid, han kan t.ex. dubbelhoppa, samt göra ett lurigt trippelhopp genom att utnyttja en explosion. Han tål inte heller riktigt lika mycket stryk som Shovel Knight, så hans taktik bygger mer på att göra skada på tryggt avstånd med hjälp av bomber och supa till på alkemiska brygder för att få buffs.

Banorna är ungefär desamma som i originalet, men det finns små skillnader och nya vägar att ta som är anpassade för Plague Knights unika färdigheter.

Om ni gillade Shovel Knight, kommer ni nog gilla detta också. Nya utmaningar och kanske något svårare än originalspelet.

Det här hade jag helt missat men skall utan tvekan titta på det.

Jag har lite tid över i helgen så det vore roligt att faktiskt lägga tid på det här. Är det i stort sett samma typ av spel, eller är bossfighterna tunade annorlunda?
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback