2005-08-26, 20:57
Medlem
brtkrbzhnvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av joannaw
a?
oorganiserad
u?
tvåårsavtal
e?
i?
nyympad
träämne
ö?

Hjälp mig gärna med luckorna! Edit: särskilt ö som är helt omöjligt!

Bussen har ju redan givit ett *aa*-ord, men dessa finns i SAOL:
U:
E:
I:
För *öö* fås inga resultat, men frööverskott torde väl vara ett ord så gott som något.
Citera
2005-08-26, 21:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av brtkrbzhnv
Bussen har ju redan givit ett *aa*-ord, men dessa finns i SAOL:
/.../
För *öö* fås inga resultat, men frööverskott torde väl vara ett ord så gott som något.
Oj! Tack så mycket! Jag hann komma på något på i och e under tiden, men det fanns visst en hel del att välja på. Jag visste inte att man kunde söka på det sättet, men nu vet jag! Och ordet frööverskott är inte att förakta heller.
Citera
2005-08-26, 21:05
Medlem
brtkrbzhnvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arlaharen
Att se (grundform) --> jag ser --> jag är seende
...så tänkte jag

Det finns ock ett neutralt ord seende 'att se', en avledning av verbet se. Huruvida presensparticipformen skall ses som en form av verbet eller som ett extremt regelbundet avlett ord tycks vara en aning kontroversiellt, men åtminstone vid Stockholms Universitet – där jag studerade – fanns en preferens åt det senare hållet.
Citera
2005-08-27, 00:46
Medlem
hårdkårs avatar
Själv är jag en Boobo.
Citera
2005-08-27, 00:51
Bannlyst
Aardvark (ett afrikanskt jordsvin)
Citera
2005-08-27, 10:42
Medlem
sp3tts avatar
Citat:
Det finns ock ett neutralt ord seende 'att se', en avledning av verbet se. Huruvida presensparticipformen skall ses som en form av verbet eller som ett extremt regelbundet avlett ord tycks vara en aning kontroversiellt, men åtminstone vid Stockholms Universitet – där jag studerade – fanns en preferens åt det senare hållet.

Particip är böjda former av verb, så kallade infinita former.
Citera
2005-08-27, 12:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stargazer
Aardvark (ett afrikanskt jordsvin)

Rättare sagt det afrikanska namnet på ett jordsvin och är således inte ett svenskt ord och dessutom inte mer än ett namn.
Citera
2005-08-27, 12:20
Medlem
Fula Gubbens avatar
I gamla romaner kan man läsa att "X runkade på huvudet", vilket kan se festligt ut.

Ja, oomkullrunkelig har ungefär denna betydelse, och används oftast i sammanställningar av typen "Det är en oomkullrunkelig sanning att...". Betydelsen är oftast abstrakt, men bör kunna fungera även i konkret mening, som t ex "Toni Kuivasto är en oomkullrunkelig back i Djurgårdens fotbollslag...".

- F.G

Citat:
Ursprungligen postat av Ruskigbuss
Oomkullrunkeligt kommer ur ordet runka som faktiskt betyder att skaka eller föra fram och tillbaka. T ex kunde det stå i gamla texter att man runkade på huvudet i stället för att man skakade. Sumprunkare är ju ett gammalt hederligt yrke med samma ord i titeln.

Och om något är omkullrunkeligt så går det att skaka, dvs oomkullrunkeligt är något som är sant och omöjligt att motbevisa.

Tror jag.
Citera
2005-08-27, 16:41
Medlem
brtkrbzhnvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sp3tt
Particip är böjda former av verb, så kallade infinita former.

Som sagt ses de ofta som en egen ordklass eller två egna ordklasser; i ett av Stockholms universitets lingvistiska institution utgivet kompendium i min ägo finns perfekt particip och presens particip nämnda som tänkbara ordklasser. ("Eftersom det är svårt att placera in alla ord i det svenska språket i ordklasserna ovan kan man tänka sig ytterligare några ordklasser för svenskans del")

Varför du överhuvud gjorde något så löjligt som att försöka rätta mig i denna fråga – när jag redan tydligt förklarat att frågan kring participens ordklassindelning är kontroversiell – förstår jag ej.
Citera
2005-08-27, 16:45
insomnias avatar
Citat:
Orden har felstavats och skall inte hava dubbelvokal.

EDIT: Ord med trippelvokal:
Hawaiiideal, voodooorkester, yankeeerfarenhet.
Ord med kvadrupelvokal:
zoooordning, voodoooomvänd(?).

Är inte dessa ord "förbjudna"? Alltså att man tar bort en vokal ifall det blir 3 i rad?
Citera
2005-08-27, 19:19
Medlem
Cabrons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av insomnia
Är inte dessa ord "förbjudna"? Alltså att man tar bort en vokal ifall det blir 3 i rad?
Med konsonanter är det så i alla fall.

Dräparen innehåller fyra vokaler: Råååål.
Citera
2005-08-27, 19:22
Medlem
CrapOramas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spader
Satt och pratade med en kompis från Holland om det här.
Och insåg då att det kanske inte finns så många, om ens ett halvt dussin or med två likadana vokaler efter varandra.

Kom bara på zoo och leende själv.

(det är ju som bekant väldigt vanligt med två identiska vokaler efter varandra i det holländska språket, men inte i det svenska... eller?)

/Spader

Zoo är väl ändå inte ett svenskt ord?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in