Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 2
  • 3
2015-05-26, 06:48
  #25
Medlem
Lånar den här tråden så jag slipper skapa en ny. Har ett problem med Malwarebytes. Sen några månader tillbaka hittar den aldrig några skadliga objekt när jag skannar. Det står "no malicious items were detected" -- trots detta står det på Dashboard-sidan "Threat detected a minute ago" efter att jag skannat. Den ger alltså tvetydigt budskap. Fattar inte. Hjälp?
Citera
2015-05-26, 09:54
  #26
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fomalhaut
Lånar den här tråden så jag slipper skapa en ny. Har ett problem med Malwarebytes. Sen några månader tillbaka hittar den aldrig några skadliga objekt när jag skannar. Det står "no malicious items were detected" -- trots detta står det på Dashboard-sidan "Threat detected a minute ago" efter att jag skannat. Den ger alltså tvetydigt budskap. Fattar inte. Hjälp?


Börja med att uppdatera MBAM - https://www.malwarebytes.org/products/ då den senaste versionen är 2.16.1022 !

MBAM är lite otydligt när det gäller skiljandet på upptäckta spår och faktiskt malware - det låter som ett sådant fall . Skulle det hitta malware så skulle det meddela direkt men när det är spår så blir det en sorts andrahands besked .

Står det ALLTID "Threat detected a minute ago" ?

Har du "gått in i" programmet för att se om det finns mer info ?
Citera
2015-05-26, 20:09
  #27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 1FF
Börja med att uppdatera MBAM - https://www.malwarebytes.org/products/ då den senaste versionen är 2.16.1022 !

MBAM är lite otydligt när det gäller skiljandet på upptäckta spår och faktiskt malware - det låter som ett sådant fall . Skulle det hitta malware så skulle det meddela direkt men när det är spår så blir det en sorts andrahands besked .

Står det ALLTID "Threat detected a minute ago" ?

Har du "gått in i" programmet för att se om det finns mer info ?

Tack för svaret!

Alltså jag hade en äldre version (trodde de uppdaterades automatiskt när man tog "database update" då jag TROR jag fått en ny layout genom att göra så tidigare). Tidigare stod det på huvudsidan (dashboard) när datorn senast hittat hot. Det stod alltid "threat detected [datumet då jag senast scannade]" -- eller, typ "... minutes/hours ago" om jag hade scannat den dagen. Men på scanning-sidan stod det alltid "no threat detected" och det fanns inga föremål att sätta i karantän och ta bort.

Nu när jag har uppdaterat står det dumt nog inte längre när hot senast upptäcktes. Har de tagit bort den informationen eller kommer det börja synas där igen så fort jag haft ett hot med den här versionen?

Undra om det bara var någon bugg det där andra. Vet inte hur man går in och tittar i programmet.

Ser att ett alternativ som heter "scan for rootkits" initialt inte är ikryssat. Borde jag aktivera det?
__________________
Senast redigerad av Fomalhaut 2015-05-26 kl. 20:40.
Citera
2015-05-26, 20:40
  #28
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fomalhaut
Tack för svaret!

Alltså jag hade en äldre version (trodde de uppdaterades automatiskt när man tog "database update" då jag TROR jag fått en ny layout genom att göra så tidigare). Tidigare stod det på huvudsidan (dashboard) när datorn senast hittat hot. Det stod alltid "threat detected [datumet då jag senast scannade]" -- eller, typ "... minutes/hours ago" om jag hade scannat den dagen. Men på scanning-sidan stod det alltid "no threat detected" och det fanns inga föremål att sätta i karantän och ta bort.

Nu när jag har uppdaterat står det dumt nog inte längre när hot senast upptäcktes. Har de tagit bort den informationen eller kommer det börja synas där igen så fort jag haft ett hot med den här versionen?

Undra om det bara var någon bugg det där andra.

Uppdaterings problem - bl.a - var tidigare en bugg .

Låter ännu mer som spår/malware info förvirring .

Kommer synas så fort hot hittas - gör en full skan nu efter uppdat. vetja .
Citera
2015-05-29, 21:19
  #29
Medlem
Men ska jag aktivera rutan "scan for rootkits"?
Citera
2015-05-30, 00:16
  #30
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fomalhaut
Men ska jag aktivera rutan "scan for rootkits"?


Det är ju valfritt - men varför inte .

Gå igenom avancerade inställningar också !
Citera
2015-06-01, 18:50
  #31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 1FF
Det är ju valfritt - men varför inte .

Gå igenom avancerade inställningar också !

Vet inte vad rootkits innebär. Antar "nackdelen" är att genomsökningen tar längre tid.
Citera
2015-06-01, 19:03
  #32
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fomalhaut
Vet inte vad rootkits innebär. Antar "nackdelen" är att genomsökningen tar längre tid.


Rootkit - http://sv.wikipedia.org/wiki/Rootkit

Förvisso , men i MBAM så går den fort och det är inte det som gör att skanningen tar tid .

Extrasnabb skanning duger oftast bra men ibland , när man vet att det kan vara motiverat så kan man köra Hotskanningen .
Citera
2015-08-24, 11:30
  #33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 1FF
Börja med att uppdatera MBAM - https://www.malwarebytes.org/products/ då den senaste versionen är 2.16.1022 !

MBAM är lite otydligt när det gäller skiljandet på upptäckta spår och faktiskt malware - det låter som ett sådant fall . Skulle det hitta malware så skulle det meddela direkt men när det är spår så blir det en sorts andrahands besked .

Står det ALLTID "Threat detected a minute ago" ?

Har du "gått in i" programmet för att se om det finns mer info ?

Jaså? Den senaste gratisversionen är, enligt hemsidan 2.1.8.1057......
Citera
2015-08-24, 11:35
  #34
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av intePK14
Jaså? Den senaste gratisversionen är, enligt hemsidan 2.1.8.1057......

Ja NU ja .
Citera
2015-08-24, 16:38
  #35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 1FF
Ja NU ja .

OK, tack för infon.
Citera
  • 2
  • 3

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback