Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-07-02, 11:00
  #1
Medlem
vitmalads avatar
Jag har en tanke om att eventuellt försöka lifta till Indien till hösten. Säkert har jag en väldigt romantiserad bild av hur det kommer bli, men är fortfarande väldigt sugen på att försöka. Det får bli vad det blir.

Jag har liftat en del förut, men bara i Norden. Jag tänker vara beredd att ta buss/tåg vissa sträckor om det krävs pga för svårt att få lift/allt för osäkert att lifta. Tid har jag oändligt och pengar ca 80 000.

Det som känns som det största hindret är visum, främst till Iran och Pakistan. Av vad jag förstått kräver dessa ganska specifika datum som man tar sig in i landet. Kanske är det enklare att göra det via Ryssland-Kazakstan-Kina?

Vad tror ni som är lite mer rutinerade resare? Är det ens möjligt? Vad bör jag tänka på?
Citera
2014-07-02, 11:32
  #2
Medlem
Leijonas avatar
När jag var i Kina 2007 så behövde jag visum för infärds- och utfärdsdatum
Citera
2014-07-02, 11:57
  #3
Medlem
BernardLoutres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leijona
När jag var i Kina 2007 så behövde jag visum för infärds- och utfärdsdatum


Same same år 2013. Och Ryssland lär inte vara så mycket enklare.
Citera
2014-07-03, 10:23
  #4
Medlem
Kina kräver in och utresebiljett , en detaljerad resplan och bokade rum första nätterna . När du väl har anlänt så kan du dumpa bokningar och resplanen. Jag flög in från Burma i vintras , reste i Yunnan och. Kham/östra Tibet , och flög hem från Chengdu istället för för Kathmandu som det stod i visumansökan.
Karakoram Highway till Pakistan stänger för vintern i december . Buss , inte lifta : övriga resor i NWFP ( Gilgit osv. ) kräver tillstånd och poliseskort.
Citera
2014-07-04, 10:50
  #5
Medlem
meinhoonkauns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vitmalad
Jag har en tanke om att eventuellt försöka lifta till Indien till hösten. Säkert har jag en väldigt romantiserad bild av hur det kommer bli, men är fortfarande väldigt sugen på att försöka. Det får bli vad det blir.

Jag har liftat en del förut, men bara i Norden. Jag tänker vara beredd att ta buss/tåg vissa sträckor om det krävs pga för svårt att få lift/allt för osäkert att lifta. Tid har jag oändligt och pengar ca 80 000.

Det som känns som det största hindret är visum, främst till Iran och Pakistan. Av vad jag förstått kräver dessa ganska specifika datum som man tar sig in i landet. Kanske är det enklare att göra det via Ryssland-Kazakstan-Kina?

Vad tror ni som är lite mer rutinerade resare? Är det ens möjligt? Vad bör jag tänka på?
Gränsen Iran-Pakistan är tyvärr numera stängd för de flesta nationaliteter, så den vägen kan du nog glömma. Karakorum Highway är som sagt bara farbar under sommaren, men är en av världens mest fantastiska vägar.
Citat:
Ursprungligen postat av vistet
Karakoram Highway till Pakistan stänger för vintern i december . Buss , inte lifta : övriga resor i NWFP ( Gilgit osv. ) kräver tillstånd och poliseskort.
Det behövs inga tillstånd för att resa längs KKH och eskorten genom Kohistan har upphört. Tillstånd (NOC) behövs dock för eventuella avstickare till t ex Chitral-Peshawar, Swat eller Azad Kashmir.

Sen det här med att "lifta". Det finns ingen tradition av att lifta i mellanöstern/centralasien/pakistan, om man med lifta menar att man åker gratis. Det är vanligt att privata fordon plockar upp resenärer längs vägarna, men samtliga förväntas betala sin del av bränslekostnaderna.
Citera
2014-07-05, 01:32
  #6
Medlem
Mulla Krekars avatar
En polare till mig fick för sig att han skulle köra bil till Indien, tror inte han tänkte så långt som på t.ex visum o sånt. Men han kom till Båstad, sedan gick bilen sönder...
Citera
2014-07-06, 05:37
  #7
Medlem
christerys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mulla Krekar
En polare till mig fick för sig att han skulle köra bil till Indien, tror inte han tänkte så långt som på t.ex visum o sånt. Men han kom till Båstad, sedan gick bilen sönder...

Jag skulle säga att han nog hade tur som fick förhinder på en såpass oplanerad resa.
Citera
2014-07-06, 13:51
  #8
Medlem
Hocusfocuss avatar
Jag har själv tänkt ta mig från Turkiet till Indien utan flygplan, men gränsen mellan Iran och Pakistan ska tydligen vara rätt sketchy nu så jag får väl flyga över Pakistan för det är ändå Iran och Indien som är huvudmålen.

Visum till Iran hittar du här: http://www.iran.se/en/consular-secti...n-tourist-visa

Visum till Indien: http://www.in.ckgs.se/apply-for-a-visa/about-visa.html

Det ska även gå att göra i Turkiet, men då måste du vänta där nån vecka eller så och det är skönt att ha allt klart när man ger sig iväg.
Citera
2014-07-08, 18:40
  #9
Medlem
Mulla Krekars avatar
Är ju inte helt säkert att lifta heller, kom o tänka på hon som skulle "visa att världen inte alls är ond", o skulle lifta till Libanon...

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article11390403.ab

Hennes döda kropp hittades naken, skändad o våldtagen...
Citera
Denna tråd visas även på Travel Forum:
http://www.travelforum.se/f2402829

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback