Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-07-01, 23:27
  #1
Medlem
56ks avatar
Vad jag vet så står det ingenstans i bibeln att Lucifer ska ha begått onda gärningar.
Gud dödade alla förstfödda i Egypten samt skickade på dem olika sorters plågor, sen har vi syndafloden där hela jordens befolkning dog förutom Noah och djuren.
Det vi egentligen vet om Lucifer (satan) är att han var/är ljusets ängel och att han blev fördömd till jorden för att han inte lydde Gud.

De säger att Lucifer ljusbringaren är roten till allt ont men hur kan någon som inte har begått en ond gärning vara ondskan själv.
Gud dock agerar som en envåldshärskare som massmördar och fördömer och lägger skulden på Lucifer.
Gud skapade änglarna och enbart gud kan vara roten till allt ont då han skapade ondska.

Det kan vara så att Lucifer ljusbringaren förstod vilka hemskheter Gud skulle utsätta människan för och försökte stoppa Gud men förlorade slaget och blev utnämnd som världshistorians största skurk.
Citera
2014-07-01, 23:57
  #2
Medlem
Xinnehs avatar
Eller så är allt ett påhitt av ett gäng med gamla gubbar i en öken med för mycket fritid
Citera
2014-07-02, 00:14
  #3
Medlem
MentosFruitcores avatar
http://dwindlinginunbelief.blogspot....-in-bible.html

http://dwindlinginunbelief.blogspot....an-or-god.html

Ytterst trådrelevant länk.

Guds killcount: 24,994,828 alernativt 2,821,364 beroende på hur man räknar

Djävulens killcount: 10

"No contest".
Citera
2014-07-02, 00:14
  #4
Medlem
Bogomils avatar
Vi "VET" inget om sånt, när underlaget är en extrakosmisk, metafysisk spekulation; som är ofalsifierbar.

Om det däremot rör sig om dom delar av bibeln som är kosmos-relaterande eller antropomorficerade kommer vi in på "vetandes" område.

Så det blir en fråga om vilket perspektiv det betraktas från.
Citera
2014-07-02, 00:21
  #5
Medlem
goran744s avatar
Tydligen trotsade han Gud, och en del tror att satans uppgift är att fresta och du skall stå emot, då blir det du som valt själv eller inte valt dina handlingar.
Ett slags sammarbete. Gud och Satan emellan.
Eller också var det ren trots. Vilket jag inte förstår heller eftersom Gud skapade satan också.
Jag förstår inte alls det där.
Citera
2014-07-02, 00:24
  #6
Avstängd
saggelitens avatar
Tror du att Jesus är en lögnare?
Citera
2014-07-02, 00:34
  #7
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av goran744
Tydligen trotsade han Gud, och en del tror att satans uppgift är att fresta och du skall stå emot, då blir det du som valt själv eller inte valt dina handlingar.
Ett slags sammarbete. Gud och Satan emellan.

Citat:
Eller också var det ren trots. Vilket jag inte förstår heller eftersom Gud skapade satan också.
Jag förstår inte alls det där.

Det är inte så konstigt, eftersom det är svårt att reda ut 'guds' motiver mitt i den kristna GT-apologetiken. Allt är dock tydligt granskat och kritiserat på tråden om teodicé-frågan.
Citera
2014-07-02, 00:35
  #8
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av saggeliten
Tror du att Jesus är en lögnare?

Och vilket perspektiv kan/borde användas för att besvara en sån fråga?
Citera
2014-07-02, 00:36
  #9
Medlem
goran744s avatar
Nej! Jesus är sant men själva historien är konstig runt Satan och Gud. Varför hade Gud ett träd med äpplen i paradiset om vi inte fick äta av det? Och varför sa Gud att vi inte fick äta från det?
Vems var äpplena då?
Varför ställde Gud ett äppelträd som inte fick röras? Vem skulle få ta del av kunskapens träds äpplen?
Citera
2014-07-02, 00:39
  #10
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av goran744
Nej! Jesus är sant

Hur .. varför?

Citat:
men själva historien är konstig runt Satan och Gud. Varför hade Gud ett träd med äpplen i paradiset om vi inte fick äta av det? Och varför sa Gud att vi inte fick äta från det?
Vems var äpplena då?
Varför ställde Gud ett äppelträd som inte fick röras? Vem skulle få ta del av kunskapens träds äpplen?

Gör dig nu besväret med att sätta dig in i teodicé-frågan så vi inte behövar upprepa det hela från ruta étt.
Citera
2014-07-02, 00:41
  #11
Medlem
goran744s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Hur .. varför?



Gör dig nu besväret med att sätta dig in i teodicé-frågan så vi inte behövar upprepa det hela från ruta étt.

Ja ska det men vet inte var jag kan läsa teodice frågan?
Citera
2014-07-02, 00:49
  #12
Medlem
goran744s avatar
Så här stod det. Ganska intressant och ungefär som jag tänker fram och tillbaka.

Antingen vill Gud utplåna allt det onda, men kan inte. Eller så kan han det men vill inte. Eller så varken kan han eller vill det. Om han vill men inte kan är han maktlös, vilket går mot hans natur. Om han kan men inte vill, så är han ond, vilket också är mot hans natur. Om han varken vill eller kan, är han både ond och svag och är alltså inte Gud. Men om han vill och kan, vilket som stämmer överens med vem han är, varifrån kommer då det onda och varför gör han inget åt det?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback