Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2014-07-01, 12:00
  #1
Medlem
koediffs avatar
Ni damer och herrar som klär er klassiskt, vad har ni på er när det regnar?
Citera
2014-07-01, 12:54
  #2
Medlem
mastejags avatar
Paraply och möjligen galoscher. Även en Rainmac kan ju vara gångbar.
Citera
2014-07-01, 13:10
  #3
Medlem
HimmelsBlaus avatar
Oftast trenchcoat och paraply. Galoscherna har jag slutat med då de bara går sönder hela tiden.

Däremot har jag insett att det är svårt att klä sig snyggt när det både är varmt och regnar.
Citera
2014-07-01, 16:23
  #4
Medlem
Failminens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HimmelsBlau
Däremot har jag insett att det är svårt att klä sig snyggt när det både är varmt och regnar.
Ähh, det är ju bara att ha på sig det vanliga men istället vara lite extra skicklig med paraplyet.
Citera
2014-07-01, 17:52
  #5
Medlem
zala's avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HimmelsBlau
Oftast trenchcoat och paraply. Galoscherna har jag slutat med då de bara går sönder hela tiden.
.
Ett jävla otyg när de ska gå sönder och kostar 800 kr styck eller vad det är. Man kan laga dem med sådan flytande gummi som man använder för sneakers och liknande men det är ju lite jobbigt att behöva göra.
Citera
2014-07-01, 18:39
  #6
Medlem
Failminens avatar
Varför inte en banangul regnrock?
http://asuitablewardrobe.blogspot.se...llies.html?m=1
Citera
2014-07-01, 22:52
  #7
Medlem
Beerzuuls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zala'
Ett jävla otyg när de ska gå sönder och kostar 800 kr styck eller vad det är. Man kan laga dem med sådan flytande gummi som man använder för sneakers och liknande men det är ju lite jobbigt att behöva göra.
Mina Swims gick sönder, köpte ett par för 149:- på Clas Ohlsson som känns mer gedigna.
Citera
2014-07-01, 23:51
  #8
Medlem
koediffs avatar
Tycker ni att en sån (Stutterheim Arholma) platsar i en klassisk garderob? I lämplig färg förstås.

Personligen finner jag det lite märkligt att just regnkläder inte har en mer självklar plats i den klassiska stilen. Speciellt med tanke på att det mesta har sitt ursprung i England, där regnar det ju jämt. Men det kanske bara är jag som är okunnig
Citera
2014-07-02, 01:36
  #9
Medlem
Vingummis avatar
Banangul rock med matchande gummistövlar och sydväst. På riktigt, swims-galoscher (mina har hållit bra) och paraply.
Citera
2014-07-02, 08:42
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av koediff
Tycker ni att en sån (Stutterheim Arholma) platsar i en klassisk garderob? I lämplig färg förstås.

Personligen finner jag det lite märkligt att just regnkläder inte har en mer självklar plats i den klassiska stilen. Speciellt med tanke på att det mesta har sitt ursprung i England, där regnar det ju jämt. Men det kanske bara är jag som är okunnig

Beige/marinblå trenchcoat/carcoat = klassiska, brittiska regnkläder.
Citera
2014-07-02, 09:44
  #11
Medlem
hoodogs avatar
Det mest uppenbara svaret (som redan tagits upp) är helt klart en fullängds-trenchcoat tillsammans med ett paraply. Det behövs väl inget mer än så?
Citera
2014-07-02, 16:33
  #12
Medlem
Vergangenheits avatar
Huruvida något mer än lång trench, paraply och eventuellt galoscher behövs är förstås lite beroende på var man ska vistas. I stan blir det måhända inte så elegant att tillgripa något mer än så, men är man på lantstället och ska ut på promenad i hällregnet kan det kanske vara lämpligt med något lite mer rejält och rustikt.

En lite längre och ordentligt vaxad oljerock fungerar förstås vid båda tillfällena. Ja, kanske inte till kostym i stadsmiljö, om det inte är en grov tweedkostym (vilket en del personer möjligen skulle dra sig för att bära innanför stadsmuren hur som helst).
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback