Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 2
  • 3
2014-09-17, 01:21
  #25
Medlem
O.J-Kushs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kranpunkten
Låter grymt! Så bolivia är en bra startpunkt då? Kanske 1månad intensiv spanskapluggande (och jag förbereder mig så gott jag kan på egen hand hemma i sverige) eller hur djupt behöver man dyka i språket egentligen för att få ut det mesta som du säger?, jag tror ju inte att jag kommer bli flytande direkt.. men sen antar jag att man kan plugga lite på egen hand under resans gång också..

Hur är jobb möjligheterna där? För ifall jag säger upp mig från jobbet så har jag ju som sagt all tid i världen, och jag är inte super pryd så jag kan lätt tänka mig leva billigt samt jobba för att få vara iväg sålänge som möjligt..

Edit: höll du dig bara runt SA under din 1år&1månads tid, eller flängde du runt lite här&var på dom pengarna?

Vet inte hur det ser ut med den ekonomiska biten att flyga in till Bolivia direkt, skulle säga att Rio / Sao Paolo är en grym start på resan, se lite av södra Brasilien med strand, bad, fest, surf, paradis öar osv.. Och sen dra över mot Bolivia, då hinner man också se Pantanal som är en våtmark fullt med balla djur!

Jag pratade ingen spanska när jag anländ i Bolivia och är nu flytande, tog ca60h med privat lärare och efter det så var det bara träna.

Att få jobb där du får betalt tror jag är svårt /du får så sjukt lite betalt att det inte är värt det, enklare att hitta ställen där du arbetar mot mat och boende (relativt enkelt), detta är oftast på hostel där du får städa / jobba nattskift / stå i baren.. Rätt soft! Speciellt när man inte har någon tidpress på sig, saker får ta sin tid.

Jag var borta närmare ett och ett halvt år men då damp det ner 30lök till + jag var tvungen nalla lite från sparkontot för att ha råd med biljetten hem, hehe..

Kom ihåg att Brasilien, Uruguay, Chile, Argentina är dem dyraste länderna.
Citera
2014-09-17, 09:44
  #26
Medlem
luckylucazs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kranpunkten
man kan alltså enkelt hitta spanskakurser där nere då?
ifall t/r kostar lika mycket som en enkel så kan jag väl likaväl ta T/R, saken är den att jag lämnade in ansökan om tjänsteledighet på jobbet i måndags, då på 8 månader, men jag är 80% säker på att dom inte kommer ge mig så mycket ledigt, och då säger jag helt enkelt upp mig och reser ändå, och då har jag ju all tid i världen (eller sålänge pengarna räcker) jag har sparat ihop ca hundratusen, går väl ner på nittotusen nånting efter jag köpt all utrustning jag kommer behöva (börjat kolla runt lite på packningsguider osv) men drar jag till Australien så är tanken att inte bara glida runt utan då börja arbeta också, mina vänner som drar dit i slutat av Oktober hade tänkt bosätta sig där en längre tid, alltså skaffa boende och jobb, så jag kan chilla lite med backpackandet då och sen kanske utforska även Australien när jag känner att jag har uppe kassan igen
Jag vet inte, tycker jag låter lite naiv, har ju som sagt 0 erfarenhet av att resa runt i världen

Knepig fråga. Det är möjligt att flyga billigt enkel väg till Sydamerika, men det kräver mycket jobb från din sida. T.ex. kan du flyga budget till Florida med Norwegian, och sedan vidare med Spirit (amerikanskt budgetbolag) till Sydamerika, och på så sätt komma ner för bara några tusenlappar. Men det innebär separata bokningar, evt flygplatsbyten, evt krångel med enkelbiljetter, och allt vad budgetbolag innebär (betala för mat/bagage, inga poäng, ingen ersättning vid försening, etc).

Det blir enklare och billigare om du bestämmer en resväg i förväg.. men så klart är det inte kul att resa på det sättet, utan flexibilitet.

O.J-Kush, hur flög du in/ut ur Sydamerika, och hur mycket betalade du?

Kolla hur det funkar med jobb i Australien, tror du måste ha visum för att jobba där. Kanske kan du jobba svart, men hur lätt är det att hitta svartjobb? Är det realistiskt att bara resa dit och förvänta sig att fylla på kassan? Australien kan vara det näst dyraste landet jag rest i (efter Norge), sjukt hur mycket de tar betalt för allt.

Citat:
Ursprungligen postat av Kranpunkten
Låter grymt! Så bolivia är en bra startpunkt då? Kanske 1månad intensiv spanskapluggande (och jag förbereder mig så gott jag kan på egen hand hemma i sverige) eller hur djupt behöver man dyka i språket egentligen för att få ut det mesta som du säger?, jag tror ju inte att jag kommer bli flytande direkt.. men sen antar jag att man kan plugga lite på egen hand under resans gång också..

Hur är jobb möjligheterna där? För ifall jag säger upp mig från jobbet så har jag ju som sagt all tid i världen, och jag är inte super pryd så jag kan lätt tänka mig leva billigt samt jobba för att få vara iväg sålänge som möjligt..

Bolivia är ett riktigt bra land att lära sig spanska i (i synnerhet Sucre), det är kanske det billigaste landet i Sydamerika, och det är turistigt med bra infrastruktur för turister och mycket att hitta på. Tyvärr är det nog dyrt att flyga in i Bolivia. Men ärligt talat skulle jag titta på det från ett större perspektiv, hur vill du resa i Sydamerika? Vilka länder vill du besöka? Flyg in i det land som är mest vettigt. Bolivia ligger ju på sätt och vis i mitten av Sydamerika och är på så sätt en ganska dålig startpunkt. Du kommer antagligen inte vilja flyga alls mellan länder i Sydamerika eftersom det är så pass dyrt (går ofta på ett par tusenlappar per flyg -- dock är inrikesflyg ofta billiga). Är det vettigt i börja din resa i Buenos Aires t.ex. så är det kanske värt att betala lite extra för att plugga spanska där.

Första resan jag gjorde till Latinamerika kunde jag heller inte ett ord, pluggade en hel del veckorna föra avresan själv med en bok från biblioteket, sedan körde jag 8 veckors intensivkurs (3-4h per dag i liten grupp) plus boende i värdfamilj. Var i princip flytande efter det. Skulle säga att efter 3-4 veckor nådde jag en nivå där jag kunde uttrycka vad jag ville på spanska och bli bättre bara genom att tala med folk.

Glöm betalt jobb i Sydamerika. Är pengar ett problem så jobba en månad extra i Sverige istället innan du reser.
Citera
2014-09-17, 14:27
  #27
Medlem
O.J-Kushs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av luckylucaz

O.J-Kush, hur flög du in/ut ur Sydamerika, och hur mycket betalade du?


Jag flög Köpenhamn - Rio för 4k enkel.. (hade en hemresa bokad med fler som jag avbokade direkt jag kom ner till ett pris av 50usd). Sen köpte jag hemresa Rio- Sthlm för 4k till, lätt värt det med tanke på att jag var helt fri att göra vad jag ville!
Citera
2014-09-17, 15:51
  #28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av luckylucaz
Knepig fråga. Det är möjligt att flyga billigt enkel väg till Sydamerika, men det kräver mycket jobb från din sida. T.ex. kan du flyga budget till Florida med Norwegian, och sedan vidare med Spirit (amerikanskt budgetbolag) till Sydamerika, och på så sätt komma ner för bara några tusenlappar. Men det innebär separata bokningar, evt flygplatsbyten, evt krångel med enkelbiljetter, och allt vad budgetbolag innebär (betala för mat/bagage, inga poäng, ingen ersättning vid försening, etc).

Det blir enklare och billigare om du bestämmer en resväg i förväg.. men så klart är det inte kul att resa på det sättet, utan flexibilitet.

O.J-Kush, hur flög du in/ut ur Sydamerika, och hur mycket betalade du?

Kolla hur det funkar med jobb i Australien, tror du måste ha visum för att jobba där. Kanske kan du jobba svart, men hur lätt är det att hitta svartjobb? Är det realistiskt att bara resa dit och förvänta sig att fylla på kassan? Australien kan vara det näst dyraste landet jag rest i (efter Norge), sjukt hur mycket de tar betalt för allt.



Bolivia är ett riktigt bra land att lära sig spanska i (i synnerhet Sucre), det är kanske det billigaste landet i Sydamerika, och det är turistigt med bra infrastruktur för turister och mycket att hitta på. Tyvärr är det nog dyrt att flyga in i Bolivia. Men ärligt talat skulle jag titta på det från ett större perspektiv, hur vill du resa i Sydamerika? Vilka länder vill du besöka? Flyg in i det land som är mest vettigt. Bolivia ligger ju på sätt och vis i mitten av Sydamerika och är på så sätt en ganska dålig startpunkt. Du kommer antagligen inte vilja flyga alls mellan länder i Sydamerika eftersom det är så pass dyrt (går ofta på ett par tusenlappar per flyg -- dock är inrikesflyg ofta billiga). Är det vettigt i börja din resa i Buenos Aires t.ex. så är det kanske värt att betala lite extra för att plugga spanska där.

Första resan jag gjorde till Latinamerika kunde jag heller inte ett ord, pluggade en hel del veckorna föra avresan själv med en bok från biblioteket, sedan körde jag 8 veckors intensivkurs (3-4h per dag i liten grupp) plus boende i värdfamilj. Var i princip flytande efter det. Skulle säga att efter 3-4 veckor nådde jag en nivå där jag kunde uttrycka vad jag ville på spanska och bli bättre bara genom att tala med folk.

Glöm betalt jobb i Sydamerika. Är pengar ett problem så jobba en månad extra i Sverige istället innan du reser.

Ar faktiskt inte sa mycket dyrare att flyga in direkt till Bolivia, kolla pa flyg till Santa Cruz.

Gallande lagprisflyg till FL och sen ner till sydamerika sa gar alla lagrpisflyg till FLL (Fort lauderdale) sa du behover byta terminal, inte flygplats.

Ersattning vid forsening utgar som vanligt vid flyg som utgar eller anlander till ett land i EU

Jag skulle inte plugga Spanska i argentina, just for att deras spanska ar valdigt speciell jamfrt med resten av latinamerika

/B
Citera
2014-09-17, 19:22
  #29
Medlem
luckylucazs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av badis
Ar faktiskt inte sa mycket dyrare att flyga in direkt till Bolivia, kolla pa flyg till Santa Cruz.

Hmm, du har kanske något bra tips igen, vad i så fall? En snabb sökning från Miami/FLL under oktober månad ger t.ex. billigaste enkelbiljett till Colombia för 1083 kr medan Santa Cruz ligger på 4729 kr. Enkel Arlanda - Santa Cruz 9341 kr, t/r 9581 kr.

Min poäng var också att Bolivia ligger lite i mitten av kontinenten... vill man t.ex. till både Peru och Argentina/Brasilien är det antagligen mer praktiskt att flyga in i en "ände" och ut från en annan.

Norwegian till Florida börjar för övrigt på 1499 kr ser jag nu, så det ger enkelbiljett Skandinavien <-> Sydamerika för runt 2500 kr, inte illa

Citat:
Ursprungligen postat av badis
Gallande lagprisflyg till FL och sen ner till sydamerika sa gar alla lagrpisflyg till FLL (Fort lauderdale) sa du behover byta terminal, inte flygplats.

Riktigt, men kanske inte så enkelt som att knata över till en annan terminal. Norwegians flyg till FLL ankommer t.ex. kl 20 på kvällen (och de flyger även till Orlando). Sannolikt får du inte tag på byte samma dag, utan får övernatta på egen bekostnad i FLL. Har du för kort layover och missar ditt byte får du ingen ersättning av flygbolaget. Kommer ditt bagage bort på första sträckan vet jag inte vad som händer, men det slutar nog inte bra.

Citat:
Ursprungligen postat av badis
Ersattning vid forsening utgar som vanligt vid flyg som utgar eller anlander till ett land i EU

Du får generellt sett ingen ersättning om du missar ditt byte vid separat bokning. Du skall få ersättning enligt EG 261/2004 vid försening ja, men lycka till med det om du flyger med ett budgetbolag! Jag har en pågående tvist sedan mars förra året gällande €600. Kommer ingenvart med den, och flygbolaget vägrar förstås ta något ansvar eller följa ARN. Jämförelsevis när jag fick problem med KLM gav de mig €600 kontant rätt i handen på flygplatsen!

Jag personligen har inget emot att krångla till det med budgetbolag och separata bokningar, men det är verkligen inte för alla. Jag har föreslagit det här på forumet så många gånger, men det slutar oftast med att folk betalar extra för att resa enklare/tryggare.
Citera
2014-09-17, 21:53
  #30
Medlem
Kranpunktens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av O.J-Kush


Citat:
Ursprungligen postat av luckylucaz


tack så mycket för era råd&hjälp !
jag vet som sagt inte riktigt vad jag vill göra eller vart jag vill åka, det ända jag är 100% på är att jag vill hika machu picchu! gärna se Amazonas och jag har stor kärlek för psykedeliskt och allt vad det innefattar så en genuin shaman ceremoni med ayuascha har jag förstått ska vara något alldeles magiskt som inte kan jämföras med något annat..
gärna liknande grejer, menar inte bara dom mest uppenbara typiska turistställena, jag vill ha en upplevelse som man inte kan få på en "vanlig" semester, alltså, leva med begränsade tillgångar (det man har i sin backpack) och inget överflöd..
Bolivia låter absolut som ett värt stopp, där man kan lära sig det spanska språket samtidigt få känna sig in i det lite..


hur fungerar det med värdfamiljer egentligen? blir man som inneboende hos en familj då ? och vart får man kontakt med dessa? via hemsidor eller får man bara fråga sig fram på plats?

och det jag menade med Australien, jag vet att man måste ha speciellt visum för att få jobba, men har inte kollat så värst mycket på det ännu, jag har hört att det ska vara på samma prisnivå som att leva i Sverige så ifall jag åker iväg med 30lök kanske från SA(och då försöker jag leva billigt samtidigt göra allt jag vill där nere) så kan man ju ta det lite lugnt med resandet och jobba lite samt dra ut på lite utflykter när man får tid till det om jag ändå ska bo där en längre stund, annars är det väl bara att dra över till asien och leva som en kung i nån månad
Citera
2014-09-17, 22:11
  #31
Medlem
luckylucazs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kranpunkten
hur fungerar det med värdfamiljer egentligen? blir man som inneboende hos en familj då ? och vart får man kontakt med dessa? via hemsidor eller får man bara fråga sig fram på plats?

Jag har bott hos värdfamiljer i flera länder, Bolivia, Ecuador, Mexiko, Colombia bl.a., och det har varit väldigt lätt att hitta dessa på plats. Ofta är det familjer som hyr ut ett par rum till i första hand studenter, du får tillgång till kök, ibland ingår halv- eller helpension (mat), språket är generellt enbart spanska. Priset är billigt, kanske en tusenlapp per månad, eller mer om mat ingår. Familjen tar ofta med dig ut på diverse utflykter och grejer så att du får en bra genuin upplevelse av hur det är att bo i landet. Eller så har det i alla fall varit för mig. Pluggar du spanska någonstans finns det nästan alltid möjlighet att bo i värdfamilj. Tips att fråga om rekommendationer väl på plats.
Citera
2014-09-17, 22:57
  #32
Medlem
Kranpunktens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av luckylucaz
Jag har bott hos värdfamiljer i flera länder, Bolivia, Ecuador, Mexiko, Colombia bl.a., och det har varit väldigt lätt att hitta dessa på plats. Ofta är det familjer som hyr ut ett par rum till i första hand studenter, du får tillgång till kök, ibland ingår halv- eller helpension (mat), språket är generellt enbart spanska. Priset är billigt, kanske en tusenlapp per månad, eller mer om mat ingår. Familjen tar ofta med dig ut på diverse utflykter och grejer så att du får en bra genuin upplevelse av hur det är att bo i landet. Eller så har det i alla fall varit för mig. Pluggar du spanska någonstans finns det nästan alltid möjlighet att bo i värdfamilj. Tips att fråga om rekommendationer väl på plats.

Vad föredrar du då? Värdfamilj eller hostel? Vad är billigast om man tänker lång sikt säg under 1 månads tid..
Blir det ingen nackdel att man inte träffar så många andra när man bor hos en värdfamilj, tänker andra backpackers som man kan gå på olika utflykter med samt snacka engelska med, kan tänka mig att de är skitjobbigt den första månaden om man inte ens kan göra sig förstådd på spanska språket.
Citera
2014-09-18, 00:25
  #33
Medlem
O.J-Kushs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kranpunkten
Vad föredrar du då? Värdfamilj eller hostel? Vad är billigast om man tänker lång sikt säg under 1 månads tid..
Blir det ingen nackdel att man inte träffar så många andra när man bor hos en värdfamilj, tänker andra backpackers som man kan gå på olika utflykter med samt snacka engelska med, kan tänka mig att de är skitjobbigt den första månaden om man inte ens kan göra sig förstådd på spanska språket.

Jag har inte riktigt bott i värdfamilj på det där sättet, men en känsla jag alltid haft är att om du bor med lokala personer, så är dem oftast upptagna på dagtid, vilken gör att om du inte känner annat folk i staden så kan det bli mycket ensam tid, kontra ett hostel där det jämnt hänger backpackers som vill festa, utforska städer, fara på aktiviteter osv.

Nu lät jag sjukt negativ om att bo med lokala personer, dem bästa minerna jag har från tiden i sydamerika är med dem!

En mix av båda kan vara att rekommendera!
Citera
2014-09-18, 06:13
  #34
Medlem
luckylucazs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kranpunkten
Vad föredrar du då? Värdfamilj eller hostel? Vad är billigast om man tänker lång sikt säg under 1 månads tid..
Blir det ingen nackdel att man inte träffar så många andra när man bor hos en värdfamilj, tänker andra backpackers som man kan gå på olika utflykter med samt snacka engelska med, kan tänka mig att de är skitjobbigt den första månaden om man inte ens kan göra sig förstådd på spanska språket.

Några anledningar till varför jag hade valt värdfamilj:

- Nästan garanterat billigast.
- Snabbaste sättet att lära sig språket.
- Alla familjer jag bott med har haft andra studenter boende hos dem som jag umgåtts med.
- Vad är du ute efter? Intresserad av att lära dig landets kultur, eller i första hand att bli full? Festa med andra européer kan du göra på vandrarhemmet i Stockholm.
- Du kommer bo på hostel de följande 7 månaderna.
- Familjen tar med dig på utflykter och upplevelser som du inte kan få genom hostels.
- Tänker jag tillbaka på roligast jag haft utomlands under 10 års resande står dessa ut.
Citera
2014-09-22, 19:26
  #35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av luckylucaz
Hmm, du har kanske något bra tips igen, vad i så fall? En snabb sökning från Miami/FLL under oktober månad ger t.ex. billigaste enkelbiljett till Colombia för 1083 kr medan Santa Cruz ligger på 4729 kr. Enkel Arlanda - Santa Cruz 9341 kr, t/r 9581 kr.

Min poäng var också att Bolivia ligger lite i mitten av kontinenten... vill man t.ex. till både Peru och Argentina/Brasilien är det antagligen mer praktiskt att flyga in i en "ände" och ut från en annan.

Norwegian till Florida börjar för övrigt på 1499 kr ser jag nu, så det ger enkelbiljett Skandinavien <-> Sydamerika för runt 2500 kr, inte illa



Riktigt, men kanske inte så enkelt som att knata över till en annan terminal. Norwegians flyg till FLL ankommer t.ex. kl 20 på kvällen (och de flyger även till Orlando). Sannolikt får du inte tag på byte samma dag, utan får övernatta på egen bekostnad i FLL. Har du för kort layover och missar ditt byte får du ingen ersättning av flygbolaget. Kommer ditt bagage bort på första sträckan vet jag inte vad som händer, men det slutar nog inte bra.



Du får generellt sett ingen ersättning om du missar ditt byte vid separat bokning. Du skall få ersättning enligt EG 261/2004 vid försening ja, men lycka till med det om du flyger med ett budgetbolag! Jag har en pågående tvist sedan mars förra året gällande €600. Kommer ingenvart med den, och flygbolaget vägrar förstås ta något ansvar eller följa ARN. Jämförelsevis när jag fick problem med KLM gav de mig €600 kontant rätt i handen på flygplatsen!

Jag personligen har inget emot att krångla till det med budgetbolag och separata bokningar, men det är verkligen inte för alla. Jag har föreslagit det här på forumet så många gånger, men det slutar oftast med att folk betalar extra för att resa enklare/tryggare.

Kor du via FLL, ja da are det dyrare till Bolivia an till Col, FLL till Col ar ju narmast att likna vid en lokalbuss.

men kollar du Arn till Col eller chile eller Rio, sa ar det inte nagon storre skillnad mot att flyga direkt till Bolivia.

Och ja, du far sjalvklart planera dina byten med lagprisbolag med marginal.
Flog MDE-FLL-Arn nyligen med 3.5h uppehall i FLL, holl nastan pa att missa flyget fran FLL till ARN

/B
Citera
  • 2
  • 3
Denna tråd visas även på Travel Forum:
http://www.travelforum.se/f2402172

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback