Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2014-07-01, 00:25
  #1
Medlem
Hej!

Skall påbörja civilingenjörsstudier till hösten och tänkte köpa en ny dator. Just nu har jag en Macbook Pro 13" Early 2011 som tjänat mig väl genom åren, men den börjar bli seg (trots att jag har 16 GB RAM men jag tror inte den nyttjar allt) och kan driva mig till vansinne när jag har flera saker igång.

Vad kommer jag behöva eller använda datorn till?
  • Programmering i Java och Python. Kodning i Latex.
  • Beräkningar i Matlab och Mathematica
  • Adobe Illustrator (ingenting särskilt komplicerat)
  • Vardagligt surf och musik
  • Ordbehandling
  • Aktieverktyg (som dock skulle kräva någon sorts Windows emulator)
  • TV serier

Kan ha glömt något! Fråga gärna "Skall du använda den till det här, eller det här, eller blablabla" så att jag gör ett bättre val.

Jag skall inte spela på datorn (det har jag en stationär för). Jag förstår att en Windows laptop kanske skulle passa mig bättre på några sätt, men då jag har Appleprodukter i stort sett hela hushållet har jag blivit väldigt bekväm med integreringen mellan dessa. Jag gillar även enkelheten och pålitligheten i OS:et samt datorns hållbarhet. En Windowsdator vill jag därför helst inte ha men om jag får något riktigt riktigt bra tips inom min prisklass så kan jag överväga det.

Av Macbook Air och Pro funderar jag på att skaffa en Air. Varför? För att den nog är mycket bekvämare att släpa med mig överallt (jag har med mig min laptop ganska ofta). Jag är dock fundersam när det kommer till prestandaskillnaden mellan dessa. Hur stor skillnad är det egentligen? Vad tror ni passar mig bäst? Borde jag kanske ändå ha en Pro? Batteritid är väldigt viktigt och att datorn är tillräckligt snabb!

Datorn skulle inhandlas med studentrabatt. Jag vill helst ha skärmstorlek 13". Definitivt inte större men kanske mindre.

Jag funderar på hur jag får ut mest prestanda sett till pris och vad jag kan tänkas behöva. Jag vill helst ha datorn så länge jag kan.

http://store.apple.com/se-edu/buy-mac/macbook-air

Om jag tar 13" 128 GB, borde jag då uppgradera till i7? Borde jag uppgradera RAM? Tror ni 128 GB SSD är för lite? Borde jag istället ha 256 GB SSD? Vad borde jag uppgradera, om något?

Jag vill att datorn skall vara så snabb som möjligt och jag kommer inte att ha massa filmer (kanske bara 1-5 stycken åt gången) eller skräpfiler på den. Det har jag en extern hårddisk för.

Om jag borde ha en Air, skall jag då köpa en nu eller vänta mot slutet av året?
Om jag borde ha en Pro, skall jag då köpa en nu eller vänta mot slutet av året?

Jag är vilse och virrig. Hjälp mig, vägled mig, fråga mig.

Jag kan tänka mig att lägga omkring 13 000 SEK.
Citera
2014-07-02, 12:34
  #2
Medlem
Update:

Ok, jag kom att tänka på något. Jag har en nära släkting i Kanada som skall komma till Europa ganska så snart. Möjligtvis kan denna släkting beställa en Macbook åt mig från den kanadensiska webbsidan.

På Apple Store Canada kan jag köpa en 13" Macbook Air med 1.7GHz Dual-Core Intel Core i7, Turbo Boost up to 3.3GHz, 8GB 1600MHz LPDDR3 SDRAM och 512GB PCIe-based Flash Storage för 13 033 kr. Samma konfigurering på en 13" Macbook Air från svenska Apple Store skulle kosta mig 16 295 kr.

Nackdelen är dock bl.a. att jag måste välja mellan English, French Canadian, Arabic och French tangentbord. Vilket tangentbord är lättast att använda om man är van vid ett svensk tangentbord?

Vad skulle det finnas för nackdelar om jag köper datorn från Kanada? Garanti? Reparationer? Adaptrar? Osv.

Anser ni att prisskillnaden på 3262 kr är värt det?

Att köpa datorn från USA (som har svenskt tangentbord) är tyvärr inget alternativ i dagsläget.
Citera
2014-07-02, 13:34
  #3
Medlem
ArchJews avatar
AZERTY tangentbord (franska) saknar knappen till höger om ä, engelska tangentbord tenderar att ha den knappen ovanför en liten enter-knapp eller bredvid en liten backspace knapp. Engelska är närmast de svenska, men de är fortfarande irriterande.
Citera
2014-07-02, 13:57
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ArchJew
AZERTY tangentbord (franska) saknar knappen till höger om ä, engelska tangentbord tenderar att ha den knappen ovanför en liten enter-knapp eller bredvid en liten backspace knapp. Engelska är närmast de svenska, men de är fortfarande irriterande.

Okej tack. Jag tror nog dock att jag ändå köper datorn från Sverige. Annars har jag väl inte konsumentskydd i 3 år utöver Apples 1 åriga garanti? 3000 kr är kanske inte värt tangentbordsstrul osv...

Anser du det nödvändigt med 512 GB SSD eller räcker 256 GB SSD? Trots allt en prisskillnad på 2 640 kr.. Som tidigare sagt kan jag lägga filmer på en extern disk.

Vill helst att datorn är så snabb som möjligt. Planerar att ha den flera år, minst 3 år i alla fall.
Citera
2014-07-03, 00:01
  #5
Medlem
jag tror att du skulle kunna snabba upp datorn du har och ge den några år till om du petar in en SSD i den. men om du absolut vill ha en ny så borde din kusin kunna special beställa en med svensk tangentbord ifrån en apple store i kanada? tror jag iallafall
Citera
2014-07-03, 01:01
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av e.
jag tror att du skulle kunna snabba upp datorn du har och ge den några år till om du petar in en SSD i den. men om du absolut vill ha en ny så borde din kusin kunna special beställa en med svensk tangentbord ifrån en apple store i kanada? tror jag iallafall

Syskonet har önskat sig en Macbook ett bra tag så passar nog lika bra att jag köper en ny och ger honom/henne min gamla.

Förra gången jag öppnade upp datorn och uppgraderade den gick det inte så bra (men fixade sig till slut). Vet inte om jag vill testa det igen, speciellt eftersom jag tror min garanti gått ut (om något skulle gå snett).

Vet inte om det där ang. tangentbordet.. hittar bara att det inte går när jag googlar.

I alla fall, kommer nog välja i7 och 8 GB RAM. Undrar dock ang. SSD: Skulle det vara någon prestandaskillnad mellan t.ex. 256 GB SSD och 512 GB SSD eller är enda skillnaden storleken?
Citera
2014-07-03, 12:35
  #7
Medlem
okej, då är jag med. nej enda skillnaden är storleken där.
Citera
2014-07-10, 16:17
  #8
Medlem
Mr.Kobayashis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mmbaver

I alla fall, kommer nog välja i7 och 8 GB RAM. Undrar dock ang. SSD: Skulle det vara någon prestandaskillnad mellan t.ex. 256 GB SSD och 512 GB SSD eller är enda skillnaden storleken?

Ingen prestandaskillnad öht, endast dubbla lagringen.
Citera
2014-07-10, 16:21
  #9
Medlem
Mr.Kobayashis avatar
För övrigt undrar jag varför du inte har funderat på en MacBook Pro Retina? Du får en lysande all around dator med en skärm som är mil före Airs motsvarande. Finns dessutom möjlighet till quadcore. Glöm inte att du har hela 10% på MacBooks via mecenat om du handlar på apple.se eller i deras butik i Täby. http://store.apple.com/se/buy-mac/macbook-pro
Citera
2014-07-17, 01:28
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Kobayashi
För övrigt undrar jag varför du inte har funderat på en MacBook Pro Retina? Du får en lysande all around dator med en skärm som är mil före Airs motsvarande. Finns dessutom möjlighet till quadcore. Glöm inte att du har hela 10% på MacBooks via mecenat om du handlar på apple.se eller i deras butik i Täby. http://store.apple.com/se/buy-mac/macbook-pro

Hade totalt missat att jag fick svar

Var på MediaMarkt häromdagen och kollade skillnaden mellan Retina och icke-Retina och jag kunde ärligt talat inte se den stora skillnaden ... och då har jag ändå fullgod syn.

Quadcore tror jag inte att jag behöver och om jag skulle vilja ha det verkar det som att jag skulle behöva köpa 15" Macbook Pro Retina som ligger på minst 18.500 kr på Apple Store Student. Alldeles för mycket pengar för det jag ämnar att göra.
Citera
2014-07-17, 15:38
  #11
Medlem
Jaha, då var man och kollade in datorerna igen och jag vet inte vad jag skall göra...

Macbook Pro Retina 13" väger tydligen bara 220 gram mer än vad Macbook Air gör. Denna skillnad lär ju knappt märkas? Med Pro får jag bättre delar, bättre skärm och fler portar men en batteritid på 9 timmar jämfört med Airs 12 timmar.

Om jag skulle välja en Pro Retina 13" skulle den antagligen se ut så här:

2,4 GHz Dual-Core Intel Core i5, Turbo Boost upp till 2,9 GHz
8 GB 1600 MHz DDR3L SDRAM
256 GB SSD
Intel Iris Graphics
1,57 kg
9h batteri

och hamna på 13,155 kr.

Om jag väljer en Air 13" blir det nog:

1,7 GHz dubbelkärnig Intel Core i7, Turbo Boost upp till 3,3 GHz
8 GB 1600 MHz LPDDR3 SDRAM
256 GB SSD
Intel HD Graphics 5000
1,35 kg
12h batteri

som skulle kosta mig 12,836 kr.

Om jag nu skulle välja en Pro Retina skall jag enligt http://buyersguide.macrumors.com/#Mac vänta.

Hjälp... åsikter?
Citera
2014-07-17, 16:13
  #12
Medlem
Mr.Kobayashis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mmbaver
text

Hade kört MBPr utan tvekan. Gick från MBA -> MBPr förra året, köpte precis efter releasen i höstas med exakt den konfiguration du listar och är otroligt nöjd, inte ångrat köpet en enda dag. Du nämner att du inte märker skillnad på skärmen men jag lovar dig, du kommer märka otrolig skillnad efter ett tag, det är som dag och natt. Har använt datorn i princip varje dag i nästan ett år och den fungerar fläckfritt - hänger sig aldrig, fläkten är tyst som en mus och batteriet är underbart (speciellt med tanke på den fantastiska skärmen).

Stor skillnad mot den förra MBP i vikt, känner i princip ingen skillnad mellan 13" MBA och denna och då bär jag ändå runt på den en hel del. MBPr känns även mer gedigen än MBA, svårt att beskriva men det märks först när du använder den till vardags tror jag. Känns helt enkelt som att den klarar mer. Kör en del Illustrator och PS och även här glänser den, speciellt i Illustrator. Pixeltätheten gör verkligen skillnad.

Tipsar dig även om tidsfristen Apple har på bytesrätt, tror den är två veckor. Köpte nämligen den lite mindre beefiga modellen först, 4GB och 128GB. Använde den i en vecka men ångrade mig och knallade in på Apple store och bytte till en sprillans ny med dubblelt RAM och lagring
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback