Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-06-30, 16:29
  #1
Medlem
Hej, jag ska till Spanien, Fuengirola nu i sommar och tänkte ta med lite saker (kläder, leksaker, etc.) för att ge bort till folk som behöver det. Är det någon som vet något ställe där det finns någon slags organisation för fattiga/hemlösa som jag kan besöka? Tack på förhand, ha en bra dag!
Citera
2014-06-30, 16:31
  #2
Medlem
Spackelackans avatar
Både frälsis och röda korset finns representerade i Fuengirola, och dessa tar även emot kläder även fast kontanter är mer uppskattat.

Tänk dock på att sträckan Málaga-Torremolinos-Benalmadena-Fuengirola-Marbella är hyfsat välmående pga solturism, och att det finns fattigare områden i Andalusien där dina gåvor nog skulle göra större nytta
__________________
Senast redigerad av Spackelackan 2014-06-30 kl. 16:35.
Citera
2014-07-02, 11:57
  #3
Medlem
det finns ett barnhem i närheten och där är en hel "stad" uppbygd av tält och husbilar där riktigt fattiga bor. jag vet inte exakt vart eller vad det heter, men jag kan kolla upp det. företaget jag jobbade på i fuengirola skänkte en cykel och pengar dit.
Citera
2015-10-17, 10:08
  #4
Medlem
dingdingedongs avatar
Svenska kyrkan på plats tar gärna emot gåvor. Många svenskar som lever i misär och supit ner sig rejält.
Citera
2017-03-20, 13:27
  #5
Medlem
Lyfter denna tråd lite. Funderar på att pensionera mig om 5-7 år på solkusten och känner att det är dags att börja lära känna området lite. Hur är sträcan Nerja-Malaga-Funkan-Marbella-Estepona idag, välmående eller har nedgångheten brett ut sig?

Eller skall man för ett normalt familjeliv satsa på en större stad med mer av riktigt näringsliv? Finns ju inte så mycket av den varan längs kusten vad jag vet.
Citera
2017-04-05, 15:24
  #6
Moderator
Sun Rulers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chalmeristen
Lyfter denna tråd lite. Funderar på att pensionera mig om 5-7 år på solkusten och känner att det är dags att börja lära känna området lite. Hur är sträcan Nerja-Malaga-Funkan-Marbella-Estepona idag, välmående eller har nedgångheten brett ut sig?

Eller skall man för ett normalt familjeliv satsa på en större stad med mer av riktigt näringsliv? Finns ju inte så mycket av den varan längs kusten vad jag vet.
Vad trevligt det låter!

Vår familj har ett boende i den regionen samt några goda vänner som har en större fastighet i Puerto Banus. Vi har besökt samtliga områden förutom Funkan. Vägnätet är utmärkt.

Nerja - Trevligt och lite mer avslappnad turism. Man ser inte alltför många britter med Arsenaltröjor där utan mer inhemsk turism. Stränderna är ok samt att det är värt att göra en avstickare till den lilla byn Frigiliana uppe i bergen. Cueva de Nerja är också värt ett besök.

Malaga - En trevlig storstad med hyfsad puls. Det finns många trevliga museer där, bl.a. det ryska museet.

Marbella - Det gamla kvarteret är väldigt trevligt att ströva omkring i. Strax öster om staden ligger en av regionens absolut bästa stränder (Nikki beach).

Puerto Banus - Trevlig hamn med många butiker i dessa absoluta närhet. Mycket turister och lite mer "uppsnofsat" klientel enligt våra vänner som bor där.

Estepona - Åtminstone tidigare så var det ett av få områden med tämligen stabil värdeökning av bostäderna om än blygsamma nivåer i regionen. Priserna är vad jag kan minnas de högsta tillsammans med Marbella på bostäder. De bästa stränderna enligt mitt tycke. Närheten till Gibraltar. Perfekt att ta familjen på en utflykt till Selwo Aventura (safari). Lite äldre population boende här än de övriga områdena enligt min personliga uppfattning.

Nu är jag visserligen jävig men vi föredrar personligen Estepona och Puerto Banus.
Citera
Denna tråd visas även på Travel Forum:
http://www.travelforum.se/f2401832

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback