Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-03-16, 20:26
  #169
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av seriously?
Medlemsdemokratin segrade. Bland annat Per Carlsson och Manfred Aronsson fick lämna styrelsen.

Johan Segui som ny ordförande för Aktiebolaget AIK Fotboll.

Aftonbladet (unvis)

Hur ser det ut för Thomas Edselius?
Thomas Edselius är en inkompetent person som i mitt tycke, och många fler med mig inte är rätt man för AIK.
Citera
2015-03-16, 21:14
  #170
Medlem
Gullegubbens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hoolizei
Thomas Edselius är en inkompetent person som i mitt tycke, och många fler med mig inte är rätt man för AIK.

Frågan är hur lätt det är för nya styrelsen att rekrytera någon bättre. Men avgående styrelsen har kanske gjort en del förarbete. Det ingår trots allt i en styrelses arbete att ha nya namn på gång för nyckelposter, även om den förstås inte scoutar lika mycket som sportchefen.
Citera
2015-03-16, 22:24
  #171
Medlem
Findmypasts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kratatch
Så att från ingenstans ta avstånd från politiska partier är inte att bli politiserade? Så du menar att de försöker få invandrarbarn att slänga av sig det som deras föräldrar lär sig om svenskar? Av någon anledning tror jag du har fel där.

Det här är TS skrivning och citering i en salig blandning, för att skapa förvirring naturligtvis: Under rubriken "AIK - Fotboll för alla" skriver Aronsson att AIK tar avstånd från rasism och nazism, samt från riksdagspartiet SD. Den som råkar vara anhängare av SD är alltså inte välkommen i AIK. Ord och inga visor.

Det står inget om att den som är anhängare till SD inte är välkommen i AIK. Det är ju bara ett påhitt av TS.
Citera
2015-03-17, 11:24
  #172
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Findmypast
Det här är TS skrivning och citering i en salig blandning, för att skapa förvirring naturligtvis: Under rubriken "AIK - Fotboll för alla" skriver Aronsson att AIK tar avstånd från rasism och nazism, samt från riksdagspartiet SD. Den som råkar vara anhängare av SD är alltså inte välkommen i AIK. Ord och inga visor.

Det står inget om att den som är anhängare till SD inte är välkommen i AIK. Det är ju bara ett påhitt av TS.

Så du skulle tolka "Vi tar avstånd från negrer" som att de som gillade negrer och/eller var negrer skulle vara välkomna?
Citera
2015-03-17, 11:49
  #173
Medlem
Är detta något som har gått ut uppifrån att fotbollsklubbar ska bli politiska?

Nu har även IF Elfsborg gått ut med en PK-kampanj:
http://www.bt.se/boras/guliganer-i-s...for-nyanlanda/

Ha gärna koll på övriga fotbollsklubbar och deras politiska verksamhet.
Citera
2015-03-17, 13:30
  #174
Medlem
Klimatflyktings avatar
Jag har alltid tagit avstånd från AIK, känns rätt att fortsätta med det nu.
Citera
2015-03-21, 17:02
  #175
Medlem
Arthass avatar
Granskning Sverige tar upp soppan med AIK och "fotboll för alla"
https://www.youtube.com/watch?v=_Glj6xxoRxY
Citera
2015-05-31, 18:33
  #176
Medlem
SmokeOns avatar
AIK drar sig ur samarbetet med Pride-festivalen:

Citat:
AIK drar sig ur Stockholm Pride i år, efter att ha varit med fem år i rad. Enligt Aftonbladet är det intern kritik mot engagemanget som ligger bakom beslutet.

Varje år sedan 2009 har AIK deltagit i Pridefestivalen för att visa sitt stöd för hbtq-rörelsen. Förra året blev två ansvariga för satsningen grovt hotade, och en annan i AIK:s pridegrupp fick sin bil söndersparkad.

http://www.svt.se/nyheter/regionalt/...ridefestivalen
Citera
2015-05-31, 20:00
  #177
Medlem
Borde inte AIK ta avstånd från våldsbenägna supportrar istället? Ungefär som när kriminella MC-gäng gör PR och skapar goodwill genom att donera en slant till något välgörande ändamål.
Citera
2015-06-01, 12:26
  #178
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tomteboda
Att det kan vara svårt att skilja mellan idrott och politik är nog de flesta medvetna om. Men det är inte helt oproblematiskt när idrottslag tar partipolitisk ställning.

I fallet med AIK fotboll gick nyligen en styrelseledamot som heter Manfred Aronsson ut med ett inlägg i matchprogrammet i matchen mellan AIK och BP den 2 juni. Under rubriken "AIK - Fotboll för alla" skriver Aronsson att AIK tar avstånd från rasism och nazism, samt från riksdagspartiet SD. Den som råkar vara anhängare av SD är alltså inte välkommen i AIK. Ord och inga visor.

https://www.facebook.com/notes/aik/a...52879364312388

Det finns säkert ganska många SD-anhängare i AIK. SD har ju uppskattningsvis sympatier från 10% av valmanskåren, och inte mycket tyder på att andelen skulle vara lägre bland just AIKs supportrar.

Går man in på AIK fotbolls hemsida så hittar man inlägget även där. Där visar det sig även att AIK driver bland annat genusprojekt med RFSL. En av punkterna är "Supportrar mot homofobi". Finansieringen kommer direkt från Allmänna arvsfonden. Från Allmänna idrottsklubben till Allmänna arvsfonden alltså...

Det finns även diskussioner om att AIK skall ta mer tydlig ställning i politiska frågor. Att fotbollslaget bör delta i Almedalsveckan. Även Pride-festivalen tycks vara ett hägrande mål.

AIKs egen firma ställer sig kritisk till utvecklingen. Firman erkänner dock utan omsvep att man "promotat" den genuine siffernissen Aronssons inträde i AIKs styrelse och ledning. Inte helt klart varför då Aronsson har en tämligen mager idrottslig bakgrund - han har under åren hoppat mellan olika pr- och ledningsuppdrag bland mer eller mindre välkända mediebolag i Stockholm. Kanske har firmans ledning en liknande bakgrund?

http://sverigescenen.com/Fotboll%20f...som%20mig.html

Så vad sägs: Är det bra att en stor idrottsklubb som AIK tar ställning i politiska frågor? Att man ingår djupare samarbete med intresseorganisationer? Att man deltar i Almedalsveckan och andra politiska plattformar för att få ut politiska budskap? Eller bör AIK vara en idrottsklubb för alla oberoende social bakgrund och politiska preferenser?


Spyr. Och min egen klubb är nästan värre.

AIK har i och för sig deltagit vid Pride under flera år, under något/några år även Hammarby.

Det är mycket synd att en frizon för känsloyttringar på alla de sätt tillfångatagits av feministrörelsen som alltmer förstör helhetsupplevelsen. Klart man kladdar i beslut också, driver sin egen agenda, och några som vågar säga emot finns väl inte i AIK heller precis som i min egen klubb.
Citera
2015-12-08, 13:16
  #179
Medlem
sherms avatar
Citat:
Sofia B Karlsson talar ut om sina försök att politisera fotbollen

POLITIK OCH IDROTT. Efter att ha arbetat med politik inom Feministiskt initiativ valde Sofia B Karlsson att försöka göra kulturmarxismen till norm inom Allmänna Idrottsklubben. Hon tvingades lämna sitt politiska arbete inom klubben efter massivt motstånd och jobbar nu med att förändra ”normerna” genom den svenska homolobbyn.
https://www.nordfront.se/sofia-b-kar...-fotbollen.smr

Ännu en välskriven artikel från Nordfront med länkar, inte minst till Granskning Sveriges "Vem vågar skicka sina barn till AIK Fotboll?"
Citera
aik

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback