Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-06-30, 10:11
  #1
Medlem
Att det kan vara svårt att skilja mellan idrott och politik är nog de flesta medvetna om. Men det är inte helt oproblematiskt när idrottslag tar partipolitisk ställning.

I fallet med AIK fotboll gick nyligen en styrelseledamot som heter Manfred Aronsson ut med ett inlägg i matchprogrammet i matchen mellan AIK och BP den 2 juni. Under rubriken "AIK - Fotboll för alla" skriver Aronsson att AIK tar avstånd från rasism och nazism, samt från riksdagspartiet SD. Den som råkar vara anhängare av SD är alltså inte välkommen i AIK. Ord och inga visor.

https://www.facebook.com/notes/aik/a...52879364312388

Det finns säkert ganska många SD-anhängare i AIK. SD har ju uppskattningsvis sympatier från 10% av valmanskåren, och inte mycket tyder på att andelen skulle vara lägre bland just AIKs supportrar.

Går man in på AIK fotbolls hemsida så hittar man inlägget även där. Där visar det sig även att AIK driver bland annat genusprojekt med RFSL. En av punkterna är "Supportrar mot homofobi". Finansieringen kommer direkt från Allmänna arvsfonden. Från Allmänna idrottsklubben till Allmänna arvsfonden alltså...

Det finns även diskussioner om att AIK skall ta mer tydlig ställning i politiska frågor. Att fotbollslaget bör delta i Almedalsveckan. Även Pride-festivalen tycks vara ett hägrande mål.

AIKs egen firma ställer sig kritisk till utvecklingen. Firman erkänner dock utan omsvep att man "promotat" den genuine siffernissen Aronssons inträde i AIKs styrelse och ledning. Inte helt klart varför då Aronsson har en tämligen mager idrottslig bakgrund - han har under åren hoppat mellan olika pr- och ledningsuppdrag bland mer eller mindre välkända mediebolag i Stockholm. Kanske har firmans ledning en liknande bakgrund?

http://sverigescenen.com/Fotboll%20f...som%20mig.html

Så vad sägs: Är det bra att en stor idrottsklubb som AIK tar ställning i politiska frågor? Att man ingår djupare samarbete med intresseorganisationer? Att man deltar i Almedalsveckan och andra politiska plattformar för att få ut politiska budskap? Eller bör AIK vara en idrottsklubb för alla oberoende social bakgrund och politiska preferenser?
__________________
Senast redigerad av Tomteboda 2014-06-30 kl. 10:14.
Citera
2014-06-30, 10:19
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tomteboda
Att det kan vara svårt att skilja mellan idrott och politik är nog de flesta medvetna om. Men det är inte helt oproblematiskt när idrottslag tar partipolitisk ställning.

I fallet med AIK fotboll gick nyligen en styrelseledamot som heter Manfred Aronsson ut med ett inlägg i matchprogrammet i matchen mellan AIK och BP den 2 juni. Under rubriken "AIK - Fotboll för alla" skriver Aronsson att AIK tar avstånd från rasism och nazism, samt från riksdagspartiet SD. Den som råkar vara anhängare av SD är alltså inte välkommen i AIK. Ord och inga visor.

https://www.facebook.com/notes/aik/a...52879364312388

Det finns säkert ganska många SD-anhängare i AIK. SD har ju uppskattningsvis sympatier från 10% av valmanskåren, och inte mycket tyder på att andelen skulle vara lägre bland just AIKs supportrar.

Går man in på AIK fotbolls hemsida så hittar man inlägget även där. Där visar det sig även att AIK driver bland annat genusprojekt med RFSL. En av punkterna är "Supportrar mot homofobi". Finansieringen kommer direkt från Allmänna arvsfonden. Från Allmänna idrottsklubben till Allmänna arvsfonden alltså...

Det finns även diskussioner om att AIK skall ta mer tydlig ställning i politiska frågor. Att fotbollslaget bör delta i Almedalsveckan. Även Pride-festivalen tycks vara ett hägrande mål.

AIKs egen firma ställer sig kritisk till utvecklingen. Firman erkänner dock utan omsvep att man "promotat" den genuine siffernissen Aronssons inträde i AIKs styrelse och ledning. Inte helt klart varför då Aronsson har en tämligen mager idrottslig bakgrund - han har under åren hoppat mellan olika pr- och ledningsuppdrag bland mer eller mindre välkända mediebolag i Stockholm. Kanske har firmans ledning en liknande bakgrund?

http://sverigescenen.com/Fotboll%20f...som%20mig.html

Så vad sägs: Är det bra att en stor idrottsklubb som AIK tar ställning i politiska frågor? Att man ingår djupare samarbete med intresseorganisationer? Att man deltar i Almedalsveckan och andra politiska plattformar för att få ut politiska budskap? Eller bör AIK vara en idrottsklubb för alla oberoende social bakgrund och politiska preferenser?


Eftersom jag är ständig medlem så är min uppfattning att AIK skall inte syssla med politiska åtaganden. Är det så att AIK tänker engagera sig politiskt mot ett parti, vilket som helst, så begär jag utträde med omedelbar verkan.
Citera
2014-06-30, 10:35
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hogwild
Eftersom jag är ständig medlem så är min uppfattning att AIK skall inte syssla med politiska åtaganden. Är det så att AIK tänker engagera sig politiskt mot ett parti, vilket som helst, så begär jag utträde med omedelbar verkan.

AIK har på sätt och vis en lång politisk historia. I ledningen satt under många år höga socialdemokrater. De satt väl där i kraft av att de hade höga uppdrag inom kommunalpolitiken vilket kan vara viktigt för en lokal idrottsförening. Men man skötte sitt uppdrag snyggt utan att blanda in klubben i den allmän-politiska debatten.

Det aktuella uttalandet mot SD och dem som råkar sympatisera med SD är faktiskt ganska häpnadsväckande. Det är visserligen skrivet av en enskild styrelseledamot, men det finns fortfarande kvar på den officiella hemsidan. Finns det överhuvudtaget någon motsvarighet bland landets toppidrottsföreningar där man så tydligt tar ställning mot ett enskilt riksdagsparti?
__________________
Senast redigerad av Tomteboda 2014-06-30 kl. 10:37.
Citera
2014-06-30, 10:42
  #4
Medlem
Easy-Lees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tomteboda
https://www.facebook.com/notes/aik/a...52879364312388
"The page you requested cannot be displayed right now. It may be temporarily unavailable, the link you clicked on may have expired, or you may not have permission to view this page."
Citera
2014-06-30, 10:48
  #5
Avstängd
AIK är ett lustigt lag (fotboll). Laget består av Negrer och annat skräp, supportrarna består av halv-nazistiska huliganer och ledningen tar avstånd från SD.
Citera
2014-06-30, 11:05
  #6
Medlem
Firman står inte i klacken och aik verkar alltid ha bra med folk på första matchen sen dör de ut till ca 15 K.
Citera
2014-06-30, 11:13
  #7
Medlem
Naravodomoks avatar
Att "ta avstånd" - 2010-talets modeord nr#1?

Räcker att slänga ur sig "jag tar avstånd från blabla" som om det slätar över allt. Tog man avstånd på riktigt skulle man aldrig behöva annonsera med att man just tar avstånd.
Citera
2014-06-30, 11:26
  #8
Medlem
Folk inom AIK som försöker göra politiska ställningstaganden i klubbens namn kommer helt klart få konsekvenser, tro mig.
Citera
2014-06-30, 11:28
  #9
Medlem
Gullegubbens avatar
Alla som uttalat sig i frågan på AIK Forum tar avstånd från partipolitik.

http://www.aikforum.se/aik/aik-fotbo...72/sida41.html

Jag vill minnas att det var den vanligaste åsikten som uttrycktes på den nu raderade Facebook-sidan också.
Citera
2014-06-30, 11:49
  #10
Medlem
P4n0pl147h305s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kratatch
AIK är ett lustigt lag (fotboll). Laget består av Negrer och annat skräp, supportrarna består av halv-nazistiska huliganer och ledningen tar avstånd från SD.

Faktiskt, addera det där sodomitprojektet tillsammans med RFSL och det blir riktigt kul och som någon nämnde sossesvin i ledningen. Inte att förglömma Aiks historia med galgar och ungdomsspelare... Sen så är även Aik Sveriges största somalieklubb, kryllar av somalier som lirar i den klubben.

Aronsson (Efter Aaron, Moses broder som bygde den gyllen kalven som delar av Israel dyrkade) låter ju kanske även som någon sorts globalist-jude och detta ställningstagande är klassiskt för globalist-judar, de hatar ju verkligen SD som gillar nationen Israel som globalist-judar hatar (de hatar iofs alla nationer men speciellt Israel).

Den klubben har verkligen gått ner sig något enormt, lite tragiskt för en så pass anrik klubb som det trots allt är, men det visar vilket virus Politisk Korrekthet är och att den dödar allt även gamla anrika idrottsklubbar. Bajen har ju sin bögnolla Ulric Jansson som arbetar hårt på att bögifiera den klubben (han är ju bajspackare) och även samma SD-hat hos honom så den klubben lär ju gå samma väg som Aik.

De riktiga gnagarna behöver nog en ordentlig storstädning i sin klubb. Jag menar sodomi, somalier, SD-hat och skitiga galgar... WTH?!?!?
Citera
2014-06-30, 11:57
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av herrwille
Folk inom AIK som försöker göra politiska ställningstaganden i klubbens namn kommer helt klart få konsekvenser, tro mig.

För Aronssons del har i vart fall det politiska inlägget banat väg för ett nytt "toppjobb" inom media. "Jag känner mig priviligerad", hälsar Aronsson som nu tar plats som chef för Bonnier-kontrollerade CMore.

http://www.dagensmedia.se/nyheter/tv/article3832958.ece

Är det verkligen sådana här figurer som AIK behöver? Att Firman lobbat för att få in Aronsson i AIKs styrelse framstår som ett stort misstag. Pajaskonster i den högre skolan skulle nog en diplomat uttrycka saken. Och vad skall AIK göra med den troligen ganska stora grupp medlemmar som inte längre är välkomna i klubben? Det är ju onekligen ett ställningstagande som AIK helt officiellt ställer sig bakom.
__________________
Senast redigerad av Tomteboda 2014-06-30 kl. 12:00.
Citera
2014-06-30, 12:03
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tomteboda
Att det kan vara svårt att skilja mellan idrott och politik är nog de flesta medvetna om. Men det är inte helt oproblematiskt när idrottslag tar partipolitisk ställning.

I fallet med AIK fotboll gick nyligen en styrelseledamot som heter Manfred Aronsson ut med ett inlägg i matchprogrammet i matchen mellan AIK och BP den 2 juni. Under rubriken "AIK - Fotboll för alla" skriver Aronsson att AIK tar avstånd från rasism och nazism, samt från riksdagspartiet SD. Den som råkar vara anhängare av SD är alltså inte välkommen i AIK. Ord och inga visor.

https://www.facebook.com/notes/aik/a...52879364312388

Det finns säkert ganska många SD-anhängare i AIK. SD har ju uppskattningsvis sympatier från 10% av valmanskåren, och inte mycket tyder på att andelen skulle vara lägre bland just AIKs supportrar.

Går man in på AIK fotbolls hemsida så hittar man inlägget även där. Där visar det sig även att AIK driver bland annat genusprojekt med RFSL. En av punkterna är "Supportrar mot homofobi". Finansieringen kommer direkt från Allmänna arvsfonden. Från Allmänna idrottsklubben till Allmänna arvsfonden alltså...

Det finns även diskussioner om att AIK skall ta mer tydlig ställning i politiska frågor. Att fotbollslaget bör delta i Almedalsveckan. Även Pride-festivalen tycks vara ett hägrande mål.

AIKs egen firma ställer sig kritisk till utvecklingen. Firman erkänner dock utan omsvep att man "promotat" den genuine siffernissen Aronssons inträde i AIKs styrelse och ledning. Inte helt klart varför då Aronsson har en tämligen mager idrottslig bakgrund - han har under åren hoppat mellan olika pr- och ledningsuppdrag bland mer eller mindre välkända mediebolag i Stockholm. Kanske har firmans ledning en liknande bakgrund?

http://sverigescenen.com/Fotboll%20f...som%20mig.html

Så vad sägs: Är det bra att en stor idrottsklubb som AIK tar ställning i politiska frågor? Att man ingår djupare samarbete med intresseorganisationer? Att man deltar i Almedalsveckan och andra politiska plattformar för att få ut politiska budskap? Eller bör AIK vara en idrottsklubb för alla oberoende social bakgrund och politiska preferenser?

Helt rätt! Varje god cell i samhället bör ta avstånd från packet som är på väg att förinta Sverige.
Citera
aik

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback