Flashback bygger pepparkakshus!
  • 3
  • 4
2014-08-04, 16:14
Medlem
TheyWillKillUsAlls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blabla12345
Jag har både en traditionell karateka (högst graderad i sin stil) och en tungviktsboxare (flerfaldig mästare) som står mig nära. Låt mig uttrycka det så.

Karatekan tror inte ens på sparkar, och använder endast händerna om han sparrar mot boxare. Vad ska jag sparka för?, kaxar han.

Så ja, traditionell martial arts, inom i alla fall karate, på högsta nivå, har mycket bra slagteknik. Hur många kickboxare, thaiboxare kan tänka sig att endast använda sina händer?

Du går inte att ta på allvar om du säger att en karateutövare är bättre med händerna än en boxare. Kickboxning är förövrigt en mix av just traditionell boxning och karate, stilen härstammar från USA. Därav har dom förmodligen, näst efter renodlade boxare då, den bästa slagtekniken.

Jag är ju väldigt nyfiken på vem din vän, flerfaldig mästare i tungviktsboxning, är. Vilken organisation pratar vi? Är det amatör eller proffs? Hur länge sedan var detta?
Senast redigerad av TheyWillKillUsAll 2014-08-04 kl. 16:16.
Citera
2014-08-08, 04:32
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av TheyWillKillUsAll
Du går inte att ta på allvar om du säger att en karateutövare är bättre med händerna än en boxare.

Skrev jag det eller? En karate-shihan värdig namnet, bemästrar kast, slag och grepp. I den bemärkelsen är Karatekan bättre med händerna. Boxare är ju av olika stilar som slagskämpar. Det är inte alla som är knockout-artister, men visst är boxningstekniken bäst när det gäller knuten näve och släkt lyse Men du kan även sänka motståndaren med nävarna på andra sätt med händerna, som en boxare inte tränat på.

När jag googlat lite online fann jag att många faktiskt beskrev Muay thai som en form av kickboxning. Det är ju inte självförsvarsmetoder eller grepp involverade, så skillnaden mot kickboxning är väl knäna då.

Kickboxning, muay thai och boxning är alla högeffektiva, oavsett vad vi benämner det som. Man kan ställa sig frågan om det är värt att träna dessa hårdare full kontakt-typerna, menade jag då, samtidigt som de är främst sporter i och med att självförsvar och grepp inte existerar.
Senast redigerad av blabla12345 2014-08-08 kl. 05:12.
Citera
2014-08-08, 11:06
Medlem
TheBusters avatar
Citat:
Skrev jag det eller? En karate-shihan värdig namnet, bemästrar kast, slag och grepp. I den bemärkelsen är Karatekan bättre med händerna. Boxare är ju av olika stilar som slagskämpar. Det är inte alla som är knockout-artister, men visst är boxningstekniken bäst när det gäller knuten näve och släkt lyse Men du kan även sänka motståndaren med nävarna på andra sätt med händerna, som en boxare inte tränat på.

När jag googlat lite online fann jag att många faktiskt beskrev Muay thai som en form av kickboxning. Det är ju inte självförsvarsmetoder eller grepp involverade, så skillnaden mot kickboxning är väl knäna då.

Kickboxning, muay thai och boxning är alla högeffektiva, oavsett vad vi benämner det som. Man kan ställa sig frågan om det är värt att träna dessa hårdare full kontakt-typerna, menade jag då, samtidigt som de är främst sporter i och med att självförsvar och grepp inte existerar.

Kickboxning i den vidare bemärkelsen inkluderar de flest sparkar och slag

Citat:
Arts labeled as kickboxing in the wider sense include:

The Indochinese family of kickboxing sports (also known generically as muay[6]) including:
Khmer Pradal Serey – similar to Muay Thai with an emphasis on elbow techniques(Ring-wise).
Thai Muay Boran (Ancient boxing) – Predecessor of Muay Thai, allows the use of headbutts.
Thai kickboxing or Muay Thai – the modern Thai martial art with strong emphasis on knee and elbow strikes.[7]
Burmese Lethwei, a traditional Burmese martial art of which has now grown into a popular kickboxing event with strong emphasis on knee, elbow strikes and headbutt. Any part of the body may be used to strike and be struck. It is also known as Bando kickboxing.
Laotian Muay Lao – Laotian boxing which is similar to Muay Thai
Filipino Yaw-Yan – Sayaw ng Kamatayan (Dance of Death) is the proper name for Yaw-Yan, a Filipino martial art developed by Napoleon Fernandez. The art resembles Muay Thai in a sense, but differs in the hip torquing motion as well as downward-cutting of its kicks.
Indian Musti yuddha (also known as Muki boxing) and Adithada, a form of kickboxing that uses knee, elbow and forehead strikes in Southern kalaripayattu.
French Savate, a historical sport which developed in the 19th century.[8]
modern competition-oriented hybrid martial arts that developed in parallel with Japanese and American kickboxing:
Any style of Full contact Karate
Sanda (Sanshou) (Chinese Kickboxing ) – The applicable component of wushu/kung fu of which takedowns and throws are legal in competition as well as all other sorts of striking (use of arms and legs).[9]
Shoot boxing – A Japanese form of kickboxing which allows throwing and submission while standing, similar to Sanda.

Så det verkar som du inte har den blekaste vad du pratar om
Citera
2014-08-08, 13:37
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av TheBuster
Kickboxning i den vidare bemärkelsen inkluderar de flest sparkar och slag

Så det verkar som du inte har den blekaste vad du pratar om

Kickboxning är full kontakt mot både kropp och ansikte i tävling. Karate, Taekwondo och annat, oavsett stil och organisation, är inte full kontakt mot både kropp och ansikte. Kickboxning tillkom b.l.a, just för karateutövare skulle kunna delta i fullkontakt-tävlingar. Kickboxning är oftast begränsat till sparkar, slag, och i fallet med Muay thai, även knän och skallningar.

Så jag vet mycket väl vad jag pratar om. Muay thai inkluderades också.
Senast redigerad av blabla12345 2014-08-08 kl. 13:47.
Citera
2014-08-08, 13:57
Medlem
PsychoRastaSkinheds avatar
Citat:
Kickboxning är full kontakt mot både kropp och ansikte i tävling. Karate, Taekwondo och annat, oavsett stil och organisation, är inte full kontakt mot både kropp och ansikte. Kickboxning tillkom b.l.a, just för karateutövare skulle kunna delta i fullkontakt-tävlingar. Kickboxning är oftast begränsat till sparkar, slag, och i fallet med Muay thai, även knän och skallningar.

Karate förr i tiden var fullkontakt och det är endast i västvärlden folk fått för sig att reglera det. Du har nog även missat Kyokushin när du säger att ingen stil eller organisation utövar fullkontakt.

Kickboxning är en västerländsk stil som har sitt ursprung i USA när folk blandade karate med boxning. De tävlar i både light contact och full contact.

I Sydostasien så finns det en tradition av kampsporter i de olika länderna som ursprungligen kommer ifrån militärens träning och som sedan utvecklades till sport när militärerna efter sin tjänstgöring använde det som ett sätt för att tjäna sitt levebröd. De liknar den västerländska kickboxningen men har i verkligheten ingenting med den att göra utan det är två helt olika sporter med olika ursprung, traditioner och utövande.

Thaiboxning som du säger innehåller skallningar visar bara att du faktiskt inte har ett dugg koll om kampsport.
Citera
2014-08-08, 14:10
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av PsychoRastaSkinhed
Karate förr i tiden var fullkontakt och det är endast i västvärlden folk fått för sig att reglera det. Du har nog även missat Kyokushin när du säger att ingen stil eller organisation utövar fullkontakt.

Kyokushin-karate tillåter inte slag mot ansiktet. Däremot sparkar. Thai muay boran var det som inkluderade skallningar, inte muay thai. Jag skrev fel där.
Senast redigerad av blabla12345 2014-08-08 kl. 14:15.
Citera
2014-08-08, 14:43
Medlem
TheBusters avatar
Citat:

Klipper och klistrar lite

Citat:
Full contact karate is a broad term used to differentiate competition formats of karate where competitors spar (also called Kumite) full-contact and allow a knockout as winning criterion, and those competitions which use light contact/semi contact point sparring where a knockout is regarded as a foul.[1][2]

The term is also used by extension to differentiate between schools/styles of karate dedicated to such full contact competitions, and schools/styles that are not.[3]

Citat:
Knockdown[edit]
One major format of full-contact sport karate is known as knockdown karate or sometimes Japanese full contact karate. This style of sport fighting was developed and pioneered in the late 1960s by the Kyokushinkai karate organization in Japan, founded by Masutatsu Oyama. In fighting the competitors traditionally wear no gloves, padding or body protection other than groin guards (although local regulations sometimes enforce exceptions to this tradition), but it is bare knuckle fighting. Punches to the face, groin, and joint are prohibited but all bare-knuckle and elbow strikes to the body and limbs (with the exception of joints), and kicks (including kicks with the knee) against legs, arms, body, head and face are permitted, as are sweeps

Citat:
Gloved
The rules are based on the knockdown karate rules explained above, but modified to use boxing gloves and allow punches to the fac

Citat:
Sanda, Sanshou
"Amateur Sanda" allows kicks, punches, knees (not to the head), and throws. A competition held in China, called the "King of Sanda", is held in a ring similar to a boxing ring in design but larger in dimension. As professionals, they wear no protective gear except for gloves, cup, and mouthpiece, and "Professional Sanda" allows knee strikes (including to the head) as well as kicking, punching and throwing.
Citera
2014-08-08, 14:54
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av TheBuster
Klipper och klistrar lite

Du får inte slå mot huvudet med nävarna i Kyokushin-karate. Något av Ashihara Karate, Enshin Karate eller Seidokaikan har kanske detta i så fall.

Jag har väl ändå rätt i att kickboxning inte lär ut att knäcka leder, grepp, kast, osv. Det är främst slag, sparkar, och ibland knän. Envisa ni är... En traditionell karate eller taekwondo-utövare lär sig detta!!! Det är självförsvarsmetoder!
Senast redigerad av blabla12345 2014-08-08 kl. 14:59.
Citera
2014-08-09, 10:25
Medlem
TheBusters avatar
Citat:
Du får inte slå mot huvudet med nävarna i Kyokushin-karate. Något av Ashihara Karate, Enshin Karate eller Seidokaikan har kanske detta i så fall.

Jag har väl ändå rätt i att kickboxning inte lär ut att knäcka leder, grepp, kast, osv. Det är främst slag, sparkar, och ibland knän. Envisa ni är... En traditionell karate eller taekwondo-utövare lär sig detta!!! Det är självförsvarsmetoder!

Kast finns i Thaiboxning Sanda har alla dem elementen. Börja med att läsa på om de olika sporterna och sedan kanske du borde utöva något själv,

Nu är jag trött på dig så du hamnar på ignorera.
Citera
2014-08-12, 15:24
Medlem
PsychoRastaSkinheds avatar
Citat:
Kyokushin-karate tillåter inte slag mot ansiktet. Däremot sparkar. Thai muay boran var det som inkluderade skallningar, inte muay thai. Jag skrev fel där.

Finns inget som heter "Thai muay boran" Du visar ännu en gång att du saknar koll.
Citera
2014-08-31, 04:06
Medlem
Det var absolut värt det. Är i extremt mycket bättre form nu. Att man dessutom kan försvara sig om något händer är ju ett plus.

Nån bläcka har man väl fått. Annars har jag bara fått småskador för att jag slagit eller sparkat fel. Små stukningar och så. Är du på en vettig klubb ska du inte behöva skada dig så länge du inte satsar på att gå matcher. Då ökar riskerna något. Men även då är det mest kanske något trasig revben eller så.
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in