2014-06-29, 18:51
Medlem
Sjoestedts avatar
Jag har precis gjort en stor förändring i mig själv. Jag fixade till min moraliskakompass som var alldeles förskräcklig. Kan man göra fler förbättringar i sig själv? Jag har märkt att jag tänker utifrån ett bredare perspektiv nu. Min förra moral blockerade vissa tankebanor/beteenden. Skrämmande. Det var min mamma som har lagt den där i mig. Förmodligen för att kunna ha koll på mig eller för att lära mig rätt eller fel. Jävla skitkompass.

Att moral hade en så stor betydelse om livet är helt häpnadsväckande i sig. Jag är fortfarande chockad över förändringen.
Citera
2014-06-29, 18:57
Medlem
HereIamHides avatar
Vad för sorts moral pratar du om? Vad rörde sig moralen om?
Citera
2014-06-29, 19:05
Medlem
Sjoestedts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HereIamHide
Vad för sorts moral pratar du om? Vad rörde sig moralen om?

Om hur man tänker. Moral om alla delar i livet. Personlig moral kanske man ska kalla det? Moralen var klassisk betingad. Som inte alls passar in för det jag håller på med. När jag reflekterar över det så kan jag verkligen se hur stort hinder det har varit för mig. Den har givit mig jävligt mycket skuldkänslor. Helt värdelöst. Jag är bara jävligt lättad över att jag lyckades trolla bort den där skitmoralen.

Fy fan, det känns som hela kroppen är lättad typ. Och jävligt skrämmande på samma gång. Undra vad mer man kan göra med sig själv. För detta har varit den största omedvetna belastningen hittills. Död åt all moral. Att moralen ens kan göra att man förtränger bort stora livsviktiga händelser är sjukt i sig. Hoppas ingen annan där ute går runt lika drabbad som jag.
Citera
2014-06-29, 19:20
Medlem
HereIamHides avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sjoestedt
Om hur man tänker. Moral om alla delar i livet. Personlig moral kanske man ska kalla det? Moralen var klassisk betingad. Som inte alls passar in för det jag håller på med. När jag reflekterar över det så kan jag verkligen se hur stort hinder det har varit för mig. Den har givit mig jävligt mycket skuldkänslor. Helt värdelöst. Jag är bara jävligt lättad över att jag lyckades trolla bort den där skitmoralen.

Fy fan, det känns som hela kroppen är lättad typ. Och jävligt skrämmande på samma gång. Undra vad mer man kan göra med sig själv. För detta har varit den största omedvetna belastningen hittills. Död åt all moral. Att moralen ens kan göra att man förtränger bort stora livsviktiga händelser är sjukt i sig. Hoppas ingen annan där ute går runt lika drabbad som jag.

Jo, men vilken sorts moral har präglat dig som individ? Några specifika "tankar" och "åsikter" som påverkat dig mest? Vilka sorts skuldkänslor? Moral är i regel enbart betungande, jantelagen och religion är två exempel på rentav betungad moral.
Citera
2014-06-29, 19:30
Medlem
Sjoestedts avatar
Citat:
Jo, men vilken sorts moral har präglat dig som individ? Några specifika "tankar" och "åsikter" som påverkat dig mest? Vilka sorts skuldkänslor? Moral är i regel enbart betungande, jantelagen och religion är två exempel på rentav betungad moral.

Jag visste inte om att det finns olika sorter av moral. Så jag kan inte uttala mig om detta. I grund och botten så är man väldigt social av sig, och i vissa kretsar så får man ett "bög rykte" om sig, nu när man är medveten om vart felet är så är det lättare att se orsaken. Det har handlat mestadels om i den undre världen. Där är det en synd att ha moral. Jag har begravit mig själv i hur fan vad det är som gör att folk ser snett på en. Rätt uppenbart nu i efterhand att det är ett handikapp att ha någon som helst moral där. Utöver tjuvheder typ.

Försöker hitta flera fördelar med att kasta sin moral åt helvete. Tur att man har en schysst personlighet som backar upp moralen. Annars hade man väl kastat sig in i flera trauman på köpet.
Citera
2014-06-29, 19:33
Medlem
Sjoestedts avatar
Citat:

Det är väl mest att man måste backa upp sig själv om på gång i alla situationer. För att bevisa att man är en bra människa. Inte störd. Inte homosexuell. Samtidigt som man bär på en jävla kompass. Hur fan man kan förknippa tönt, bög med moral. Är utöver mitt förstånd.
Citera
2014-06-29, 19:38
Medlem
Sjoestedts avatar
Citat:

Kan väl dra upp en händelse. Man blir förföljd av ett gäng med pistoler. Man har gjort bort sig själv pga. någon okänd anledning. Därför kan man inte gå igenom händelsen pga. sin moral. Så man låter allting passera. Sådana händelser dyker upp i tankarna just nu. Nästan som man har varit blind tidigare.
Citera
2014-06-29, 19:42
Medlem
Om något används för kontroll, generera pengar eller lydnad etc,
Då är det inte moral.
Moralen finns i oss där vi mår gott av att göra gott.
Godhet triggar lyckan i oss.

Det jag märkt i livet är den omedvetna stressens negativa effekt på måendet.
Stannar man upp en sekund medvetet för att lyssna, andas, lukta och titta,
då kan tio sekunder förändra en hel dag till något positivt.
Jag brukar göra det ibland när jag är ute och går..
Att vara utomhus i några minuter är hälsa med.

Sedan kan man njuta mer när man inte tillfredsställer bort det goda måendet.
Senast redigerad av peertop 2014-06-29 kl. 19:59.
Citera
2014-06-29, 19:59
Medlem
Sjoestedts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av peertop
Om något används för kontroll, generera pengar eller lydnad etc,
Då är det inte moral.
Moralen finns i oss där vi mår gott av att göra gott.
Godhet triggar lyckan i oss.

Det jag märkt i livet är den omedvetna stressens negativa effekt på måendet.
Stannar man upp en sekund medvetet för att lyssna, andas, lukta och titta,
då kan tio sekunder förändra en hel dag till något positivt.
Jag brukar göra det ibland när jag är ute och går..
Att vara utomhus i några minuter är hälsa med.

Sedan kam man njuta utan att tillfredsställer bort det goda måendet.

Brukar göra samma sak. Det är helande. Då kanske det inte är moral trots allt. För jag är säker på att jag fick den kompassen pga. lydnad. Då är det väl något annat.
Citera
2014-06-29, 20:04
Medlem
Det är väl moral att se om sig själv då det senare gynnar andra?
och omoral att skada sig själv?

guds och ekonomins moral ger jag inget för.
det ska vara rättvist och kravlöst förhållande.

sket i att betala en räkning helt idag då den var saltad.
min moral sa att jag gynnar en bedragare om jag betalar.
och jag godkänner att någon får bedra mig.. dålig moral att betala då.
Ska senare betala det skäliga.

Topic handlar om hur man når moral?
Senast redigerad av peertop 2014-06-29 kl. 20:23.
Citera
2014-06-30, 21:13
Medlem
Varangians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sjoestedt
Att moral hade en så stor betydelse om livet är helt häpnadsväckande i sig. Jag är fortfarande chockad över förändringen.

Grattis. The transvaluation of all values.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in