• 36 111 online
  • 1 213 414 medlemmar
  • 62 597 800 inlägg
2014-06-28, 21:55
Medlem
http://www.expressen.se/gt/gaddrar-k...ders-fick-upp/

Angående gäddan så får någon som känner sig manad ta upp det i en annan tråd. Det jag reagerar över är att det på två ställen i artikeln står "det lilla skogstjärnet". I min värld heter det "den lilla skogstjärnen". Är det dialektala olikheter det är frågan om? Eller är det bara slarvig korrekturläsning?
Citera
2014-06-28, 22:00
Medlem
MADs avatar
Enligt SAOL heter det en tjärn
Citera
2014-06-28, 22:19
Medlem
RIKSKRIMs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pestloppan
http://www.expressen.se/gt/gaddrar-k...ders-fick-upp/

Angående gäddan så får någon som känner sig manad ta upp det i en annan tråd. Det jag reagerar över är att det på två ställen i artikeln står "det lilla skogstjärnet". I min värld heter det "den lilla skogstjärnen". Är det dialektala olikheter det är frågan om? Eller är det bara slarvig korrekturläsning?

Journalister är generellt urusla på det skrivna språket.
Citera
2014-06-28, 22:32
Medlem
egon2bs avatar
Ordböckerna skiljer sig åt. Svenska Akademiens ordböcker SAOL och SO/SASO stöder enbart utrum »en tjärn« medan NE Svensk ordbok anger »en tjärn« eller »ett tjärn« (i princip likvärdiga).

SAOB har belägg för fyra(!) genus: TJÄRN ... r. l. m. l. f. ... äv. n

Det innebär att man i svenskan kan ha sagt han / den / hon / det om en/ett nyss nämn/nämnt tjärn.

Jämför paraply och test. Personligen använder jag »en tjärn« och »en paraply«. Test i meningen prov beroende på sammanhang.

En stor tråd om en/ett: (FB) En/Ett choklad
Citera
2014-06-28, 23:11
Medlem
Husings avatar
I mina delar av Värmland, och troligen också i de norra delarna av Dal, är tjärn neutrum.
Citera
2014-06-28, 23:22
Medlem
Leipzigs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Husing
I mina delar av Värmland, och troligen också i de norra delarna av Dal, är tjärn neutrum.

Vad är neutrum för någe?
Citera
2014-06-28, 23:32
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leipzig
Vad är neutrum för någe?

Ett-ord, utrum är en-ord.
Citera